محیط زیست

آبرسانی سیار به ۳۵۶ روستای اصفهان با تداوم گرما/ ۱۶هزار هکتار باغات مثمر استان در تنش آبی

پیروز شیشه فروش در گفتگو با خبرنگار افق میهن وی با اشاره به استقرار الگوی تابستان گرم با افزایش ۲ تا ۳ درجه ای در استان گفت: با تداوم گرما در طول روز و افزایش دما. حداقل ها افزایش کانون های گرد و غبار تا پایان مرداد مقرون به صرفه شادی در مخارج آب و برق مورد تاکید است.

او اضافه کرد: درحال حاضر ۳۵۶ استان روستایی به دلیل خشکی چاه ها و عدم امکان تامین آب درگیر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه آب از طریق تانکرهای سیار تامین می شود و حتی روستاهای مناطق غربی و محدوده سد زاینده رود نیز از منابع آبی پایدار برخوردار نیستند، اظهار داشت: آبرسانی به آنها از طریق تانکرهای سیار انجام می شود. شهرها فریدونشهرچاله، بویین فکر کرد و گریستن در نواحی غربی استان و همچنین شهرهای شرقی، شمالی، جنوبی و مرکزی استان اردستان نایین کاشان، شرق اصفهان، سمیرم و شهرضا و دهقان، جرقویهکوهپایه ها، هرند، نسخهنجف بد به دلیل افزایش دما، کمبود آب و در مناطق شهری از جمله بخشی از چادگان اصفهان وجود دارد. خوردن کویر، نسخه آنارش و جندق، گریستنسمیر، دهقانان و در بسیاری از مناطق دیگر استان کاهش فشار آب به ویژه در روزهای آخر هفته وجود دارد.

اشاره کرد که مطابق با از نظر سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب را در کشور دارند. شدت اثرات کمبود آب در شرب، کشاورزی و مناطق سبز افزایش یافته است

شیشه فروش افزود: ریزش درختان در شهرها و روستاهای حاشیه زاینده رود و همچنین در حاشیه رودخانه و در کوه های شهر اصفهان به طول ۳۰۰ کیلومتر که عمدتاً درخت هستند. قدیمی و چند ساله هستند و همچنین درختان کمربند سبز شرق اصفهان جوان به دلیل کمبود جریان آب در رودخانه، ریزش آب در چاه ها و تغییر کیفی منابع آب زیرزمینی باعث ریزش برگ و تنش می شود. ابی و آسیب پذیر شدن در برابر آفاتی که با باد به داخل می افتند ختنه افزایش یافت.

او تاکید کرد که تقریبا ۱۶۰۰۰ هکتارها از باغات مثمر باغداران حوضه زاینده رود و سایر مناطق استان نیز به دلیل نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشکی و کمبود آب در چاه ها، چشمه ها و مسیل ها تحت تنش آبی قرار دارند. برای رفع مشکلات کم آبی استان اصفهان نیز باید اقدامات اساسی صورت گیرد. با این حال، طرح های مورد مطالعه شامل تامین آب پایدار است شهرها غرب اجرا نشده و مصوبات شورای عالی آب اجرا نشده است بارگذاری در زاینده و پیشگیری ادراکات بی رویه دست بالا زاینده رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: اجرای مدیریت یکپارچه زاینده رود و تفتیم عنوان سلام حقوقی و زیست محیطی، کشاورزی و فضای سبز زاینده رود به درخواست شیخ بهایی و احیاء زاینده رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است و باید برای جلوگیری از اثرات و خسارات جبران ناپذیر خشکسالی رودخانه ها، فرونشست زمین، افزایش کانون های گرد و غبار و خشک شدن درختان و باغ ها تدابیر جدی اندیشید. با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح های آبرسانی. و افزایش ظرفیت تولید برق توسط وزارت نیرو در بخش آب و برق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا