اقتصاد جهان

آذربایجان کمبود عرضه گاز به اروپا را جبران می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از قیمت نفت، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که می خواهد صادرات گاز به اروپا را تا سال ۲۰۲۷ دو برابر کند.

علی اف در مراسم افتتاح خط لوله گاز بلغارستان به صربستان در ۱۰ دسامبر تاکید کرد که باکو به وعده خود به بروکسل مبنی بر دوبرابر کردن صادرات گاز به اروپا به ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال تا سال ۲۰۲۷ پایبند خواهد بود.

وی با بیان اینکه آذربایجان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرده و امسال این رقم را به ۱۲ میلیارد مترمکعب خواهد رساند، گفت: این ارقام نشان دهنده اراده آذربایجان برای رسیدن به این هدف است.

این میزان گاز ۵۰ درصد از کل صادرات گاز آذربایجان را تشکیل می دهد.

برای دستیابی به این هدف، آذربایجان باید هم تولید گاز و هم ظرفیت سه خط لوله انتقال گاز را که کریدور گاز جنوبی را تشکیل می‌دهند، افزایش دهد. این کریدور گاز آذربایجان را از دریای خزر به بازارهای اروپایی منتقل می کند.

تولید و صادرات گاز آذربایجان در حال افزایش است. بر اساس آمار منتشر شده در ۲۲ آذرماه، تولید گاز کشور از ژانویه تا نوامبر امسال به ۴۴ میلیارد متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۳.۵ درصد افزایش داشت. صادرات گاز آذربایجان در مدت مشابه ۱۱ ماهه ۲۲ میلیارد مترمکعب بوده که سالانه ۹.۵ درصد افزایش داشته است.

شرکت توتال که تولید گاز از میدان گازی آبشرون آذربایجان را از ابتدای تابستان آغاز کرد، در ماه سپتامبر اعلام کرد که تولید گاز خود را از ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال به حدود ۵.۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. شرکت بریتیش پترولیوم، اپراتور میدان های گازی شاه دنیز و ACG آذربایجان، حفاری عمیق در این دو میدان را آغاز کرده است. شرکت نفت سوکار نیز امیدوار به افزایش تولید از میدان گازی امید است.

اما تولید این مقدار گاز مستلزم سرمایه گذاری های هنگفت و توسعه خطوط لوله است که باید با قراردادهای خریداران اروپایی تطبیق داده شود. اروپا باید خرید این گاز اضافی تولید شده را تضمین کند. با این حال، هنوز این اتفاق نیفتاده است. مقامات آذربایجان شکایت دارند که خریداران اروپایی در انجام تعهدات خود برای خرید گاز اضافی که آذربایجان وعده داده تا سال ۲۰۲۷ تولید خواهد کرد، کند عمل کرده اند.

توافقنامه آذربایجان و اتحادیه اروپا در ژوئیه سال گذشته پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و توقف صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا منعقد شد که منجر به افزایش قیمت گاز در این اتحادیه شد.

افزایش واردات گاز آذربایجان برای تامین نیازهای داخلی نیز می تواند به افزایش صادرات این کشور و انتقال مستقیم گاز از سایر کشورها کمک کند.

قرارداد فعلی آذربایجان برای واردات گاز از ترکمنستان از طریق ایران ممکن است با تمایل تهران برای توسعه بیشتر ظرفیت خط لوله خود گسترش یابد. از این ظرفیت مازاد خط لوله می توان برای گازرسانی به ترکیه استفاده کرد.

نشست اخیر نمایندگان ترکیه و ترکمنستان به امضای قرارداد واردات گاز از ترکمنستان از طریق ایران منجر شد. در صورت تحقق این توافق، وابستگی آنکارا به گاز آذربایجان کاهش می یابد. آذربایجان در سال گذشته ۸.۷ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده است که ۱۶ درصد از کل واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین آذربایجان می تواند این میزان گاز را به اروپا صادر کند.

با این حال، این اقدام مستلزم توافق جدید آنکارا و تهران در مورد قرارداد فعلی ترکیه برای واردات سالانه ۹.۶ میلیارد متر مکعب گاز از ایران است. این قرارداد تا جولای ۲۰۲۶ اعتبار دارد.

انتهای پیام/۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا