ترندهای روز

آثار باستانی غارت‌شده عراق؛ مجموعه‌های باستانی دیگری از ژاپن و سوئیس در راه بغداد است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه از تلاش های مشترک وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ این کشور که منجر به بازیابی برخی از آثار باستانی عراق شد، قدردانی کرد. او در نمایشگاه آثار باستانی غارت شده ای صحبت می کرد که در نتیجه تلاش این وزارتخانه ها کشف شد.

وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه از تلاش های مشترک وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ این کشور که منجر به بازیابی برخی از آثار باستانی غارت شده عراق شد، قدردانی کرد.

او در نمایشگاه آثار باستانی غارت شده ای صحبت می کرد که در نتیجه تلاش این وزارتخانه ها کشف شد. قدمت برخی از اقلام به بین النهرین باستان باز می گردد.

بسیاری از آثار باستانی عراق در طول دهه ها جنگ و بی ثباتی به سرقت رفته است. پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و هرج و مرج ناشی از تهاجم نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳، موزه ملی عراق غارت شد و هزاران اثر گرانبها از بین رفت. این امر منجر به از دست رفتن مجموعه هایی با ارزش فرهنگی بالا از موزه شد.

عراق مکان های باستانی زیادی دارد که آنطور که باید محافظت نمی شوند. اما به هر حال بغداد در سال های اخیر به دنبال آثار غارت شده خود بوده است.

مرمت میراث فرهنگی عراق نیز شتاب بیشتری گرفته و دولت عراق همکاری نزدیک خود را با یونسکو با هدف بازیابی آثار مسروقه آغاز کرده است.

برخی از آثار باستانی به سرقت رفته از آمریکا روز دوشنبه به وزارت فرهنگ عراق تحویل داده شد. مقامات آمریکایی این آثار باستانی را به محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق در سفر اخیر وی به آمریکا تحویل دادند. این آثار در وزارت امور خارجه عراق به نمایش گذاشته شده و در موزه ملی عراق در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

مصنوعات قاچاق شامل قطعات سفال، کتیبه های سنگی، الواح به خط میخی و سکه های مربوط به تمدن باستان سومری، حدود ۴۰۰۰ سال پیش بود.

این اشیاء قیمتی ندارند و پاسخگوی ناشناخته های تاریخ عراق، از نظر زبان های باستانی و تاریخ بین النهرین هستند.

وزارت امور خارجه عراق آثار کشف شده ای را که در هفته های پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به صورت قاچاق از کشور خارج شده بود، به نمایش گذاشته است.

به گفته مقامات عراقی، برخی از اشیای باستانی به نمایش گذاشته شده نیز از کشورهای ثالث به عراق بازگردانده شده است.

وزیر امور خارجه عراق در این مراسم تاکید کرد که در ماه جاری «مجموعه های باستانی کمیاب» از سوییس و ژاپن به این کشور بازگردانده می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا