اخبار بورس

آرامکو عربستان، سلطه‌گر بی‌رقیب ذخایر نفتی جهانی

نقش کلیدی آرامکو در آینده اقتصادی عربستان سعودی؛

آرامکوی عربستان با کنترل ۲۵۹ میلیارد بشکه نفت و گاز، رقیبی در جهان ندارد. این شرکت بزرگترین تولیدکننده نفت و سودآورترین شرکت جهان است و نقش کلیدی در برنامه های عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور ایفا می کند. عربستان سعودی در حال حاضر در حال مذاکره برای فروش ۱ درصد از سهام این غول نفتی دولتی است.

آرامکو ذخایر ۲۵۹ میلیارد بشکه ای نفت و گاز را در اختیار دارد که هیچ شرکتی در جهان نمی تواند با آن رقابت کند. این یکی از عوامل کلیدی پشت ارزش ۱.۸ تریلیون دلاری شرکت است.

برای توضیح بهتر، این نمودار ذخایر اثبات شده شرکت های نفتی بزرگ را تا سال ۲۰۲۲ مقایسه می کند.

آرامکوی عربستان، صاحب بی چون و چرای ذخایر نفتی جهان

گوهر تاج

عربستان سعودی آرامکو شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی است. تا سال ۲۰۲۴، این شرکت ششمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار خواهد بود.

آرامکوی عربستان، صاحب بی چون و چرای ذخایر نفتی جهان

ذخایر نفت این شرکت بیش از چهار برابر ذخایر هر یک از شش شرکت دیگر فهرست ما است.
پس از آرامکو عربستان، شرکت آمریکایی اکسون موبیل با ۱۷.۷ میلیارد بشکه معادل نفت در رتبه دوم قرار دارد و شرکت آمریکایی دیگر شورون با ۱۱.۲ میلیارد بشکه معادل نفت در رتبه دوم قرار دارد.

آرامکو عربستان روزانه ۹ میلیون بشکه نفت تولید می کند که بیش از هر شرکت دیگری و تقریبا یک دهم تولید جهانی است!

علاوه بر این، این غول نفتی دولتی به عنوان سودآورترین شرکت جهان در نظر گرفته می شود که بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، ۷۲۲ میلیارد دلار سود داشته است.

آرامکو عربستان همچنین نقش مهمی در برنامه های عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت خواهد داشت. اخیرا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تایید کرد که پادشاهی در حال مذاکره برای فروش یک درصد از سهام این غول نفتی دولتی است که می تواند به تامین مالی پروژه های انرژی پاک و فناوری این کشور کمک کند.

در زیر تاریخچه بورس آرامکو عربستان سعودی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ را مشاهده می کنید، شایان ذکر است که در سال گذشته با وجود موارد ذکر شده ارزش بازار این شرکت از ۲.۰۸ تریلیون دلار به ۱.۸ تریلیون دلار کاهش یافت.

آرامکوی عربستان، صاحب بی چون و چرای ذخایر نفتی جهان

“داده های فوق از Statista و گزارش های مختلف شرکت جمع آوری شده است.”

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا