آئودی نشان معروف چهار حلقهای خود را در چین تغییر میدهد
این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از محصولات جدید آئودی در بازار چین با نشان جدید، تولید مجدد بنتلی معروف پس از نزدیک به یک قرن، انتشار جزئیات مدل های جدید بنز و تاثیر دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بازار خودرو
آئودی بدون چهار حلقه
آئودی با ایجاد تغییراتی در عرضه محصولات خود در چین، از سال آینده نشان دائمی کارخانه را از مدل های جدید خود حذف خواهد کرد. همزمان با اعلام این خبر، آئودی برای نمایش تصویری از مدل های جدید خود در چین، از کانسپت الکتریکی به نام E رونمایی کرد.
لوگوی جدید آئودی نام آئودی را با حروف بزرگ به جای چهار حلقه پیوسته که حدود یک قرن است نشان این شرکت بوده نشان می دهد. Gernot Doelner مدیر آئودی می گوید دلیل افق میهن نشان جدید ایجاد فاصله بین مدل های جدید و مدل های فعلی کارخانه است.
آئودی می گوید محصولاتی که تحت نشان جدید عرضه می شوند برای نیازها و سلیقه های خاص مشتریان چینی طراحی شده اند. مشتریانی که جوانتر هستند و به ویژگیهای دیجیتال پیشرفته و فناوری خودران علاقهمند هستند.
مدل های دارای نشان جدید با همکاری SAIC، شریک چینی آئودی تولید می شوند. این خودروساز آلمانی می گوید این همکاری باعث افزایش ۳۰ درصدی سرعت طراحی و مهندسی خودرو و کاهش هزینه های تولید شده است.
مفهوم E ساده و مدرن است و اتاق آن با ترکیبی از چوب و پارچه طراحی شده است. اطلاعات روی یک صفحه نمایش با وضوح بالا نمایش داده می شود که تمام جلوی خودرو را پوشش می دهد. راننده و سرنشینان می توانند قسمت های مختلف خودرو را با دستورات صوتی کنترل کنند. سیستم عامل خودرو نیز دارای فروشگاهی است که با خرید برنامه های مختلف می توانید امکاناتی را به خودرو اضافه کنید.
این خودروها بر روی پلت فرمی ساخته خواهند شد که با همکاری آئودی و SAIC طراحی شده است. قوی ترین مدل دارای دو موتور الکتریکی است که در مجموع ۷۶۴ اسب بخار قدرت تولید می کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۷ ثانیه می رساند. این خودرو امکان شارژ سریع نیز دارد و طبق گفته کارخانه باتری ها در ده دقیقه ۳۷۰ کیلومتر شارژ می شوند.
چین با پیش بینی فروش حدود ۲۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۴ بزرگترین بازار خودرو در جهان است. فروش خودروهای برقی در چین به سرعت در حال رشد است. سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی برقی در این کشور فروخته شد.
با این حال، آئودی نتوانسته است به اندازه رقبای چینی خود سهمی از بازار خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص دهد. این شرکت در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از ۱۰۰۰۰ خودروی الکتریکی فروخت، در حالی که فروش Zikker و New، دو رقیب چینی آئودی، هشت برابر بیشتر از این مدت بود.
مدل های جدید آئودی تا دو سال آینده به بازار چین عرضه خواهند شد. این شرکت اعلام کرده است که به فروش شاسی بلندهای الکتریکی Q4 و Q5 با نشان معمول آئودی در چین ادامه خواهد داد و همچنین مدل های بنزینی خود را در این بازار به روز خواهد کرد.
انحصاری AMG SUV
AMG، بخش خودروهای اسپرت مرسدس بنز، طرحی از SUV جدید خود را منتشر کرده و می گوید که آزمایش پیش تولید این مدل از زمستان امسال آغاز خواهد شد. این خودرو که دارای موتور الکتریکی است، اولین SUV است که به طور کامل توسط AMG طراحی شده و نمونه مشابهی در محصولات معمولی بنز نخواهد داشت.
نام این خودرو هنوز اعلام نشده و در حال حاضر با اشاره به محل کارخانه AMG، “متولد در آفلترباخ” نامیده می شود. این SUV بر روی پلت فرمی ساخته خواهد شد که AMG قرار است دو مدل را روی آن تولید کند. اولین مدل که یک سدان اسپرت است، سال آینده عرضه خواهد شد و گفته می شود حدود هزار اسب بخار قدرت دارد.
SUV الکتریکی AMG در سال ۲۰۲۶ روانه بازار می شود.رقیب اصلی این خودرو BMW XM است که در زیر سری M کارخانه BMW طراحی و تولید شده است. XM دارای پیشرانه های هیبریدی-الکتریکی است که قوی ترین مدل آن ۷۴۸ اسب بخار قدرت دارد.
AMG شهرت خود را مدیون موتورهای دوازده سیلندر و هشت سیلندر بنزینی است و این نگرانی وجود دارد که با برقی شدن و حذف موتور احتراق داخلی، محصولات جدید این شرکت نتوانند انتظارات مشتریان را برآورده کنند. مایکل شیبه، مدیر AMG در پاسخ به این نگرانیها گفت که مدلهای جدید این شرکت «اول AMG و دوم الکتریکی» هستند.
هفته گذشته همزمان در هفته گذشته، مرسدس بنز ویدیویی درباره نسل جدید کوچکترین مدل خود یعنی CLA منتشر کرد. در این ویدئو، اولا کالینیوس، مدیرعامل بنز، یک مدل CLA استتار شده را رانندگی میکند و میگوید این هوشمندترین خودرویی است که بنز تاکنون ساخته است.
نسل جدید CLA اولین مدل از چهار مدل کوچکی است که به ترتیب سال آینده عرضه می شود. این خودروها بر روی پلت فرم جدیدی ساخته خواهند شد که از پایه برای خودروهای برقی ساخته شده است، اما می توان مدل های هیبریدی نیز با آن ساخت.
تصاویر استتار شده نشان می دهد که ظاهر نسل جدید CLA شباهت زیادی به مفهومی به همین نام دارد که بنز سال گذشته از آن رونمایی کرد. در ویدئویی که بنز منتشر کرده، آقای کالینیوس بخشی از استتار خودرو را برمی دارد و نشان می دهد که چراغ خودرو شکلی شبیه به آرم بنز دارد.
CLA با یک سیستم عامل کاملاً جدید عرضه می شود. بنز می گوید کار با این سیستم عامل که مجهز به هوش مصنوعی است، پیچیده نیست و می تواند مانند یک انسان با راننده صحبت کند.
آقای Calenius می گوید که با CLA، دوره جدیدی در تاریخ مرسدس بنز آغاز خواهد شد و این شرکت مدل های جدید بی سابقه ای را در سال های آینده عرضه خواهد کرد.
بازگشت “Speed Six” پس از یک قرن
بنتلی پس از ۹۴ سال یکی از مدل های معروف خود را در دهه بیست به نام “Speed Six” به سفارش یک کلکسیونر آمریکایی تولید کرد. تولید این خودرو بخشی از برنامه ای به نام Continuity برای بازتولید مدل های کلاسیک این خودروساز انگلیسی است.
Speed Six دومین مدل تولید شده در برنامه “Continuity” است. در سال ۲۰۲۱، بنتلی دوازده دستگاه از مدل «بلوور» را تولید کرد که هر یک از آنها به قیمت ۱.۵۵۰ هزار پوند (نزدیک به ۲ میلیون دلار) فروخته شد.
اسپید سیکس یکی از مهم ترین مدل های تاریخ بنتلی و یکی از موفق ترین خودروهای مسابقه ای این کارخانه است.
ساخت اسپید سیکس جدید کمی بیش از یک سال به طول انجامید و به همان روشی که بنتلی در دهه ۱۹۲۰ آن را تولید می کرد، به صورت دستی ساخته شد. برای اطمینان از درست بودن رنگ و جزئیات خودرو، مهندسان بنتلی یک Speed Six را که در موزه ای در انگلستان نگهداری می شود، بررسی کردند.
۶۰۰ قطعه جدید برای ساخت موتور طراحی و ساخته شده است. قدرت این موتور ۲۰۵ اسب بخار است که پنج اسب بخار بیشتر از مدل اصلی است، اما بنتلی تلاش کرده است تا عملکرد موتور را دقیقاً شبیه مدلی کند که نزدیک به یک قرن پیش مسابقه داده بود.
استقبال از سری خودروهای بنتلی “Continuity” بسیار خوب بوده است و مدل قبلی این سری هم قبل از اعلام عمومی پیش فروش شده بود. بنتلی قرار است اسپید سیکس های بیشتری تولید کند اما هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده است.
بازار خودرو در دوره ترامپ
با پیروزی دونالد ترامپ در افق میهنات ریاست جمهوری آمریکا، خودروسازان خود را برای اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی به این کشور آماده می کنند.
آقای ترامپ همچنین قول داده است که به محض روی کار آمدن برخی از قوانین حفاظت از محیط زیست را لغو کند. علاوه بر این، وی اعلام کرده است که مشوق ها و یارانه خودروهای برقی را حذف خواهد کرد.
این تغییرات خودروسازان را آزاد میکند تا خودروهای شاسیبلند یا ونهای بنزینی تولید کنند که آلایندهتر اما سودآورتر هستند. از سوی دیگر، خودروسازان میلیاردها دلار برای توسعه خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده اند و با قطع مشوق ها و سیاست های جدید، آینده این سرمایه گذاری ها در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
انجمن حمل و نقل بدون آلایندگی، سازمانی که شامل تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی مانند تسلا و ریویان است، اعلام کرده است که آماده همکاری با دولت دونالد ترامپ است. این سازمان تاکید کرده است که در چهار سال آینده فناوری خودروهای برقی را در کارخانه های آمریکایی و با نیروی کار آمریکایی توسعه خواهد داد.
تردیدها در مورد تاثیر تعرفه ها بر خودروسازان باعث شد ارزش سهام اکثر خودروسازان بزرگ جهان یک روز پس از افق میهنات ریاست جمهوری آمریکا کاهش یابد. تسلا تنها خودروسازی بود که سهام آن افزایش یافت. حمایت ایلان ماسک از آقای ترامپ در مبارزات افق میهناتی دلیل رشد سهام تسلا عنوان شد.
دونالد ترامپ در طول مبارزات افق میهناتی بارها هشدار داد که ممکن است بر خودروهای وارداتی از مکزیک تعرفه های بیش از ۲۰۰ درصد اعمال کند و حتی این تعرفه ها را بر خودروهای آسیایی و اروپایی اعمال خواهد کرد.
آقای ترامپ با اعمال تعرفه های سنگین می خواهد خودروسازان را مجبور به ساخت کارخانه در آمریکا و استخدام نیروی کار محلی کند.
بسیاری از خودروسازان محصولات خود را در مکزیک تولید و به ایالات متحده صادر می کنند تا از قیمت ارزان در مکزیک استفاده کنند. به عنوان مثال تویوتا وانت تاکوما را در دو کارخانه در مکزیک تولید می کند و سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه از این پیکاپ به آمریکا صادر می شود. هوندا همچنین ۸۰ درصد از تولید خود را در مکزیک به آمریکا صادر می کند. هر دو کارخانه گفته اند در صورت اعمال تعرفه بر خودروهای ساخت مکزیک، تولید خود را به آمریکا منتقل خواهند کرد.
وزیر تجارت کره جنوبی همچنین گفت که در صورت اعمال تعرفه های بالاتر از سوی دولت ترامپ، او انتظار دارد شرکت های کره ای سرمایه گذاری بیشتری در آمریکا انجام دهند.
منتقدان سیاست های آقای ترامپ می گویند اقدامات وی باعث می شود کشورهای دیگر از جمله چین بر محصولات آمریکایی تعرفه وضع کنند و بدون تشویق سرمایه گذاری در فناوری های پاک و خودروهای برقی، آمریکا از رقبای جهانی خود در این زمینه عقب خواهد ماند.
منبع: بی بی سی