اخبار اقتصاد ایران

آرایش انتخاباتی در بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟ :: ایران تحلیل

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلار تا انتخابات ریاست جمهوری در مرحله انتظار است تا مسیر واقعی خود را طی کند، گفت: همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، دلالان دلار مشغول هستند.

به گزارش ایران تحلیل؛ بررسی بازار دلار در دو هفته اخیر حکایت از نوسان اندک قیمت دارد. البته به گفته کارشناسان قیمت دلار در دو هفته اخیر با توجه به ساختار بازار قبل از انتخابات ریاست جمهوری ثابت مانده است.

نگاهی به این هفته اخیر نشان می دهد که با نزدیک شدن به هشتم تیرماه و روز انتخابات ریاست جمهوری، حجم معاملات در بازار دلار و ارز کاهش یافته و دلار در دو کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی در حال بازی است. اما آیا این کاهش دلار در هفته های آینده ادامه خواهد داشت؟

سیگنال تاییدی برای بازار دلار

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با اشاره به مخاطرات سیاسی بر محیط زیست کشور، به «ایران تحلیل» گفت: اگرچه انتشار خبر تایید صلاحیت برخی از کاندیداها می تواند بر بازار دلار و ارز تاثیر بگذارد، اما تایید صلاحیت کاندیداها. در جهات مختلف باعث کاهش جزئی قیمت دلار شد. .

وی ادامه داد: با رقابت کاندیداهای ریاست جمهوری و آغاز مناظره ها، ریسک های سیاسی بازار افزایش می یابد; اما به دلیل نامشخص بودن نتایج انتخابات، سطح معاملات در بازار ارز کاهش یافته و در نتیجه معامله گران دست به دست هم داده و کمتر خرید و فروش می کنند.

معامله گران دلار در یک یادداشت محتاطانه

این استاد دانشگاه درباره پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات و انتخاب رئیس جمهور، بازار در محدوده مشخصی خواهد بود و نوسان قیمت ها خواهد بود. جزئی.

ندری با اشاره به ریسک بالای سیاسی در روزهای آینده گفت: با توجه به وجود ریسک های سیاسی بالا، تجار با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهند. بنابراین، معاملات به پایین ترین سطح خود می رسد.

تاخیر قیمت اسکناس های آمریکا در مقایسه با تورم

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به رکود بازارهای موازی گفت: بازار دلار و طلا جذابیت خود را برای معامله گران از دست داده است و به همین دلیل سرمایه گذاران بازار دلار و طلا را جذاب نمی دانند و ترجیح می دهند تا انتخابات ۱۷ تیرماه صبر کنند.

ندری افزود: به نظر می رسد دلار از تورم عقب است و حداقل ۱۰ هزار تومان از تورم عقب است.

وی در خصوص جزئیات این مقاله گفت: معامله گران معتقدند که در کوتاه مدت بازار ارز تحرکات محدودی دارد. اما در بلندمدت، قیمت این اسکناس با تورم همخوانی دارد. البته این برای بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.

سنت دلار در انتخابات ریاست جمهوری گذشته

ندری با ذکر مثالی روند قیمت دلار در انتخابات آتی را اینگونه توضیح داد: نرخ رشد اسکناس دلار در ۳ دوره انتخابات ۹۳، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۵ کمتر از یک درصد بوده است، در حالی که تجربه انتخابات سال ۱۳۹۳ بوده است. و سال ۲۰۱۲ اندکی بیشتر از این رقم ثبت شده است.

وی می گوید: در این دوره ها با وجود اینکه شاهد افزایش ریسک های سیاسی بوده ایم، معامله گران ترجیح داده اند در این دوره ها کمتر وارد بازار شوند و با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه داده اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به رفتار ارز در هفته های اخیر و همچنین نزدیک شدن به ایام انتخابات یعنی ۱۷ تیر، احتمال تداوم وضعیت باثبات در بازار ارز وجود دارد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا