ورزشی

آشنایی با گروه‌های جام ملت‌های آسیا/ یک عربستان تمام‌ایتالیایی!

نسخه ایتالیایی عربستان سعودی به دنبال دستیابی به افتخارات خوب گذشته است.

عربستان

عملکرد خیره کننده در جام جهانی ۱۹۹۴ و صعود به مرحله یک هشتم نهایی، عربستان را به یکی از شگفتی های آن جام تبدیل کرد. آنها به عنوان یکی از قدرت های فوتبال آسیا همیشه برای رقبای خود مشکل ساز بوده اند. شاهین ها یا عقاب ها با نسل جدید بازیکنان خود به رهبری روبرتو مانچینی معروف به دنبال قهرمانی در جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ هستند.

این اولین بار در سال ۱۹۸۴ بود که عربستان قهرمان آسیا شد. عربستان در دیدار پایانی با نتیجه دو بر صفر چین را شکست داد و قهرمان شد. در پایان آن رقابت ها عبدالله جمال الدیاح، دروازه بان عربستان سعودی به عنوان بهترین دروازه بان انتخاب شد. در دور بعد عربستان از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. در نهایت سومین قهرمانی عربستان در سال ۱۹۹۶ به دست آمد و در دیدار پایانی عربستان در ضربات پنالتی میزبان امارات را شکست داد و قهرمان شد.

ستاره تیم ملی فوتبال عربستان سالم الدوساری است. او از سال ۲۰۱۱ در الهلال بازی می کند، این بازیکن ۲۲ بار برای تیم ملی عربستان گلزنی کرده و یکی از بازیکنان کلیدی تیمش محسوب می شود.

تیم ملی عربستان در یک نگاه

افتخارات: صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی و سه بار قهرمانی در جام ملت های آسیا

بهترین گلزن: ماجد عبدالله (۷۲ گل)

بیشترین بازی: محمد دایه (۱۷۸ بازی ملی)

تایلند

این هشتمین حضور تایلندی ها در جام ملت های آسیاست. این تیم شرق آسیا در سال ۱۹۷۲ به بهترین رتبه خود دست یافت و توانست در رده سوم قرار گیرد. این در حالی است که در سال های اخیر فوتبال این کشور سیر نزولی داشته است.

Chenatip Song Krasin (تصویر بالا) بهترین بازیکن تیم ملی تایلند محسوب می شود. او در جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ برای اولین بار در ۴۷ سال گذشته کشورش را به مرحله حذفی رساند.

قرقیزستان

قرقیزستان دومین حضور خود در جام ملت های آسیا را تجربه خواهد کرد. این تیم در دوره قبل برای اولین بار در جام ملت ها حضور داشت و توانست از مرحله گروهی صعود کند و حالا باید دید در دومین حضور خود در این رقابت ها چه عملکردی خواهد داشت.

علیمردون شوکوروف بهترین بازیکن تیم ملی فوتبال قرقیزستان است. او از زمان حضور در جام ملت ها سیر صعودی داشته و در ۲۴ سالگی یکی از ستاره های این دوران خواهد بود.

عمان

در نهایت عمان با هدایت برانکو ایوانکوویچ دیگر تیم گروه F جام ملت های آسیا است. عمان پنجمین حضور خود در جام ملت های آسیا را تجربه می کند اما عملکرد چندان خوبی در این رقابت ها نداشته است. بهترین عملکرد عمان صعود از گروه در دور قبل این رقابت ها بود که در نهایت در مرحله یک هشتم نهایی مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت و با دو گل شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

عمان در مسابقات قبلی مقدماتی جام جهانی درخشش هایی از خود نشان داد و حتی موفق شد ژاپن را شکست دهد اما با توجه به حضور استرالیا، عربستان و ژاپن در این گروه در نهایت از راهیابی به پلی آف بازماند و حذف شد. برانکو ایوانکوویچ پس از روزهای تلخی که در الاهلی داشت هدایت تیم ملی فوتبال عمان را برعهده گرفت و توانست با این تیم نتایج خوبی کسب کند و این تیم را به فینال جام عرب برساند. اگرچه تیم های عربی خیلی زود مربی عوض می کنند، اما روسای فدراسیون فوتبال عمان با برونکو خیلی خوب کنار آمده اند و باید دید عملکرد تیم برونکو در این دوره چگونه خواهد بود.

حضور چند ساله برونکو در عمان باعث ثبات این تیم شده و حالا این تیم در کنار عربستان مدعی جدی صعود از گروه است.

جمیل آل احمدی یکی از ستاره های تیم ملی فوتبال عمان است. او در سن ۲۰ سالگی به تیم ملی فوتبال عمان پیوست و همواره بازیکنی برجسته در تیم ملی کشورش بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا