ترندهای روز

آدم فضایی‌ها چه شکلی هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تلاش برای یافتن موجودات فرازمینی را می توان یکی از بزرگترین ماموریت های بشر دانست. با این حال این سوال مهم همیشه مطرح می شود که بیگانگان چه شکلی هستند؟ آیا موجودات فضایی شبیه انسان هستند؟

به ندرت پیش می آید که دانشمندان و داستان نویسان رویکرد یکسانی در مورد یک موضوع داشته باشند. اما در مورد بیگانگان اینطور است. بشر هنوز در تلاش برای یافتن موجودات فرازمینی موفق نشده است و البته هیچ نشانه ای از آنها دریافت نکرده است. به همین دلیل است که دانشمندان و نویسندگان داستان چاره ای جز حدس زدن بیگانگان ندارند. البته ناگفته نماند که حدس های این دو گروه فوق العاده متفاوت است.

بیگانگان چه شکلی هستند؟ سوالی با پاسخ های متفاوت

در فیلم های مختلف معمولاً بیگانگان را به صورت کوتوله هایی با چهره های سبز و چشمانی درشت می بینیم. برخی از آنها نیز شکارچیان وحشتناکی هستند که برای نابودی زمین آمده اند. با این حال، دانشمندان بر این باورند که ظاهر بیگانگان به محیط و شرایط سیاره ای که آنها را خانه می نامند بستگی دارد. در واقع شرایط خاص سیارات دیگر می تواند باعث شود که ساختار و ظاهری کاملاً متفاوت با انسان داشته باشند.

آدام فرانک، استاد اخترفیزیک دانشگاه روچستر، برداشت جالبی از شکل ظاهری موجودات فضایی دارد. به گفته وی، اگر موجودات فضایی در سیاره ای با جو بسیار قوی تکامل یافته باشند، ممکن است فقط توانایی پرواز در آسمان سیاره خود را داشته باشند. با این حال، اگر آنها در سیاره ای با گرانش قوی بودند، بیشتر شبیه موجوداتی با ساختار قوی مانند یک فیل بودند.

والنتینا آریستوا، استاد شیمی در دانشگاه ادینبورگ، پاسخ دیگری به شکل ظاهری بیگانگان ارائه می دهد. به گفته او، اگر جو یک سیاره نتواند تشعشعات خطرناک ستاره اصلی را جذب کند، احتمالا موجودات فضایی در زیر زمین تکامل خواهند یافت. در این صورت فرازمینی ها از خاک به عنوان لایه محافظ استفاده خواهند کرد. البته در این صورت دیگر نباید انتظار دیدن یوفوها و بیگانگان پیشرفته را داشته باشید. زیرا فرازمینی های مورد بحث بیشتر شبیه قارچ خواهند بود.

فراموش نکنید که حتی بر روی زمین نیز اشکال بسیار بیشتری از زندگی در زیر خاک وجود دارد. بنابراین عجیب نیست که شبکه گسترده ای از ریشه ها را در سیاره دیگری پیدا کنیم. البته اگر سیاره ای در معرض تابش شدید فرابنفش قرار گیرد، موجودات فضایی موجود در آن شکل جالبی خواهند داشت. رنگ پوست آنها احتمالا قرمز، آبی یا سبز خواهد بود تا بتواند به عنوان یک سپر محافظ عمیق باشد.

همچنین، این مدل از بیگانگان ممکن است پروتئین های خاصی برای جذب بخشی از انرژی فرابنفش داشته باشد. در کنار این موارد می توان احتمالات دیگری را نیز در نظر گرفت. دمای سطح بسیاری از سیارات فراخورشیدی کمتر از دمای زمین است.

در این صورت ممکن است بیگانگان موجوداتی با متابولیسم بسیار کند باشند. یکی از حیواناتی که متابولیسم بسیار کندی دارد، تنبل است. متابولیسم این حیوان تنها ۴۰-۴۵ درصد حیوانات با جثه مشابه است. بنابراین نمی توان احتمال وجود این دسته از بیگانگان را نادیده گرفت.

طبیعتا اگر روزی عنوان کشف بیگانگان پیشرفته را در اخبار نجوم ببینیم، هیجان زده می شویم. اما در واقعیت، انتظار می رود دانشمندان در بهترین حالت، حیات میکروبی را در سیارات فراخورشیدی پیدا کنند. فراموش نکنید که ما تنها ۲۰۰۰۰۰ سال سن داریم و زمین تنها در طول عمر ۴.۵ میلیارد ساله خود میزبان حیات میکروبی بوده است.

با وجود همه اینها، ما نمی توانیم احتمال کشف بیگانگان پیشرفته یا سفر آنها به این سیاره را رد کنیم. در اینجا باید بپرسیم که بیگانگان پیشرفته چه شکلی هستند؟ سارا رومر، استاد اخترفیزیک دانشگاه یورک در تورنتو، احتمال وجود بیگانگان پیشرفته را بسیار شبیه به انسان می داند.

فیزیولوژی خاص انسان در نتیجه تکامل در محیط سیاره زمین و البته مقدار زیادی شانس شکل گرفته است. بنابراین، تمدن های بیگانه باید دارای ویژگی ها و اعضای کاملاً متفاوت با توجه به محیط خاص خود باشند. البته می توان در اثر تکامل همگرا برخی از خصوصیات مشترک جانوری را در آنها دید.

این ویژگی ها شامل چشم برای دیدن محیط اطراف و پاها یا بال ها برای حرکت است. با این حال، شباهت ما با بیگانگان پیشرفته در اینجا به پایان می رسد. البته تمام پاسخ‌ها به این سوال که موجودات فضایی چگونه به نظر می‌رسند بر اساس یک فرض بسیار مهم است.

ما همیشه فرض می کنیم که بیگانگان نیز مانند ما برای زنده ماندن به آب، نور خورشید و اکسیژن نیاز دارند. با این حال، این امکان وجود دارد که آنها به روشی کاملاً متفاوت در سیاره دیگری تکامل یافته باشند. آنها حتی ممکن است از یک ساختار اساسی کاملاً متفاوت استفاده کنند.

برای مثال، حیات روی زمین بر پایه کربن است. اما در بسیاری از آثار تخیلی، بیگانگان بر پایه سیلیکون ساخته شده اند. به طور طبیعی، سیلیکون یک گزینه بسیار بعید است. زیرا کربن در طبیعت به وفور یافت نمی شود و نمی توان بسیاری از ترکیبات پیچیده مانند کربن ساخت. اگرچه ایده کلی این موضوع کاملاً ممکن است. ممکن است در آینده بتوان موجوداتی را بر اساس عناصر دیگر مشاهده کرد.

انسان در طول حضور خود بر روی زمین همواره با شگفتی های مختلف طبیعت مواجه بوده است. آیا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جهان با ۲ تریلیون کهکشان، انسان را بار دیگر غافلگیر کند؟

با همه احتمالات موجودات فرازمینی، به نظر شما بیگانگان چه شکلی هستند؟

منبع: گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا