فناوری

 آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت‌های ۵G در ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

گزارش آماری سه ماهه جدید رگولاتوری نشان می دهد که رقابت موبایل اول و ایرانسل برای سهم بازار ۵G تنگاتنگ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، آخرین گزارش دوره ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (مربوط به سه ماهه اول ۱۳۹۲) از وضعیت توسعه ارتباطات سیار نشان می دهد که در حال حاضر دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور یعنی «همراه اول» و «ایرانسل» در رقابت شدیدی برای تسلط بر بازار ارتباطات نسل پنجم (۵G) وجود دارد.

ایرانسل با در اختیار داشتن ۹۶۴ سایت ۵G فعال فیزیکی و با فعال سازی ۹۰۵ سایت ۵G، در حال حاضر در مجموع ۱۸۶۹ سایت ۵G را در کشور راه اندازی کرده اند.

بر اساس همین گزارش، «سهم بازار مشترکان فعال» این دو اپراتور ۵۳ درصد و ایرانسل ۴۳ درصد است که نشان از تسلط این دو اپراتور در فضای ارتباطی کشور دارد.

از سوی دیگر، «سهم بازار مشترکان پهن باند موبایل» کشور برای همراه اول و ایرانسل به ترتیب ۵۳ درصد و ۴۳ درصد است.

با این وجود، برای تشریح روند توسعه و راه اندازی سایت های ۵G، باید این گزارش (فصلنامه آماری تنظیم مقررات شماره ۴۹) را با گزارش فصلی منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ (فصلنامه شماره ۴۸) مقایسه کنیم.

همسان سازی این شاخص در دو بازه زمانی متوالی (سه ماهه) حاکی از شتاب بیشتر اولین شرکت نسبت به ایرانسل در توسعه نسل پنجم فناوری ارتباطات است. شرکت اول با رشد ۶۸.۲۳ درصدی توانست در بهار ۱۴۰۳ در جایگاه اول رقابتی قرار گیرد و ایرانسل رشد ۲۲.۲۹ درصدی داشته است.

از نظر مقایسه درصدی، وضعیت توسعه در اپراتور تلفن همراه اول (حماره آل) ۳ برابر یا به عبارتی سریعتر از اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) بوده است.

انتشار آمار عددی میزان توسعه بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات سیار، اولاً منجر به تحریک بازار رقابتی میان اپراتورهای آن می‌شود که خروجی آن چیزی جز منفعت ارتباطات کشور نخواهد بود. کاربران، و تنها در این شاخص واحد منجر به توسعه سریعتر فناوری نسل پنجم می شود. ارتباطات (۵G) در کشور همتراز با کشورهای توسعه یافته است.

جدا از این که خود «رقابت» می تواند به ارائه خدمات بهتر، کاهش هزینه ها و افزایش نوآوری در صنعت تلفن همراه منجر شود. اهمیت و ارزش رقابت در توسعه سایت های ۵G منجر به «افزایش پوشش و دسترسی»، «تسریع نوآوری و فناوری»، «جذب سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی»، «افزایش رضایت مشتری» و «رقابت سالم و بهبود خدمات» می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا