آخرین وضعیت صنعت هواییمایی کشور/ افزایش قیمت بلیت داریم؟ :: افق میهن
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اقتصاد قیمت بلیت هواپیما را تعیین می کند و در صورت افزایش قیمت سوخت هواپیما افزایش زیادی در قیمت بلیت نخواهیم داشت.
به گزارش افق میهن، حسین پورفرزانه در نشست خبری هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما می شود یا خیر؟ وی گفت: یکی از پارامترهایی که قیمت بلیت را تعیین می کند، سوخت است. با توجه به قیمت فعلی سوخت، تاثیر آن بر قیمت بلیت کمتر از ۲ درصد است و در صورت اجرای افزایش قیمت سوخت، این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت می رسد.
وی افزود: حتی در صورت افزایش قیمت سوخت، اقتصاد (عرضه و تقاضا) قیمت بلیت را تعیین می کند و به نظر نمی رسد در این بخش افزایش قیمت زیادی داشته باشیم و مردم آن را احساس کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در حال حاضر زمانی که شرکت های هواپیمایی مجاز به تعیین قیمت هستند، بلیت مسیرهای مختلف را ۵۰ درصد زیر قیمت مجاز می فروشند.
وی با بیان اینکه تعداد هواپیماهای فعال در کشور ۱۸۵ فروند است، گفت: ۱۳۰ تا ۱۴۰ هواپیما خدمات متغیر ارائه می دهند. همچنین آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را درست کنیم.
پور فرزانه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امروز آوردن قطعات هواپیما یا متخصصان صنعت هوانوردی به کشور آسانتر از حل مسائل مالی صنعت هوانوردی است و در این راستا نیازمند بودجه متمرکز هستیم. “
به گفته وی مشکلات مالی باعث شده شرکت های هواپیمایی و شرکت های هواپیمایی متضرر شوند. اقتصاد صنعت هوانوردی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تحریم ها باعث پیری صنعت هوایی کشور شده است گفت: اکنون میانگین عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است.
وی افزود: با وجود اینکه محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم اما بهره شرکت های هواپیمایی و سرمایه گذاران از منابع مالی محدود است.
وی تصریح کرد: در حالی که سرمایه گذار ایرانی هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال را با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد وارد می کند و سپس هزینه زیادی برای راه اندازی آن هواپیما صرف می کند اما در خارج از کشور با این رقم. ۱۰ درصد از پول یک هواپیمای ۵۰ میلیونی پرداخت می شود و باید گفت تحریم ها به ارکان سرمایه گذاری کشورمان فشار آورده است.
در ادامه پورفرزانه در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم دیوان عدالت اداری در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: رای دیوان به صراحت این موضوع را مشخص کرد و تصمیم عاقلانه و عادلانه ای بود.