ترندهای روز

آتشفشانی در قطب جنوب که «طلا» از آن فوران می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

فرادید: قطب جنوب قاره ای پوشیده از یخ با دمای بسیار سرد است، اما فعالیت های آتشفشانی داغ نیز در آنجا رخ می دهد.

ده ها آتشفشان در قطب جنوب وجود دارد که بیشتر آنها در غرب منطقه قطبی و سرزمین مری برد واقع شده اند. در مطالعه سال ۲۰۱۷، ۱۳۸ آتشفشان تنها در این قسمت از قاره شناسایی شد. بیشتر این آتشفشان ها خاموش هستند، اما هشت یا نه آتشفشان فعال وجود دارد.

فوران سه مورد از این آتشفشان ها در تاریخ اخیر شناسایی شده است، اگرچه در گذشته های دور داستان متفاوت بود. در تحقیقات اخیر، هسته های یخی جمع آوری شده از قطب جنوب نشان داده اند که این قاره توسط فوران های آتشفشانی غول پیکر در آخرین عصر یخبندان ویران شده است. بسیاری از این فوران ها بزرگتر از فوران های تاریخ مدرن بوده اند.

یکی از شدیدترین آتشفشانهای این قاره کوه اربوس است. بلندترین آتشفشان فعال قطب جنوب با ارتفاع ۳۷۹۴ متر و جنوبی ترین آتشفشان فعال روی زمین.

این کوه که از نماد تاریکی در اساطیر یونانی نامگذاری شده است، گفته می شود زمانی که کاپیتان سر جیمز کلارک راس برای اولین بار آن را در سال ۱۸۴۱ دید، فوران کرده است.

اگر به تصاویر ماهواره ای این غول زمین شناسی دقت کنید متوجه رگه های قرمز رنگ در دهانه قله آن خواهید شد. این رگه های قرمز یک دریاچه گدازه بسیار داغ است که حداقل از سال ۱۹۷۲ حباب می کند.

این آتشفشان به طور منظم گاز و بخار ساطع می کند. در دوره های گذشته فعالیت های آتشفشانی، سنگ های نیمه مذاب به نام “بمب های آتشفشانی” را به بیرون پرتاب می کرد.

با این حال، این آتشفشان شاید برای فاجعه کوه Erebus بدنام باشد. در ۲۸ نوامبر ۱۹۷۹، پرواز ۹۰۱ نیوزیلند به سمت این آتشفشان برخورد کرد و تمام ۲۵۷ سرنشین آن کشته شدند.

این پرواز بخشی از برنامه ایر نیوزلند بود که به مسافران این امکان را می داد که یک سفر ۱۱ ساعته از اوکلند به قطب جنوب و بازگشت به نیوزیلند داشته باشند.

در محل سقوط هواپیما، تیم های امدادی تعدادی دوربین سرنشینان را با فیلم سالم پیدا کردند. عکس‌های دوربین که برخی از آنها چند ثانیه قبل از برخورد گرفته شده‌اند، نشان می‌دهند که دید در زمان سقوط خوب بوده و هواپیما در زیر ابرها قرار داشته است، بنابراین این احتمال وجود دارد که ابرهای آتشفشانی غلیظ جلوی دید هواپیما را گرفته باشند.

در عوض، ممکن است یک «کسوف سفید» باعث سقوط هواپیما شده باشد. این آتشفشان پوشیده از یخ عملاً در نور صاف نامرئی است و این وضعیت باعث می شود که زمین یخ زده و آسمان ابری در پس زمینه نامرئی باشد. به همین دلیل خلبان هیچ حس مسافتی نداشت و فکر می کرد گرفتگی جلوی کابین خلبان یخ و برف زیر هواپیما است نه خود کوه.

پس از چندین پرونده قضایی پرهزینه و جنجال های فراوان، ایر نیوزیلند پروازهای گردشگری خود به قطب جنوب را متوقف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا