اخبار بورس

آغاز اولین واحد اتانول سنتزی کشور توسط “زاگرس”/ افزایش تولید قطعا افزایش ارزآوری را به دنبال دارد/ تبدیل متانول به بنزین در دست بررسی است

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: پتروشیمی زاگرس ظرفیت اسمی تولید ۳.۳ میلیون تن را دارد. اما به دلیل قطعی گاز در فصل سرما و عدم تامین خوراک مستمر نمی توانیم به این میزان تولید برسیم.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمتین دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که می دانید اولین سند ملی راهبردی متانول ایران را با مرکز تحقیقات مهندسی مکانیک و شیمی ایران امضا کردیم.

وی افزود: هدف از امضای این سند راهبردی انجام اقدامات موثر در کشور با توجه به میزان تولید متانول در کشور بود. با بهره گیری از دانش متخصصان و دانشمندان ایرانی برای بهبود فرآیند تولید در محصولات پایین دستی صنعت متانول، باید بتوان زنجیره پایین دستی را تقویت کرد و در زمینه هایی که فناوری و دانش انتقال می یابد، بتوانیم ایرانیان استفاده از دانش

دیداری درباره صنعت استراتژیک متانول گفت: این موضوع چند محور دارد. بهبود تولید، فرآیند تولید، ساخت کاتالیست های ناشناخته در کشور، فناوری و بومی سازی دانش فنی محصولات پایین دستی متانولی که امیدواریم زنجیره پایین دستی نیز توسعه یابد.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس ادامه داد: ۲۴ محصول پایین دستی در متانول داریم. از اسید استیک گرفته تا سایر محصولات در زمینه MTO و MTP، ما می خواهیم تمرکز کنیم تا بتوانیم از دانش فنی و همکاری فیمابین برای بومی سازی استفاده کنیم.

وی در خصوص میزان تولید فعلی تصریح کرد: پتروشیمی زاگرس ظرفیت اسمی تولید ۳.۳ میلیون تن را دارد. اما به دلیل قطعی گاز در فصل سرما و عدم تامین خوراک مستمر نمی توانیم به این میزان تولید برسیم. در پتروشیمی زاگرس برنامه هایی آغاز شده تا با افزایش ظرفیت کمترین آسیب را متحمل شویم. در طول سه ماه قطع گاز و سه ماه عدم تولید، روزانه نزدیک به ۱۰ هزار تن از تولید خود را از دست می دهیم. این مبلغ در سه ماهه سوم سال بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از مدار ارزی کشور خارج کرد.

دیداری درباره ستاد طرح توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور دستور ایجاد این ستاد برای ارتباط مستمر صنعت با توجه به مشکلاتی که در صنعت وجود داشت مشکلاتی را ارائه کرد و پیگیری های انجام شده توسط نماینده بازرگانی معاون اول رئیس جمهور. برای رفع مشکلات صنعت صادر شد. بسیاری از مشکلاتی که در صنعت وجود دارد با تماس با معاون اول رئیس جمهور و زیرمجموعه ها قابل حل است. حفظ ارتباط مداوم بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت زاگرس درباره ایده وزارت نفت برای تولید بنزین از متانول گفت: تبدیل متانول به بنزین در چین در دهه های اخیر ایجاد شده است اما متاسفانه روش های اجرایی به نتیجه مثبتی منجر نشده است. به برخی موانع ظاهرا ایده ها و فناوری های جدیدی مطرح شده است که قطعا نتیجه مثبتی را در پی خواهد داشت. متانول یک سوخت پاک است. با توجه به خاصیت افزایش عدد اکتان و تمیز بودن سوخت تاثیر بسزایی در محیط زیست دارد. نکته دیگر این است که با توجه به ظرفیت تولید متانول، شاهد کاهش واردات بنزین هستیم. در سند راهبردی ملی کشور، بررسی این موضوع بر اساس دانش فنی داخلی، سنجش صرفه اقتصادی پروژه و پیگیری نتایج یکی از اولویت هاست. پتروشیمی زاگرس هم مطرح شد و چند سالی است که پیگیر این موضوع هستیم. بررسی های لازم در خصوص اقتصادی بودن یا نبودن این طرح در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر طرح اختلاط متانول با بنزین است که می توان از آن برای افزایش اکتان، فروش و عرضه متانول در سراسر کشور در مدار بنزین استفاده کرد که در حال پیگیری است.

دیداری ادامه داد: برخی از شرکت ها در چین خودروهایی تولید می کردند که پایه موتور آنها متانول است. در هر صورت باید تغییراتی در موتور خودرو اعمال شود. در حال حاضر شرکت های بزرگ کشتی سازی به تولید کشتی هایی با استفاده از سوخت متانول مطابق با الزامات زیست محیطی در سایر کشورها روی آورده اند.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس درباره تکمیل زنجیره پایین دستی گفت: اولین کارخانه اتانول مصنوعی کشور را سال گذشته راه اندازی کردیم. دانش فنی کسب شده، بسته مهندسی پایه تکمیل شده و پروژه در میدان پتروشیمی زاگرس عسلویه در حال اجراست. این طرح سهم داخلی را پوشش می دهد و حتی می توان بخشی از آن را به کشورهای مرزی خلیج فارس صادر کرد.
وی تصریح کرد: تاییدیه و تایید اصولی واحد MTO دریافت شده است اما با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری اصرار داریم که تامین کننده مالی برای این پروژه داشته باشیم. محصولات تولید شده واحدهای پلی پروپیلن، پروپیلن، HD و LD در بخش پلیمر می باشد. اگر سرمایه گذار خارجی هم تامین شود اجرایی می شود.

دیداری در خصوص قیمت خوراک افزود: بررسی های پیگیری در خصوص عرضه گاز و قیمت خوراک انجام شد و در نهایت دولت تصمیم گرفت به فرمول و تعرفه سال ۱۳۹۳ بازگردد. حداقل سقف قیمت ۵۰۰۰ تومان در حال حاضر اعمال می شود. با توجه به اینکه ما همچنان متعهد به اصلاح این فرمول و حذف کشورهای اروپایی هستیم. کشورهای اروپایی مراکز تولید گاز نیستند و نباید مبنای قیمت گذاری باشند. کشورهای اروپایی باید کمترین تاثیر را در قیمت گذاری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت زاگرس گفت: در فصل سرما همچنان مشکل گازرسانی داریم به محض اینکه تقاضا برای گاز زیاد شود، گاز را قطع می کنند. ما همیشه نگران بودیم که اجازه تولید بدهند تا پرداخت ها انجام شود. همه باید دور هم جمع شویم تا شاهد افزایش تولید در کشور باشیم. زیرا افزایش تولید قطعا افزایش ارز را به دنبال خواهد داشت و تاثیر مثبتی بر کل صنعت، صادرات و تولید خواهد داشت. امیدواریم با مجتمع های پتروشیمی همکاری کنند تا دچار قطعی گاز نشویم. این را هم بگویم که در خدمات جانبی از نظر ارائه خدمات جانبی و تعیین قیمت با چالش مواجه هستیم. این موضوع هم اکنون در دادگاه اداری در حال رسیدگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا