ترندهای روز

آغاز رقابت بیش از نیم میلیون داوطلب در اولین روز کنکور

اولین روز از کنکور ۵۴ از ساعت ۸ امروز پنجشنبه ۲۱ در دو نوبت صبح و عصر و پس فردا ساعت ۲۲ آغاز می شود. تیر این ماه با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی به پایان می رسد. امروز ۵۱۲ هزار و ۶۱۰ داوطلب در چهار گروه آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و فنی، هنر و زبان های خارجی در ۴۰۸ شهرستان، ۶۲۵ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۴۷ حوزه امتحانی متوسطه با هم رقابت می کنند. آزمون گروه های آزمایشی ریاضی و علوم فنی و انسانی صبح امروز پنجشنبه و آزمون گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۳۰ تیرماه و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز روز جمعه، ۲۲ تیر ماه برگزار می شود.

۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در مرحله دوم کنکور سراسری شرکت کردند. یک مرد متولد ۱۳۲۲ و یک زن متولد ۱۳۲۷ از کرمانشاه و یک زن متولد ۱۳۹۰ از کنگاور و سه داوطلب دیگر متولد ۱۳۸۸ که کوچکترین و مسن ترین داوطلب بودند در مرحله دوم کنکور سال ۱۴۰۳ شرکت کردند.

در دومین دوره آزمون سراسری ۱۴۰۳ تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند که از این تعداد ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر مرد هستند. در واقع ۶۳ درصد از این داوطلبان زن و ۳۷ درصد مرد هستند.

یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ زن ۶۳ درصد متقاضیان بودند. با احتساب این موضوع تعداد متقاضیان نوبت دوم کنکور کاهش یافته است.

ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه و ثبت نام با تاخیر نیز در ۶ و ۷ خرداد در این ماه انجام شد و این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار می شود.

تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ داوطلب در گروه آزمایشی ریاضی شرکت کردند که از این تعداد ۸۱ هزار و ۱۱۳ مرد ۶۵ درصد داوطلبان این گروه آزمایشی هستند.

۴۷۱ هزار و ۳۹۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند که از این تعداد ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر که ۶۷ درصد این داوطلبان زن هستند.

۲۷۷ هزار و ۷۵۲ داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کردند که ۱۷۷ هزار و ۶۴۸ زن جمعیت این داوطلبان را تشکیل می دهند که ۶۶ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

در گروه آزمایشی هنر ۴۶ هزار و ۳۱ نفر شرکت کردند که خانم ها با ۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر ۷۸ درصد داوطلبان را تشکیل می دهند و در گروه آزمایشی زبان ۷۰ هزار و ۹۲۲ نفر شرکت کردند که از این تعداد خانم ها با ۴۷ نفر. هزار و ۵۲۴ نفر ۶۷ درصد از داوطلبان را تشکیل می دهند. آن را مال خود ساختند.

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می شود. ضمناً داوطلبانی که در دو نوبت ۱۴۰۳ یا چهار نوبت آزمون ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده و در گروه های آزمایشی مختلف شرکت کرده اند مجاز به افق میهن گروه آزمایشی اصلی خود هستند. در صورت عدم افق میهن، آخرین آزمونی که در آن شرکت کرده است، ملاک عمل است.

انتشار ضوابط عملکرد نهایی افق میهن رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ که شامل دو نوبت ۱۴۰۳ و دو نوبت ۱۴۰۲ می باشد در هفته اول شهریور ماه انجام می شود. دفترچه شماره دو و راهنمای افق میهن رشته مجازی و فرآیند افق میهن رشته در دهه اول شهریور ماه انجام می شود.

همزمان با افق میهن رشته، ثبت نام و افق میهن رشته های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور برگزار می شود علاقه مندان به دوره های بدون آزمون و شرکت در آزمون نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته های دارای شرایط ویژه در هفته سوم شهریور ماه انجام می شود.

نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در دهه اول مهر ماه ۱۴۰۳ یعنی ۱۰ یا ۱۱ مهر اعلام می شود

کارت شرکت در آزمون کلیه داوطلبان به همراه راهنمای شرکت در آزمون تا چهارشنبه گذشته ۳۰ تیرماه در سامانه جامع آزمون سراسری (مشاهده و چاپ) فعال بود و داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی و پرینت) بودند. علوم فنی، تجربی و انسانی) به همراه یکی از گروه های آزمایشی هنر یا زبان های خارجی کاربردی دارای ۲ کارت می باشد.

جهت شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه همراه با عکس و ارائه آن الزامی است.

در این آزمون امکان تغییر گروه آزمون و حوزه آزمون وجود ندارد. بنابراین از مراجعه جداگانه به واحدهای تعمیر عیوب کارت برای این موارد خودداری کنید.

نوبت ساعت ۷:۳۰ صبح بسته می شود و داوطلبان توجه داشته باشند که بعداً اجازه حضور ندارند. آزمون بعدازظهر پنجشنبه ساعت ۱۴:۰۰ در رشته ها خاتمه می یابد. وسایل الکترونیکی از هر نوع روشن و خاموش تخلف بوده و منجر به رد صلاحیت از آزمون می شود و دو دفترچه در گروه ریاضی و علوم فنی داده می شود.

در گروه علوم انسانی دو دفترچه به داوطلبان داده می شود.

چهار دفتر در گروه علوم تجربی داده می شود که یک دفتر مخصوص گروه بهیاری است. در گروه های زبان و هنر فقط یک دفتر داده می شود.

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی بر اساس گروه های آزمایشی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد. در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دو دفترچه شامل ۱۰۵ سوال و ۱۴۵ دقیقه وقت اختصاص داده شده است.

در گروه آزمایشی علوم تجربی سه جزوه شامل ۱۵۵ سوال با ۱۸۰ دقیقه زمان پاسخگویی تهیه شده و جزوه شماره چهار ویژه توانبخشی شامل ۳۰ سوال با ۲۰ دقیقه زمان پاسخگویی می باشد. در گروه آزمایشی علوم انسانی دو جزوه با ۱۶۰ سوال و ۱۶۰ دقیقه وقت تهیه شده است. جزوه شماره دو برای دیپلم های علوم و معارف اسلامی با ۸۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی می باشد.

در گروه آزمایشی هنر یک دفتر با ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه زمان پاسخگویی در نظر گرفته شده و در نهایت در گروه آزمایشی زبان های خارجی یک دفتر ۷۰ سوال و ۱۰۵ دقیقه زمان پاسخگویی اختصاص داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا