آریا؛ آیینه ناکارآمدی سایپا/ چگونه رویای کراس اوور ملی به ناکامی بدل شد؟
سایپا آریا نوید را برای ورود به بازار ملی متقاطع معرفی کرد ، اما پس از چند سال و تنها ۴ واحد در سال ، این پروژه بلندپرواز بیشتر در نقاط مدیریت و چالش های ساختاری از آنچه به دست آمده بود ، بود ، اما پروژه کراس اوور ملی سایپا از کجا آمده است؟
براساس اخبار تجاری ، سایپا سال متقاطع آریا را در صنعت خودروسازی ایران ارائه داد تا تحول جدیدی را در صنعت خودروهای ایران ارائه دهد. وعده تولید ۶۰۰۰ واحد آریا بارها در رسانه ها تکرار شد و مشتریان منتظر اولین کراس اوور ملی سایپا بودند.
اما آمار سایت واقعیت تلخ را نشان داد. واقعیتی که تنها در سال ۱۴۰۳ تنها دو واحد آریا را نشان می داد. این شکاف خشن نشان دهنده ناکارآمدی ساختاری سایپا است. اگرچه برخی از شرکت کنندگان در بازار تغییرات مدیریت را بهانه ای برای تأخیر در SAIPA در آریا می دانند ، آیا تنها تعداد مدیران این تولید کننده خودرو علت اصلی این عدم موفقیت است؟
درگیری متقاطع ملی ؛ سایپا آریا علیه ایران خمرو ریرا
رقابت برای ایجاد اولین متقاطع فرکانس ملی در ششم سایپا با آریا و ایران خلرو در این زمینه آغاز شد. طراحی آریاس با هارمونی بصری بهتر ، اولین بار نگاه را به خود جلب کرد ، اما ایران خمرو در سال ششم واژگون شد و با ریرا واژگون شد و سایپا را تنها در گرداب گذاشت.
اگرچه هر دو تولید کننده خودرو با تغییر در مدیریت روبرو شده اند ، اما موفقیت ایران خمرو در آغاز RIRA نشان داد که مشکل سایپا فراتر از تغییر مدیران خواهد بود. ناکارآمدی ساختاری فقدان برنامه ریزی منسجم و بی اعتنایی به تعهدات آریا را به وجود آورد و نوید تولید کراس اوور ملی را نداد.
از تندر -ایرانی تا آریا
سایپا سابقه طولانی در مورد وعده ندیده است. پروژه تندر -ایرانیان معروف به کادیلا ، نوح و حتی آریا نمونه ای از این اشتباهات است. این خودرویی که باید جایگزین محلی برای تندر نباشد هرگز به تولید انبوه نرسید و نام آریا توسط تندر ۹۰ ایرانیز به کراس اوور فعلی به تعویق افتاد.
این سردرگمی در پروژه های نامگذاری و نیمه مالی نه تنها نشان دهنده ضعف برنامه ریزی بلکه اعتماد عموم در سایپا است. ادعاهای بی ایمان توسط مشتریان Falcon و Atlas اثبات این ادعا است. چرا عملیات سایپا اینقدر وعده های زیادی در عمل ندارد؟
طراحی سایپا آریا
آریا بر اساس پلتفرم SP100 که قبلاً در Falken استفاده می شد ، ساخته شده است. طراحی بدنه اسپرت تر از شاهین است ، در اصل همان الگوهای شناخته شده است.
نمای جلو با چراغ و درایو چرخ جلو هیچ نوآوری قابل توجهی ندارد. تزئینات کروم مات و ضربه گیر سیاه تلاشی برای جوان سازی خودرو است ، اما آنها در برابر رقبا کم هستند.
نمای جانبی با فلپ های تیره و خطاهای آلومینیومی ساده و قابل پیش بینی طراحی شده است ، و نمای عقب یک طراحی بسیار ساده از روح اسپرت ماشین در سایر چشم اندازها است.
سایپا به جای ایجاد هویت مستقل در طراحی آریا به حداقل رسید و به تأخیر انداختن سایپا آریا فرصت خود را برای رقابت از دست داده است.
داخلی سایپا آریاس
کابین آریاس یک قدم رو به جلو برای سایپا است. استفاده از مواد نرم در داشبورد نوید کیفیت بهتری می دهد ، اما طراحی کلی با الهام از کراس اوور ارزان قیمت چینی منجر به احساس محصول اقتصادی می شود.
صفحه لمسی و خوشه دیجیتال مدرن هستند ، اما هنوز از استانداردهای جهان دور هستند.
مشخصات فنی سایپا آریا
آریا مجهز به موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری با گشتاور ۲ اسب بخار و ۲ نانومتر است. با استفاده از فناوری میتسوبیشی ، این موتور توسط مسیر DAE چین تأمین می شود و از طریق چرخ دنده با سرعت به چرخ های جلو منتقل می شود.
طبق مشخصات فنی آریا ، این خودرو می تواند برای استفاده شهری کافی باشد ، اما نباید برای مانور در مسیرهای چالش برانگیز آن امیدوار بود.
به جای ابتکاری بودن ، سایپا محافظه کار بود و آریا را به عقب رقبا رساند.
امکانات SAIPA ARIAS
لیست طولانی از امکانات آریا منتشر شد. از سقف کشویی برقی و کنترل سرعت گرفته تا رادار نقطه کور و شارژر بی سیم ، همه چیز حول تحول در این گروه خودرو می چرخد.
با این حال ، تجربه نشان داده است که SAIPA اغلب برای ارائه کارکردهای اتومبیل از دست می رود و عملکردهای جذاب محدود به انواع شروع عمیق است. این رویکرد قبلاً در اطلس و فالکون دیده می شد.
کیفیت ، قیمت و تحویل آریا
سرنوشت آریا فراتر از طراحی و امکانات است. کیفیت مجمع ، که همیشه در محصولات سایپا مورد انتقاد قرار گرفته است ، یک چالش بزرگ برای آریا است.
حتی اگر عرضه سایپا با رقیب وی ریرا در ایرانی Khodristruppe به تأخیر بیفتد ، خدمات فروش و قیمت نیز می تواند بعد از موفقیت خودرو نقش مهمی داشته باشد.
بزرگترین مانع از سایپا عدم توانایی در زمان و به صورت انبوه است. تولید تنها ۴ واحد در سال در برابر وعده ۶۰۰۰ واحد ، نه تنها یک شکست آماری ، بلکه نشانه ای از بحران مدیریت و تولید در SAIPA است.
سایپا آریا می توانست نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران و به عنوان یک متقاطع ملی با طراحی جذاب و امکانات بازار مدرن باشد.
اما وعده ها ، ناکارآمدی ساختاری و تعیین مدیران این رویا ، سایپا را به کابوس تبدیل کرده است.
سایپا هنوز فرصتی برای اصلاح رویه ها ، بهبود کیفیت و تحقق تعهدات اعتماد از دست رفته دارد. تا زمانی که وعده ها جایگزین نشود ، آریا نه تنها به هدف دست می یابد بلکه در راه شکست نیز افزایش می یابد. آریا می تواند به جای تبدیل این گروه خودرو ، تأخیر مداوم SAIPA را به پرونده خطای Saipa اضافه کند.
اطلاعات بیشتر در مورد “پارس NOA ؛ نام های بی شماری از پارس Khodro را در پیچ گوشتی تولید” در اخبار تجاری بخوانید.