اخبار اقتصاد ایران

آب قید اصلی الگوی توسعه کشور است

در طرح های مطالعاتی که تهیه می شود باید به محدودیت ها و منابع آبی هر منطقه توجه داشت. زمانی که کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد خشک، نیمه خشک و فوق خشک است. این بدان معناست که آب محدودیت اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰ درصد از مساحت ایران است. عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب: […]

در طرح های مطالعاتی که تهیه می شود باید به محدودیت ها و منابع آبی هر منطقه توجه داشت. زمانی که کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد خشک، نیمه خشک و فوق خشک است. این بدان معناست که آب محدودیت اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰ درصد از مساحت ایران است.
سخنگوی صنعت آب عیسی بزرگ زاده تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور باید به هر سه رکن محیط زیست، جامعه و اقتصاد توجه کنیم.
وی افزود: برای دستیابی به این سه رکن باید الگوهای توسعه ای که برای هر منطقه از کشور در نظر گرفته می شود مبنای این الگوهای توسعه باشد. وقتی هدف اصلی را می گوییم به معنای دیدن الگوها، سرزمین و مناطق توسعه در هر منطقه متناسب با منابع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی آن منطقه و محدودیت های زندگی محلی و طبیعی آن منطقه است.
سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: ما با توسعه با بهره برداری از منابع محدود زیست محیطی، خاک، آب، جنگل و حتی پرندگان مهاجر مواجه هستیم، اینها منابع زیست محیطی هستند و بهره برداری از منابع زیست محیطی باید در حد تاب آوری باشد. یعنی شدت و میزان بهره برداری باید به حدی باشد که در دوره های خاصی بتوان آن مقادیر مصرف شده را بازگرداند و شرایط اولیه را بازگرداند تا آسیبی نبیند، در مورد آب نیز همین طور است.
وی ادامه داد: در طرح های مطالعاتی که تهیه می شود، باید به منابع آبی و محدودیت های هر منطقه توجه کنیم; زمانی که کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد خشک، نیمه خشک و فوق خشک است. این بدان معناست که آب محدودیت اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰ درصد از مساحت ایران است.
وی با بیان اینکه هر مدل توسعه ای برای هر گوشه از کشور باید برنامه ریزی شود، این الگو باید آب محور باشد، گفت: نقشه راه توسط شورای عالی آب و وزارت نیرو به عنوان دبیرخانه عالی آب تدوین شده است. شورا و پیش نویس آن در دسترس همگان قرار گرفت. داده شده؛ در شورای عالی آب به تصویب رسیده است و در مسیر ایجاد و تکامل آن تاییدیه نهادهای عالی را دریافت خواهد کرد.
وی افزود: در نقشه راه آبی کشور به این موضوع توجه شده که منابع آبی هر منطقه در توسعه دیده شود و برای هر یک از ۳۱ استان کشور نگاهی به آماده سازی زمین داشته ایم. سند و منابع آب آن منطقه را نگاه کرد و تصمیم گرفت. ما رشد مناسبی را برای بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در هر منطقه به دست آوردیم.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه «مفاد سند ملی امنیت غذایی برای تهیه سند آب کشور بسیار امن است»، گفت: پس از تامین امنیت غذایی و آب اجتماعی، آب مورد نیاز شرب و بهداشتی برای شهروندان ایرانی و آب مورد نیاز برای زندگی ایرانی است، مابقی آب را بین صنعت و خدمات به گونه ای تقسیم کرده ایم که از این آب برای ایجاد اشتغال و سرمایه استفاده شود.
وی ادامه داد: نقشه راه آب کشور رونمایی و به تصویب شورای عالی آب رسیده است، برخلاف سایر مصوبات آبی که شورای عالی آب در نقطه پایانی قرار دارد، در اینجا سند نقشه راه آب به تصویب شورای عالی آب رسیده است. این سند همچنان در حال تایید نهایی است در صورتی که کشوری قرار نگرفته باشد، این سند باید ارتقاء یابد، در سطح قانون یا حتی فراتر از قانون قرار گیرد و تایید بالاترین نهادهای کشور را دریافت کند. تا به عنوان قانون ابلاغ شود.
به گزارش تسنیم؛ بزرگ زاده تصریح کرد: در این مرحله از کارشناسان ذیصلاح خواسته ایم تا در بهبود مفاد این سند ما را همراهی و کمک کنند، نکات مثبت زیادی نیز دریافت کرده ایم که این نکات را اعمال خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا