اخبار اقتصاد ایران

آسمان خالی و «دلار»‌هایی که ساده از دست می‌دهیم!

ایران تحلیل – رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: روزنامه خبرترک روز سه شنبه ۲۶ در ترکیه منتشر می شود. دی ماه نوشت: تعداد پروازها با احتساب پروازهای عبوری در حریم هوایی ترکیه در سال گذشته با ۱۴.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۱۹ پرواز رسید. […]

ایران تحلیل – رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: روزنامه خبرترک روز سه شنبه ۲۶ در ترکیه منتشر می شود. دی ماه نوشت: تعداد پروازها با احتساب پروازهای عبوری در حریم هوایی ترکیه در سال گذشته با ۱۴.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۱۹ پرواز رسید. “
در همین زمینه و در گزارشی نسبتا قدیمی (ژوئیه ۲۰۱۸) می خوانیم: «تبلیغات رسانه های غربی در مورد ناامنی خاک ایران که بیشتر خلیج فارس و تنگه هرمز را هدف قرار می دهد، علاوه بر افزایش تنش در منطقه. ممکن است باعث کاهش درآمد پروازها در ایران شود نمی توان از این موضوع غافل شد که حریم هوایی ایران به دلیل پوشاندن تنگه هرمز و خلیج فارس می تواند بسیاری از پروازهای ارتباطی را به راحتی پوشش دهد. از زمان در آسمان ایران می مانند.بر اساس اعلام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران این مبلغ به ازای هر تن وزن هواپیما چهار هزارم دلار در هر کیلومتر است.اگر نرخ مبادله ای را برای فرودگاه ۴۲۰۰ تومان در نظر بگیریم. شرکت ایران به ازای هر کیلومتر حدود ۱۷ تومان از پروازها درآمد کسب می کند، هرچند هنوز اطلاعیه دقیقی از میزان درآمد حاصل از پروازهای ترانزیتی منتشر نشده است، اما بر اساس برخی آمارها تعداد مسافران خارجی که از آسمان ایران برای ترانزیت استفاده کردند به ۶ نفر رسید. میلیون در سال ۲۰۱۷ لازم به ذکر است امسال تعداد پروازهای عبوری ۲۴۷ هزار پرواز در سال بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ که تحریم ها هنوز بر ایران سایه افکنده بود، پروازهای ترانزیتی ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ پرواز بود، یعنی روزانه ۱۱۶۸ پرواز عبوری. میزان درآمد حاصل از پروازهای عبوری مشخص نیست و البته موسسه آن را منتشر نکرده است. با این حال مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی آخرین رقم درآمد پروازهای ترانزیتی را در سال ۱۳۹۳ ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد، هرچند برخی کارشناسان درآمد روزانه ایران را ۱.۸ میلیون دلار اعلام کردند. اگر این رقم درست باشد، ایران در سال ۲۰۱۵ در دوران پساتحریم و قبل از شروع تحریم های جدید حدود ۶۵۷ میلیون دلار درآمد داشته است.
تیر علیرضا منظری از مسئولان سابق سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۲۰۱۸ در مطلبی کوتاه نوشت: «در حال حاضر روزانه به طور متوسط ​​۱۰۰۰ پرواز از آسمان ایران انجام می شود و شرکت های اروپایی و آسیایی مشتریان حریم ایر هستند. ایران.این ایرلاین ها از ایران برای مسیر آسیا-اروپا و بالعکس استفاده می کنند.ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد می تواند پروازهای ترانزیتی زیادی داشته باشد که درآمد خوبی برای فرودگاه های کشور به همراه دارد.اما هر اتفاق و موقعیتی که می تواند باشد. تهدید پروازهای مسافربری منجر به تغییر مسیر می شود.به طور کلی بر اساس کنوانسیون شیکاگو، زمانی که منطقه جنگی می شود، شرکت های هواپیمایی سعی می کنند از مسیرهای جدید عبور کنند تا امنیت مسافران خود را تضمین و حفظ کنند.در مورد حادثه اخیر که منجر به با اعلام تغییر مسیر برخی شرکت های هواپیمایی، لازم به ذکر است در صورت عدم تداوم تبلیغات رسانه ای علیه کشور، استفاده از حریم ایران ادامه خواهد داشت که در این بخشنامه ها مشخص است که کدام مسیر تهدید و کدام مسیر است. نباید عبور کرد. البته اجرای این بخشنامه ها زمان بر است و در اختیار ادارات مختلف قرار می گیرد و معمولا خطوط هوایی نمی توانند به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر دهند. اگرچه بخشنامه ها در اکثر موارد حالت هشدار دارند و نیازی به تغییر مسیر نیست. نکته آخر در مورد میزان درآمد از دست رفته ناشی از کاهش تردد هواپیما است. از آنجایی که ارقام درآمد به صورت رسمی اعلام نشده است، نمی توان در مورد کاهش درآمد اظهار نظر کرد. اما از آنجایی که به نظر نمی رسد این وضعیت ادامه پیدا کند، از دست دادن درآمد جدی به نظر نمی رسد.

یک نکته مهم؛
تاثیر ۸۵ درصدی درآمد سالانه کشور از پروازهای عبوری بر شرکت فرودگاهی
و ناوبری هوایی ایران
خبرگزاری فارس در پایان آذرماه سال جاری در گفت وگو با «رضا نخجوانی» معاون وزیر راه و شهرسازی، درآمد ۲۳۰ میلیون دلاری تردد هوایی از آسمان کشور را به صراحت اعلام کرد و یادآور شد:
سهم درآمد حاصل از پروازهای عبوری ۸۵ درصد از کل بودجه شرکت و ۲۳۰ میلیون دلار در سال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این گفت و گو می گوید: روزانه ۱۰۰۰ پرواز در آسمان کشور داریم که شرکت فرودگاه ها سالانه ۲۳۰ میلیون دلار برای توسعه، بهسازی و بازسازی فرودگاه های کشور درآمد کسب می کند. با نگاهی به این آمار و مقایسه آن با آمار منتشر شده توسط یک روزنامه ترکیه ای متوجه می شویم که حداقل با ملاحظاتی، این درآمد می توانست دو تا سه برابر شود که خود نقش مهمی در صنعت هوانوردی این کشور دارد.
به گزارش فارس، رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه اظهار داشت: روزانه هزار پرواز در آسمان کشور داریم. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: صدها میلیارد تومان در حوزه فرودگاهی کشور سرمایه گذاری شده است، ساخت باند فرودگاهی ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش پروژه های بهسازی و تسهیلات داریم که در ۲۰ سال آینده باید ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه گیت های امنیتی و خدمات به فرودگاه ها سرمایه گذاری کنیم. وی در پاسخ به سوال فارس گفت: مدیریت ۵۴ فرودگاه کشور، توسعه و هزینه های آنها بر عهده ماست که سهم درآمد حاصل از پروازهای ترانزیتی ۸۵ درصد کل بودجه شرکت و ۲۳۰ میلیون دلار در سال است. ” وی درباره انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام گفت: فرودگاه مهرآباد قطب پروازهای داخلی است و روزانه بالغ بر ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاهی همیشه وجود دارد اما ارتباط مالی ما با شرکت ها دائمی است. نخجوانی تصریح کرد: در مهرآباد مشکلات زیادی داریم، خدمات ارائه شده در مهرآباد در خور مردم نیست که در این راستا طرح ارتقا و توسعه مهرآباد از ۲۰ سال پیش و بر اساس طرح جامع در دستور کار قرار گرفته است. تمام مشکلات فعلی مهرآباد حل خواهد شد.» نخجوانی افزود: کار به مشاور ارجاع و به نتیجه رسیده است تا ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی در مهرآباد احداث شود و به این ترتیب تعداد پروازهای صبح در مهرآباد از ۴۵ به ۱۲۰ پرواز صبح افزایش یابد. بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی منابع مالی این طرح توسعه پیش بینی شده است. وی افزود: هواپیمای فلایت چک در کشور داریم، کمک ناوبری در حال کار است. همچنین اقداماتی برای خرید و انتقال سایر چک های پروازی انجام شده است که البته اطلاع رسانی دقیق در مورد واردات فلایت چک موضوعی راهبردی و امنیت ملی است و اجازه انتشار آن در رسانه ها را نداریم. نخجوانی تصریح کرد: برای اجرای طرح های بهسازی و بازسازی فرودگاه های کشور در ۲۰ سال آینده ۳۰ درصد سرمایه می خواهیم و چون درآمدی- هزینه ای هستیم و بودجه نداریم باید خدمات، عوارض و عوارض را ارتقا دهیم. سپس کیفیت را افزایش دهید تا بخش کوچکی از منابع مالی تامین شود. . مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: برای سامانه‌های تعرفه‌ای برای وصول مطالبات تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است و پیشنهاداتی هم داده‌ایم اما هنوز نهایی نشده است.

روزنامه «خبرترک» چاپ ترکیه: هر ۱۵ ثانیه یک هواپیما از حریم هوایی ترکیه عبور می کند.
آسمان خالی و «دلار» که به راحتی از دست می دهیم!
ایران با وجود تمام تلاش‌های رسانه‌ای-تبلیغاتی همچنان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. حالا اگر چند ناامنی روی زمین باشد، جاده‌های خوبی نداریم، مسیر ریلی ما نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد، ناوگان هوایی ما قدیمی و زمین‌گیر است، اما قطعاً آسمان ایران از امنیت قابل توجهی برخوردار است. تلاش دشمن برای محروم کردن ایران از برخی درآمدها، مثلاً درآمدهای ناشی از حمل و نقل هوایی که می تواند بیش از یک میلیارد دلار به توسعه صنعت هوانوردی ما کمک کند، تحریم ها نیز نمی تواند مانع از این درآمدزایی شود، زیرا القاعده، آن اوج شر را نشان می دهد. و بد است اما باید از مسئولان ذیربط و مسئول خواست که آسمان ایران را به مکان مورد علاقه شرکت های هواپیمایی بزرگ دنیا برگردانند.
چه کرده اند
همین چند روز پیش که خبر لغو یکطرفه قرارداد فروش ۹۷ هواپیما به ایران توسط ایرباس در رسانه ها منتشر شد، یکی از مسئولان این خبر را پیش پا افتاده خواند و توضیح داد: «این خبر جدیدی نیست! ” اگرچه می دانیم که این خبر قطعاً جدید نیست و به اتفاقاتی که از سال ۲۰۱۷ رخ داده برمی گردد، اما آنقدر مهم است که باید روزها و هفته ها به فکر مسیری بود که برای رسیدن به این نقطه طی شد. این روزها یکی پس از دیگری عوارض و هزینه های زیر سایه سنگین، تلخ و سیاه تحریم ها مشخص می شود. توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران هنوز روی کاغذ است، قرارداد فروش هواپیما به سادگی لغو می شود، آسمان ایران از درآمد صدها میلیونی محروم است که هیچ هزینه ای برای کشور ندارد، گردشگران به کشور ما نمی آیند، ما از داشتن خودروهای مدرن محروم هستند، سرمایه گذاران خارجی مدت هاست که نام ایران بر سر زبان ها افتاده است و … اینها در کنار نفت پرفروش و با تخفیف میلیاردها دلار درآمد را برای کشور به ارمغان آورده است که می توان از آن استفاده کرد. در زیرساخت های ما که عمدتا فرسوده هستند سرمایه گذاری کنید و به ما در تولید برق کمک کنید. کشاورزی ما را متحول کند، بهینه سازی مصرف آب را تسریع کند، جاده هایمان را تعمیر کند، راه آهن هایمان را به قطارهای سریع السیر مجهز کنیم، ناوگان هوایی خود را بهبود ببخشیم و… اما هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افتد. ، چرا؟ چون تحریم شدیم!
وقتی می خواستیم دلایل شانزده سال روی زمین ماندن طرح توسعه بندر چابهار را بررسی کنیم، در گفت و گو با محسن جلیلوند، خیلی ساده، صریح و روان گفت: «تا تحریم نکردیم دنبال دلیل نباشید! ” و ادامه داد: در کل دنیا هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها است، حتی با تخفیف‌ها و آپشن‌های جذاب نخواهد بود. صرف نظر از این موضوع، اکنون با نگاهی به برخی از کشورهای همسایه، می بینیم که از درآمد محروم شده ایم که دلیل آن تحریم ها و شرارت دشمنان است، اما این تنها دلیل نیست، گویی با ساختن تغییراتی در لحن و دیپلماسی در کنار رایزنی، شاید بتوانیم روزی هزار فروند هواپیما از آسمان ایران به ۲۰۰۰ فروند هواپیما برسانیم و این افزایش دوبرابر به معنای درآمد ۲۵۰ میلیون دلاری بیشتر در بخش هوانوردی است که حتی در اینها هم می تواند معجزه کند. شرایط سخت تحریم
واقعاً نمی دانیم سهل انگاری مسئولان ما بوده یا عوامل خارجی باعث چنین فاجعه ای شده است، اما می دانیم که فاصله ایران و ترکیه از این نظر (تعداد پروازهای عبوری) ۱۰۰۰ هواپیما در مقابل ۶۰۰۰ هواپیما است. .
نباید باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا