ورزشی

آشنایی با ایوایلو پتف؛ گزینه جدید استقلال برای جانشینی نکونام

ماجرای استقلال و جواد نکونام پس از ۴۴۴ روز به پایان می رسد. اتفاقی پر از فراز و نشیب که با حواشی زیادی همراه بود و فصل آخر با گذشت سه هفته از لیگ بیست و چهارم به شکلی تلخ و دور از انتظار به پایان می رسد. بر اساس گزارش ها، ایوایلو بوگدانوف پنیف به هلدینگ خلیج فارس و مدیریت باشگاه آبی پوشان تهرانی علاقه مند است و در حال حاضر گزینه اصلی هدایت این تیم محسوب می شود. در این گزارش با عملکرد این سرمربی بلغاری بیشتر آشنا می شویم.

بازیکنی معمولی که شبیه مارکوپولو بود اما یک بار بلغارستان را ترک کرد!

پتف بازیکن مطرحی در فوتبال بلغارستان نبود. او هرگز برای تیم ملی بزرگسالان کشورش بازی نکرد و در طول دوران بازی خود بارها تیمش را تغییر داد. هافبک سابق فوتبال بلغارستان سابقه بازی در ۱۱ تیم مختلف را دارد اما تنها یک بار کشورش را ترک کرد و به تریکالا یونان پیوست. باشگاه لاتکس لوچ بهترین دوران ورزشی پتف را رقم زد و با هم ۲ جام قهرمانی را به ارمغان آورد.

حضور در ۶ کشور به عنوان سرمربی

پتف در سال ۲۰۰۸ به کادر مربیگری پیوست و در ۱۶ سال گذشته ۱۱ تیم مختلف را مدیریت کرده است. او برخلاف دوران بازیگری خود بارها به عنوان سرمربی بلغارستان را ترک کرده و سابقه کار در قبرس، رومانی، لهستان، عربستان و کرواسی را دارد و حالا در صورت قطعی شدن انتقال به استقلال، ایران دومین مقصد آسیایی خواهد بود. و هفتمین کشوری که در آن کار می کند.

اوج حرفه پتف در لودوگورتس

ایوایلو در دو نوبت سکان هدایت لودوگورتس را برعهده داشت و هر هفت قهرمانی که به دست آورد با ایگلز بود. در سال ۱۳۹۰ به سطح اول کشور صعود کردند و موفق شدند ۲ قهرمانی در لیگ، ۱ قهرمانی در جام حذفی و ۱ قهرمانی در سوپرجام را به دست آورند و برای اولین بار به مسابقات اروپایی راه پیدا کنند. اولین دوره این همکاری شیرین پس از سه سال به پایان رسید و ۱۰ سال بعد شاهد بازگشت پتف به لودوگورتس بودیم. جایی که دوبل داخلی به دست آمد اما عمر همکاری دوباره به یک سال نرسید.

از باخت هفت گل مقابل ژاپن تا توقف فرانسه در ورزشگاه دو فرانس

این سرمربی ۴۹ ساله سابقه سرمربیگری در ۲ تیم ملی بلغارستان و بوسنی را دارد. او ۲ سال نفر اول کادرفنی تیم ملی کشورش بود اما نتوانست به یورو ۲۰۱۶ برود، اولین حضور پتف روی نیمکت بلغارستان با نتیجه قابل قبولی همراه بود. آنها در خانه در آستانه شکست دادن ایتالیای آنتونیو کونته بودند، اما گل ادر در دقیقه ۸۴ نتیجه را ۲-۲ کرد. بازی برگشت نیز با برتری یک بر صفر آتزوری به پایان رسید. در گروه سه رنگ ها بود که پتف یکی از سنگین ترین شکست های خود را متحمل شد و در دیداری دوستانه با نتیجه تحقیرآمیز ۷ بر ۲ مغلوب ژاپن شد.

پتف در سال ۲۰۲۱ هدایت تیم ملی بوسنی و هرزگوین را پذیرفت اما نتوانست این تیم را به جام جهانی ۲۰۲۲ برساند و ضعیف ترین نتایج را در مسابقات مقدماتی کسب کرد. او البته در جریان این مسابقات توانست فرانسه را در ورزشگاه خانگی خود با تساوی ۱-۱ متوقف کند. خروس ها بازی برگشت را با یک گل به پایان رساندند. نباید فراموش کنیم که ایوایلو بوسنی را از سطح دوم لیگ ملت ها به سطح اول فرستاد. با این حال پس از پایان قرارداد، شاهد جدایی او بودیم.

ماجرای آن نشست خبری عجیب چه بود؟

به محض مطرح شدن نام ایوایلو پتف به عنوان گزینه اصلی سرمربیگری استقلال، ویدئویی از او در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که بسیار عجیب بود. پتف در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان سرمربی باشگاه لفسکی صوفیه صحبت می کند که ناگهان از حضور هواداران افراطی لفسکی شوکه می شود. این هواداران عصبانی به دلیل سابقه حضور ایوایلو در تیم رقیب، لودوگورتس، لباس سرمربی را درآورده و او را از محل برگزاری دیدار بیرون کردند. یک روز بعد پتف به دلیل شرایط نامساعد کاری از سمت خود استعفا داد و بدون حضور رسمی روی نیمکت از نماینده صوفیه جدا شد.

پتف در تیم های دیگرش چه کرده است؟

ایوایلو در مجموع با تیم هایی که مربیگری کرده نتایج بدی نگرفته اما عملکرد فوق العاده ای هم نداشته است. او در تیم لیماسول قبرس تا قهرمانی لیگ فاصله چندانی نداشت و در رقابتی میلیمتری مغلوب آپوئل شد. آنها می توانستند در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا حضور پررنگی داشته باشند اما قبول شکست مقابل زنیت و تاتنهام این رانت را به پتف و شاگردانش نداد. ایوایلو کمی بعد به کرواسی رفت و سکان هدایت دیناموزاگرب را برعهده گرفت اما عملکرد ضعیفی را پشت سر گذاشت و باعث شد این تیم قدرتمند برای اولین بار پس از ۱۲ سال از کسب عنوان قهرمانی بازماند.

سرمربی بلغارستانی نزدیک به استقلال در چهار تیم میانگین امتیاز بالای ۲ داشته است اما در تنها تجربه آسیایی خود نتوانست نمایش خوبی با تیم متوسط ​​القادسیه داشته باشد و تعدادش باخت ۲ برابر تعداد بردهای او بود. او تاکنون ۴ بار طعم سرمربیگری در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را چشیده اما جز ۴ شکست و صفر گل چیزی برایش سربار نبوده است. مهم ترین باخت پتف برابر یوونتوس به رهبری آلگری در سال ۲۰۱۶ بود که با ۲ گل نتیجه را به حریف بزرگش واگذار کرد.

ایوایلو در آخرین تیم چه کرد؟

پتف در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ سرمربی تیم دانشگاه کرایووا رومانی بود و در ۲۰ مسابقه ۱۰ برد، ۵ باخت و ۵ تساوی کسب کرد. آنها تا رسیدن به مرحله گروهی لیگ کنفرانس فاصله زیادی نداشتند اما پس از شکست اسپارتاک ترناوا با نتیجه عجیب ۷-۱ مقابل نورسلند دانمارک سلاخی شدند و وداع زودهنگام با این مسابقات داشتند.

باید دید تکلیف این سرمربی ۴۹ ساله بلغارستانی روی نیمکت استقلال به کجا می رسد. او مانند مورایس و گاریدو سابقه حضور در لیگ های درجه یک اروپایی را ندارد اما توانست در کشورهای بلوک شرق نامی برای خود دست و پا کند و نشان دهد که در مربیگری چهره موفق تری است تا بازیگری. این در حالی است که بخش قابل توجهی از هواداران استقلال از حضور پتف روی نیمکت تیم محبوب خود راضی نیستند و معتقدند جواد نکونام باید با سرمربی سرشناس خارجی جایگزین شود نه گزینه ناشناخته ای مانند ایوایلو پتف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا