ورزشی

آخرین خبرها از پرونده بزرگ فساد در سکوت فدراسیون و کمیته اخلاق؛ این پرونده یک استعفای دسته جمعی می‌طلبد

پرونده فساد گسترده در فوتبال ایران که توسط نهادهای امنیتی و قضایی یک شهرستان کشف شد، آخرین چیزی است که فدراسیون فوتبال به مدیریت مهدی تاج برای بی نظیر شدن در تاریخ فوتبال کشور به آن نیاز داشت.

آقایان الف، ر و میم در دادگاه!

۴۸ ساعت است که ورزش ایران به ویژه فوتبال در جریان انتشار اخباری مبنی بر کشف فساد گسترده است.

همه چیز با شایعات در فضای مجازی شروع شد اما در عرض ۲۴ ساعت به واقعیت تبدیل شد. بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار ادمادآنلاین به دست آورده و در برخی رسانه ها منتشر شده است، چند تن از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تعدادی از مدیران برجسته ورزشی و چند تن از چهره های مشهور رسانه ای بازداشت و در دادگاه حاضر شدند. به نظر می رسد مرحله اول دادگاه روز گذشته برگزار شد و سه نفر از این افراد حضور داشتند. در همین راستا شنیده ها حاکی از احضار تعدادی دیگر از مدیران فوتبال و پرسش و پاسخ بوده است.

طبق پیگیری های انجام شده موضوع مربوط به توزیع چند ده میلیاردی و تعداد زیادی سکه برای تاثیرگذاری در نتایج بازی ها توسط یکی از مدیران تیم های صنعتی تازه وارد لیگ برتر بود که بعدا مشخص شد. ابعاد گسترده تر این حادثه نه از طریق مراجع قضایی فدراسیون فوتبال و حراست، بلکه از طریق نهادهای امنیتی و قضایی همان شهرستانی که تیم مذکور به آن تعلق دارد، کشف شد.

اسامی دست اندرکاران این پرونده در اختیار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار دارد اما تا زمان مشخصی امکان انتشار این اسامی وجود ندارد. اگرچه اسامی برخی از این افراد توسط کاربران در فضای مجازی شناسایی و مطرح شده است.

بیشتر اهالی فوتبال از فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق انتظار دارند هر چه زودتر اسامی این افراد را منتشر کنند و ارتباط آنها با افراد دیگر را آشکار کنند و برای آنها مجازات عبرت آموزی در نظر بگیرند. البته این انتظار از فدراسیون و کمیته اخلاق که تا امروز در خوشبینانه ترین حالت قرار داشتند بسیار بعید است.

اظهارات متناقض فدراسیون و کمیته اخلاق

اظهاراتی که فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق پس از انتشار این پرونده در رسانه ها منتشر کردند بسیار ناکافی و متناقض بود و بر ابهام موضوع افزوده است. سوال اصلی که اکنون فدراسیون و کمیته اخلاق باید به آن پاسخ دهند این است که از چه زمانی از وجود این پرونده و چنین مفاسدی مطلع شدند؟ فدراسیون فعلا پاسخی به این سوال نمی دهد، اما از اظهارات و همچنین اطلاعاتی که به بیرون درز کرده و به گوش خبرنگار اعتماد رسیده است، می توان گفت که مدیران فدراسیون و دستگاه های قضایی آن باید حتما داشته باشند. خیلی زودتر از رسانه ها و مردم از وجود چنین موردی مطلع شده بود. .

فدراسیون در اولین بیانیه خود با تایید وجود چنین موردی نوشت: منشأ مبارزه با فساد و تخلفات احتمالی در عرصه فوتبال؛ فدراسیون است و همیشه از هر موضوعی که به سلامت فوتبال کمک کند استقبال می کند و بررسی خواهد کرد. و با متخلفان احتمالی در چارچوب قوانین مربوطه برخورد می شود «پرونده این تخلف در دست بررسی است و افراد به دادگاه احضار شده اند».

کمیته اخلاق دیروز در چند سطر به این پرونده پاسخ داد و نوشت: تحقیقات در خصوص پرونده مذکور که مربوط به سال ۱۴۰۰ است با هماهنگی کامل نهادهای ذیربط و مراجع ذیصلاح در اخلاق فدراسیون در حال انجام است. کمیته و تشریفات مربوطه در حال انجام است تا تعیین تکلیف پرونده بر اساس قوانین و مقررات اخلاقی فدراسیون بین المللی فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا و مقررات اخلاقی فوتبال مشخص شود. فدراسیون.

فدراسیون از مدتی پیش در اخبار رپورتی که در اختیار چند رسانه نزدیک به خود قرار داد، تلاش کرد نشان دهد که برخورد با فساد و دلالی را آغاز کرده است! از جمله اخباری مبنی بر برکناری یک مدیر یا ممنوعیت چند واسطه. این در حالی است که از اظهارات دو روز اخیر فدراسیون و کمیته اخلاق مشخص می شود که آنها از وجود چنین پرونده ای اطلاع داشته و اقدامی در این زمینه نه در معرفی متخلفان و نه در برخورد با آنها اما حالا می خواهند نشان دهند که پیشگام مبارزه با فساد هستند! این در حالی است که به عنوان مثال فدراسیون و کمیته اخلاق در پرونده های اخیر مانند جعل امضا یا موارد مشابه سکوت کرده است.

فساد گسترده خواستار استعفای دسته جمعی است

در همان ابتدا باید گفت انتظار برخورد با فساد از سوی فدراسیونی که ابهامات مالی زیادی دارد ساده لوحانه است، اما غیرمنطقی نیست. در این مدتی که فدراسیون فعلی فوتبال کار می کند نشان داده است که نه اراده و توان رسیدگی به پرونده ویلموتس را دارد که صدها میلیارد تومان به فوتبال کشور آسیب زد نه از نظر مدیریتی. و نه در مبارزه با فساد. پیگیر بود در مورد پرونده اخیر هم مشخص است که اگر نهادهای امنیتی و قضایی خارج از فوتبال وارد نمی شدند این موضوع مسکوت می ماند. ناگفته نماند که ورود نهادهای امنیتی و قضایی به فوتبال اتفاق مبارکی است اما ای کاش این ورودها گزینشی نبود. به عنوان مثال، دو سال پیش که شهاب الدین عزیزی خادم، رئیس قبلی فدراسیون در خصوص پرونده برکناری از رئیس فدراسیون شکایت کرد، قوه قضائیه با این استدلال که پرونده های فوتبال باید در ایران رسیدگی شود، تصمیم به عدم رسیدگی به این پرونده گرفت. زمین های فوتبال

به پرونده فساد اخیر برگردیم. این پرونده می تواند پایان خوبی برای تمام ناکامی های دو سال اخیر فدراسیون باشد. ناکامی هایی مانند نتایج تیم های ملی و باشگاهی، اوضاع نابسامان لیگ، محرومیت از حضور تماشاگران، حل نشدن پرونده ویلموتس، وارد نشدن به VAR و… عملکردی که مردم را به ستوه آورده است. نقطه جنون با فوتبال و جو آن. حالا در ماه های پایانی این فدراسیون پرونده ای مطرح شده است که به گفته کارشناسان و مطلعان می تواند فوتبال ایران را مثل زلزله بلرزاند اما به نظر می رسد فدراسیون علاقه ای به شفاف سازی آن ندارد.

موضوع از دو حالت خارج نیست; یا فدراسیون از وجود چنین موردی مطلع بوده و به جای اینکه زودتر از نهادهای بیرونی خود اقدام کند و مجرمان را از طریق نهادهای قضایی به نیروی انتظامی تحویل دهد، اقدامی نکرده و یا نمی دانسته که در هر دو مورد. وضعیتی بین بد و بدتر وجود دارد. می آورد. اظهارات متناقض فدراسیون و کمیته اخلاق در مورد این پرونده هم به این دلیل است که اطلاع ندارند یا نه! همان طور که در مورد پرونده ویلموتس هزار و یک اظهارنظر ضد و نقیض کرد و اخیراً خبرنگار اعتماد کسب اطلاع داده که رئیس فدراسیون در مصاحبه های خود از برخی چهره های پیشکسوت و قابل قبول خواسته است بگویند بدهی این مربی بلژیکی تهاتر شده است!

واقعیت این است که مردم دیگر تحمل این همه حاشیه از فوتبال را ندارند. سرمایه اجتماعی این رشته پرطرفدار در ماه های گذشته کاهش یافته بود و اکنون با افشای این پرونده در خطر نابودی کامل قرار دارد. همه اینها حاصل فدراسیونی است که نه خودش کار درستی می کند و نه می رود تا دیگرانی که می توانند بیایند کار را جلو ببرند. فدراسیونی که وقتی در میانه منافع خودش است از روزنامه و مجری و هرکسی که کوچکترین انتقادی می کند به قوه قضائیه شکایت می کند اما نمی تواند در مورد فسادهای به این بزرگی که در جریان است هیچ اقدامی انجام دهد. زیر گوشش

در این بین مشروعیت فدراسیون از نظر حقوقی زیر سوال رفته است. همین الان چند تن از مدیران ارشد فدراسیون درگیر پرونده فساد هستند و فوتبالدوستان منتظر انتشار اسامی آنها هستند. از سوی دیگر چهار نفر از اعضای هیات رئیسه فعلی در مجمع فدراسیون مخالفان جدی دارند که در ماجرای برکناری موقت رئیس سابق فدراسیون نیز آنها را استیضاح کردند. یکی از آنها برای انتخابات تیم فوتبال استان خود رد صلاحیت شده است. با این شرایط به گفته یکی از مدیران سابق فدراسیون فوتبال آیا بهتر نیست فدراسیون به طور کلی تعطیل شود؟ اگر نه یک نفر بگوید این فدراسیون چه کمکی به فوتبال ایران کرده است؟ یکی به من بگوید که مدیران فدراسیون جدا از عکس یادگاری با مسئولان کشور چه اقدام موثری انجام داده اند تا نشان دهند حمایت قوی دارند؟

حرف آخر این است که کمیته اخلاق باید خود را از این آزمون سخت که تاکنون در آن شکست خورده نجات دهد. این کمیته باید بدون توجه به تلاش برخی افراد برای کسب درآمد از این ماجرا، اسامی همه افراد دخیل در پرونده فساد را در اختیار مردم قرار دهد و برای آنها اشد مجازات در نظر بگیرد. همانطور که در فدراسیون قبلی تعداد زیادی از تیم ها و مدیران به مدت طولانی و حتی مادام العمر محروم شدند اما در فدراسیون جدید با لابی گری از محرومیت نجات یافتند و اکنون مشغول به کار هستند.

عبدالله ويسي چند روز پيش از نهادهاي امنيتي و حفاظت اطلاعات درخواست ورود به پرونده هاي فوتبال را داشت و با اين پيشنهاد دقيقاً دو ميليارد تومان جريمه شد! در حالی که این یک پیشنهاد بسیار خوب است. در کنار نهادهای امنیتی و قضایی شهری که موفق به افشای یک پرونده بزرگ فساد شدند، نهادهای عالی رتبه کشور نیز باید وارد عرصه فوتبال شوند و یک بار برای همیشه این نابسامانی ها را ریشه کن کنند. صرف نظر از کسانی که می خواهند همه چیز را با Fifaphobia بپوشانند. اما در حال حاضر شاید بهترین کار این باشد که پس از اتفاقاتی که رخ داد و این پرونده فساد که افکار عمومی را جریحه دار کرده است، همه مدیران فدراسیون با هم استعفا دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا