اخبار بورس

آغاز عرضه ری را در نیمه دوم سال جاری/ ری‌را؛ ایمن‌ترین خودروی ساخت داخل کشور/ ری‌را پلتفرم جدید ایران خودرو است

معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو گفت: دو بار تست تصادف بر روی خودروی رایرا انجام شد. یک بار در مرحله طراحی ماشین های دست ساز اولیه و یک بار وقتی ماشین ها از خط مونتاژ خارج شدند. به جرات می توان گفت که این خودرو ایمن ترین خودروی تولید شده در کشور است.

چیزی را گزارش کنید افق میهننشست خبری معاونت تحقیقات، طراحی و توسعه محصولات خودرو محور با حضور خبرنگاران در سایت ایران خودرو برگزار شد.

در این نشست مهدی رادمنش معاون پژوهش، طراحی و توسعه محصول شرکت ایران خودرو اظهار داشت: طراحی خودروی ررا خودرو بر اساس استانداردهای امروزی و مجهز به تجهیزات ایمنی و تیراژ بالا خواهد بود. ۶۸ درصد این محصول در داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: این محصول دارای موتور EF7P TC و قدرت ۱۶۰ اسب بخار، ۱۶ سوپاپ و حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است.

رادمنش گفت: موتور EFP (موتور توربوشارژ) را در این خودرو نصب کرده ایم. از ویژگی های این محصول می توان به کاهش دور آرام موتور رایا از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه اشاره کرد که باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود. این موتور که به خودرو شتاب بالایی می دهد در آینده می تواند استاندارد یورو ۶ را نیز داشته باشد.

رادمنش افزود: رایرا پلت فرم جدید ایران خودرو است. آینده محصولات ایران خودرو بر اساس پلت فرم IKP1 و پلت فرم IKP2، پلت فرم RERA توسعه می یابد. امیدواریم در سال آینده محصولات زیادی را روی این پلتفرم ها توسعه دهیم. آنچه در مورد این محصول خاص است گزینه هایی است که ما نصب کرده ایم. این خودرو از نظر آپشن کامل ترین خودرو است. دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو، سیستم باد لاستیک، کمربند ایمنی و الگوی تنظیم ارتفاع، هشدار باز شدن درب و غیره. در حوزه امنیتی است. علاوه بر این، صندلی های جلوی این خودرو برقی هستند. در سمت راننده ۶ حرکت برای تنظیم کمر داریم. ما تجهیزات چند رسانه ای را طراحی کردیم که یک پورت چند رسانه ای ۱۲ اینچی است. سنسور باران، سوکت ۱۲ ولت در صندوق عقب، درب صندوق عقب برقی و شارژ بی سیم برای این خودرو در نظر گرفته ایم.

معاون تحقیق، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو گفت: یکی از نرم افزارهای انحصاری این محصول این است که به خریداران کمک می کند با نصب آن از شرایط آنلاین خودرو مطلع شوند و مزایایی مانند اطلاع از موقعیت خودرو در اختیار خریداران قرار گیرد. دسترسی به کمک خودرو و غیره از راه دور قابل دسترسی است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد موتور EFC باید بگوییم که موتور تنفس طبیعی EF7 را داریم. ما دو محصول جدید EF7+ و EF7TC+ داریم. ما از EF7+ برای Ray استفاده کردیم. قدرت موتور به ۱۲۰ کیلو وات افزایش یافته است. وقتی صحبت از شتاب به میان می آید، ماشین سریع است. این موتور می تواند استاندارد یورو ۶ را نیز داشته باشد.

رادمنش تصریح کرد: فاز صنعتی سازی بزرگترین فاز پروژه از نظر هزینه است و ۱.۵ همت ریالی سرمایه گذاری شده است. ما یک خط بدنسازی کامل ایجاد کرده ایم. می تواند دو مدل بنزینی و برقی را که به تام ایران خودرو سپرده شده بود تحویل دهد. خطوط رنگ را طوری اصلاح کرده ایم که در خطوط رنگی این محصول ظاهر شوند. همچنین خط مونتاژ و تکمیل جدیدی ایجاد کرده ایم تا بتوانیم خودروهای برقی بنزینی تولید کنیم که به تام ایران خودرو سپرده شد.
معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو ادامه داد: اکنون آماده تولید انبوه هستیم که ظرفیت تولید خطوط ۲۰ دستگاه در ساعت و ۱۱۰ هزار دستگاه در سال است. بیرون از بهمن ماه گذشته وارد فاز آفلاین شدیم و آماده شروع تولید انبوه هستیم. ما از همان ابتدا سیستم برنامه ریزی تولید یکپارچه SAP و سیستم لجستیک جدید را در پروژه خط مونتاژ پیاده سازی کردیم. این اقدامات آخرین فناوری های تولیدی در جهان است که ما از آنها استفاده می کنیم.

برای افزایش ظرفیت تولید برنامه داریم بهمن سال گذشته در هر ساعت یک دستگاه داشتیم. در اردیبهشت امسال این میزان به ۵ دستگاه در ساعت رسید و این مقدار به مرور زمان فقط افزایش خواهد یافت. سعی می کنیم تا زمستان امسال به ۲۰ دستگاه در ساعت برسانیم. برنامه تولید و ارسال ۱۰۰۰۰ دستگاه ری در سال جاری است.

در ادامه این جلسه موارد زیر مطرح شد:

طبق استاندارد طرح تخصیص محصول، معاون کیفی رئیس جمهور از ابتدای طراحی بر روی این پروژه حضور داشت. در طول طراحی، همکاران نشانگرهای ماکرو را در این خودرو ادغام کردند. کمیته ای برای انتخاب سازندگان تشکیل شد که یکی از نقاط قوت این پروژه بود. تولید کنندگان برتر انتخاب شده اند. تولیدکنندگان با شاخص های کیفیت ضعیف تر انتخاب نشدند. اهداف پروژه از ابتدا بازطراحی شد. در این پروژه ۱۱۲ سازنده شرکت داشتند و ما پوشش کامل سازنده داشتیم. هر سازنده انفرادی از اهداف مطلع شد و تعهدی برای آنها ایجاد شد.

برای قطعاتی که در حال حاضر در مرحله تولید آزمایشی هستند، ارزیابی صلاحیت فرآیند در سالن‌های تولید در منطقه صنعتی‌سازی انجام می‌شود. علاوه بر این خودروهای تولید شده در نهایت مورد ارزیابی قرار می گیرند. بررسی جاده ای انجام داده ایم و این خودرو به سمت کرمان و اهواز در حرکت است. ما ماشین ها را در مناطق مختلف آب و هوایی آزمایش می کنیم. بخش کیفیت مسئول دستیابی به الزامات اهداف خود است.

رادمنش در ادامه توضیح داد: یکی از ویژگی های خط تولید رایرا استفاده از اسلحه های MFEC است که برای اولین بار در خط تولید بدنه محصولات داخلی مورد استفاده قرار گرفت. این تفنگ ها قابلیت کنترل پارامترها را دارند و کیفیت جوش با این تفنگ ها به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. سپس دستگاه EGV خط تولید خود را راه اندازی می کند و موتور را در بدنه جاسازی می کند. اولین خودروهایی که بیرون آمدند برای تست تصادف استفاده کردیم. ما دو تست تصادف روی این خودرو انجام دادیم. این آزمایش ها یک بار در مرحله طراحی روی اولین خودروهای دست ساز و بار دیگر زمانی که خودروها از خط مونتاژ خارج شدند، انجام شد. به جرات می توان گفت که این خودرو ایمن ترین خودروی تولید شده در کشور است. خط رنگ ایران خودرو، خط ولیوشاتر است که این بدنه را با کیفیت بالایی رنگ آمیزی می کند. پیش بینی می شود سقف این خودرو با بدنه آن متفاوت باشد. ماشین های اولیه دو رنگ هستند.

وی در خصوص حجم قالب گفت: حجم قالب ۱۰۰۰ تن تهیه شده از قالب های داخلی است و ۱۲۳۰ تن قالب برای خارج از کشور سفارش داده شد. ایران خودرو دارای جامع ترین مراکز تست در کشور است. بیش از ۱۵۰ موضوع تست برای این خودرو وجود دارد و ما آماده عرضه این خودرو در آینده نزدیک هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا