اخبار بورس

آبان ماه، ماه حیاتی بازار سرمایه

انتخابات آمریکا و چرخش بازار سهام در ماه آینده؛

آبان ماه معمولا برای بازار سهام بسیار مهم است و در سال های اخیر نقطه عطفی بوده است. از طرفی آخر هفته دوم آبان این ماه مصادف با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و بسیاری از مردم منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند. که امکان پذیر است آبان ماه یک ماه بسیار مهم و احتمالاً نقطه پایین بازار ما در سال جاری است.

مهدی دولتکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: در حال حاضر دو موضوع مهم در بازار سرمایه وجود دارد. در شرایط کنونی تنش های نظامی با اسرائیل و جو ناپایدار منطقه اولین مشکلی است که بیش از سایر مشکلات اهمیت دارد و کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است که به دلیل ریسک بالای بورس پول این بازار را ترک می کند و به بازارهای امن تری مانند دلار و طلا سرازیر می شود. این موضوع باعث می شود مردم و حتی سازمان ها و وکلا به دلیل اینکه خطر تشدید این تنش ها را در نظر می گیرند، اقدام به فروش و خروج از بازار کنند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر بحث سیاست های اقتصادی به ویژه بانک مرکزی است که نرخ سود را به حدی بالا نگه داشته که تمایلی برای ورود سرمایه های کلان به بورس وجود ندارد و با توجه به نرخ سود ۳۰ درصدی و بیشتر، همچنین با نزدیک شدن مجدد نرخ سود نقدی به ۴۰ درصد، به نظر می‌رسد تا زمانی که نرخ سود کاهش یابد و دولت و بانک مرکزی سیگنالی برای آزادسازی وجوه از سپرده‌ها و نرخ‌های بدون ریسک بدهند، پارک کردن سرمایه امن‌تر به نظر می‌رسد. اگر نرخ بهره به میزان قابل توجهی کاهش یابد، پول پارک شده به بازارهای دیگر سرازیر می شود. به طور معمول، بازار سهام یکی از اهداف سرمایه گذاری این صندوق ها است.

دولت تصریح کرد: ابزارهایی برای مقابله با حوادث و مشکلات موجود وجود دارد. از جمله برخی صندوق ها که می توانند منابع و پول را وارد بازار کنند و همچنین قوانینی که می توانند این کار را انجام دهند که نتیجه معکوس نیز دارد. با استفاده از قوانین و ابزارهای موجود می توان هم خروج سرمایه از بازار و هم ورود پول به بازار را مشخص کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی تصمیم برای محدود کردن نوسانات تصمیم خوبی بود، اما فشار مردم بر تریبون بورس باعث شد سازمان بورس تجدید نظر کند و محدوده نوسان را به سه درصد برساند اتفاقی که باعث شد ظرف چند روز در بازار معامله شود و از آنجایی که به دلیل مشکلات ذکر شده امکان جلوگیری از خروج وجوه وجود ندارد، دوباره صف فروش در بازار مسدود شد. زیرا فروش هیجانی از یک سو منابع خریداران بازار را محدود می کند، از سوی دیگر این شرایط خریداران را مجبور می کند که تا مشخص شدن جهت بازار و تعیین حدود آن منتظر بمانند.

وی ادامه داد: بنابراین محدود کردن حجم نوسان تصمیم خوبی بود، اما افزایش آن به ۳ درصد اقدام اشتباهی بود و باید موضوع ایجاد نقدینگی در بازار از طریق گشایش بازار در سطح یک درصد باقی بماند محدوده نوسان بحث متفاوتی بود و به نتیجه ای نرسید. باز شدن محدوده نوسان تنها به تعمیق نزول بازار کمک کرد.

دولت خاطرنشان کرد: در حال حاضر بلوک بازار با دامنه نوسان محدود یک تا دو درصد حداقل از سوء استفاده بسیاری از مردم برای خرید رایگان سهام و خروج اجباری بسیاری از سهامداران خسته در زمان بهبود وضعیت و زمان تقاضا جلوگیری می کند. بازدهی بازار را افزایش می دهد، بسیاری از مردم فروش را متوقف می کنند. این اقدام باید توسط سازمان بورس انجام شود.
وی تصریح کرد: ابزاری که سازمان بورس در شرایط فعلی در دست دارد، سرمایه و محدوده نوسان است که در حال حاضر وجود ندارد، اما محدود کردن دامنه نوسانات تصمیم خوبی بود که متاسفانه بازگشایی شد کاهش بازار تشدید شد.

دولت افزود: طلا یک دارایی بیمه ای مطمئن است و بسیاری از مردم به دلیل شرایط موجود و خطرات امنیتی موجود به خرید طلا روی آورده اند. باز کردن محدوده نوسان تنها منجر به خروج بیشتر پول می شود و هدف خروج پول نیز وجوه طلا است. صندوق‌هایی که در حال حاضر بیشترین ورود پول را از سوی افراد عادی و برخی موسسات مالی که هدفشان پوشش ریسک و پوشش سبد خود با خرید وجوه است، دارند. از آنجایی که روند طلا صعودی است، حتی زمانی که تقاضا وجود نداشته باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: تقاضا در بازار صندوق طلا دو نکته را به ما یادآوری می کند: اول اینکه احتمالا غول های بزرگی هستند که از وقوع اتفاقات ناگوار اطلاع دارند و برای خرید تدابیری اتخاذ می کنند. ثانیاً شرایط نامناسب بازار سرمایه منجر به کشاندن مردم به سمت بازار طلا می شود که البته می تواند همزمان در هر دو موضوع صدق کند. چرا که در شرایط فعلی جذابیتی در بورس وجود ندارد و در حال حاضر بازار طلا جذاب ترین بازار است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: آبان ماه معمولا برای بازار سهام بسیار مهم است و در سال های اخیر نقطه عطفی بوده است. در سال ۱۴۰۱ در اوج تنش های داخلی بودیم آبان بازار کفپوش ساختمان رشد قابل توجهی را در ماه ثبت کرد. بر این اساس محدوده زمانی آبان ماه بسیار مهم است، اما از سوی دیگر، شورای عالی بورس و وزیر امور اقتصادی – حداقل در بحث های خود – پیگیر رفع موانع فعلی و جذابیت بازار هستند. لغو قیمت‌گذاری اجباری خودرو، کاهش نرخ سود و روند افزایشی نرخ سود نیما باعث می‌شود شرکت‌های صادراتی عملکرد بهتری را ثبت کنند.

وی افزود: از سوی دیگر پایان هفته دوم آبان این ماه مصادف با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و بسیاری از مردم منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند. که امکان پذیر است آبان ماه یک ماه بسیار مهم و احتمالاً نقطه پایین بازار ما در سال جاری است.

دولت اعلام کرد: بازار سرمایه وضعیت مطلوبی ندارد. در شرایط فعلی باید از سوء استفاده ها پرهیز کرد. افزایش نوسانات تا رفع ابهامات حرکتی اشتباه است و مجدا باید به ۱ درصد برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا