ترندهای روز

آزمایش روی هزار موش نشان داد: کمتر غذا خوردن می‌تواند باعث افزایش طول‌ عمر شود

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

محققان حدود هزار موش را با رژیم های غذایی مختلف تغذیه کردند تا ببینند آیا این رژیم ها باعث افزایش طول عمر موش ها می شود یا خیر. در این مطالعه، هر موش از نظر ژنتیکی متمایز بود. به این ترتیب می توان نتایج تحقیقات را به تنوع ژنتیکی جمعیت انسانی تعمیم داد. آنها دریافتند که کاهش ۴۰ درصدی کالری دریافتی ممکن است طول عمر را افزایش دهد.

به گزارش وب سایت نیچر، مدت هاست که دانشمندان می دانند رژیم غذایی با محدودیت کالری (رژیم غذایی با محدودیت های طولانی مدت در مصرف غذا) باعث افزایش طول عمر حیوانات آزمایشگاهی می شود. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم روزه داری متناوب که شامل دوره های کوتاه محرومیت از غذا است نیز به افزایش طول عمر کمک می کند.

اکنون، محققان شرکت آمریکایی Calico Life Sciences 960 موش را آزمایش کردند تا این رژیم های غذایی مختلف را با جزئیات بیشتری بررسی کنند. برخی از موش ها تحت رژیم های غذایی با کالری محدود قرار گرفتند، گروه دیگر روزه گرفتند و به برخی موش ها اجازه داده شد آزادانه غذا بخورند.

تاثیر کاهش کالری دریافتی بر طول عمر

محققان دریافتند که کاهش ۴۰ درصدی کالری باعث افزایش طول عمر می شود و روزه داری متناوب و محدودیت کالری کمتر باعث افزایش طول عمر می شود. موش هایی که این رژیم را داشتند تغییرات متابولیک مطلوبی مانند کاهش چربی بدن و سطح قند خون را نشان دادند.

با کمال تعجب، این مطالعه نشان داد که موش هایی که بیشترین کاهش وزن را داشتند در سنین پایین تر از حیواناتی که وزن متوسطی از دست دادند، مردند. این نشان می دهد که فرآیندهایی فراتر از تنظیم متابولیک ساده بدن وجود دارد. به طور کلی آنچه در افزایش طول عمر اهمیت دارد، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد گلبول های قرمز است.

البته محققان می گویند که عوامل ژنتیکی موش ها نیز تاثیر ویژه ای بر طول عمر آنها داشته و شاید در برخی موارد مهمتر از رژیم غذایی بوده است. در پایان لازم به ذکر است که تفاوت های فیزیولوژیکی بین انسان و موش می تواند در نتیجه گیری از این تحقیق و تعمیم آن به انسان موثر باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا