اخبار اقتصاد ایران

آغاز عملیات اجرایی خط آهن رشت ـ آستارا از ابتدای ۲۰۲۴ | رشت_ کاسپین تا پایان سال تکمیل می‌شود 

وزیر راه و شهرسازی انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت های ایرانی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی سابقه دانست و گفت: علاوه بر بخش های زیربنایی کریدورها، شرکت های دانش بنیان باید در این امر مشارکت داشته باشند. زمینه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه های مرزی. و … نیز استفاده شود.

ایران تحلیل، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه شنبه ۳۰ آذرماه در رویداد و نمایشگاه شرکت های دانش بانیان در حوزه مسکن و حمل و نقل که با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی برگزار شد. معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان و محمدصادق خیاطیان. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای همراهی با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: محدوده وزارت راه و شهرسازی برای حضور دانش بنیان شرکت‌های مستقر و استفاده از ظرفیت‌های آنها در زمینه‌های روش‌های تامین مالی، مصالح ساختمانی، ارزان‌سازی و… در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن جایگاه بالایی دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشران پیشرفت کشور است، طرح نهضت ملی مسکن در دست است که بزرگترین پروژه عمرانی در زمینه تامین مصالح، روش های تامین مالی، سرعت و کیفیت ساخت و … چون ساخت ویلا و خانه های یک طبقه با حیاط در این طرح مد نظر است نیاز به دانش و تکنولوژی روز دارد.

بذرپاش با اشاره به گستردگی طرح نهضت ملی مسکن گفت: در کل پروژه مسکن مهر مهر ۸ هزار هکتار زمین تامین شد اما تا امروز بیش از ۵۲ هزار هکتار در نهضت مسکن ملی تامین شده است و تنها تا پایان امسال ۵۰۰ هزار زمین روستایی اضافه می شود.

وی افزود: این ارقام ابعاد بزرگ طرح نهضت ملی مسکن را نشان می دهد و قطعا باید از ظرفیت های صندوق نوآوری و شکوفایی در هزینه ساخت و روش های نوین تامین مالی استفاده کنیم.

بذرپاش ضمن تاکید بر اهمیت جمع آوری اطلاعات مربوط به املاک در زمینه برخورد با احتکار منازل و زمین گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، هر زمینی که برای آن پروانه ساخت مسکونی صادر شده است. ۱۰ سال است که مالک شروع به ساخت و ساز نکرده است در این شورا تغییر کاربری می دهد و این گام بزرگی برای مقابله با احتکار زمین است.

وزیر راه و شهرسازی احتکار را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن ناشی از اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی علیرغم تصویب آن در سال های گذشته دانست و افزود: کشورهای مختلف دنیا استفاده می کنند. این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن است.”

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی سامانه شناسایی زمین های معلق برای ساخت و ساز را از دیگر راهکارها دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم ورود موفقی در حوزه قیمت مسکن داشته باشیم، باید احتکارها را در زمینه زمین و املاک و عدم عرضه آنها در بازار شناسایی کنیم. بازار است

بذرپاش در جلسه ای با حضور تمامی مدیران حوزه مسکن خواستار معرفی پلتفرم هایی شد که می تواند در زمینه صنعتی شدن کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وام ساخت مسکن در صنعت را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن رساندیم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.

وی یادآور شد: آیین نامه تعامل وزارت راه و شهرسازی با شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن و حمل و نقل تصویب شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت کشور دو رکن فناوری به عنوان پایه و مردم به عنوان یک محور دارد. و پیاده سازی فناوری به عنوان یک رکن مستلزم بازنگری در رویکردهای ما است و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما ایجاد شود تا اسناد، مقررات و موافقت نامه ها و بخشنامه ها را اجرا کنیم.

بذرپاش در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه حمل و نقل، پروژه راه ایران را در دستور کار داریم و برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بین المللی و منطقه ای چگونه است، باید به ترانزیت، ظرفیت های ثروت آفرین نگاه کنیم. ترانزیت و افزایش آن در سال گذشته». بیایید بررسی کنیم سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در سال گذشته چقدر سهم ترانزیت ما را افزایش داده است، کدام محورهای ترانزیتی تهدیدی برای ما هستند و کدام فرصت ها.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت وزنی کشورمان ۳۳ درصد افزایش یافته است که نشان می دهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مانند روسیه نیز به افزایش حجم حمل و نقل اذعان داشته و دارند. ترانزیت کالا از ایران

پروژه راه آهن رشت – خزر تا پایان سال تکمیل می شود

وی درباره زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیتی کشور توضیح داد: باید از همه ظرفیت ها برای توسعه کریدورهای حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی استفاده کنیم. برای اتصال از دریای جنوب به دریای آزاد باید پروژه رشت-کاسپین را تا پایان سال به اتمام برسانیم و باید فرودگاه مناسبی داشته باشیم.

راه آهن چابهار – زاهدان اولویت دولت است

بذرپاش تاکید کرد: راه آهن چابهار – زاهدان – سرخس در اولویت دولت و وزارت راه و شهرسازی است و پروژه شلمچه – بصره که می تواند بزرگراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد پس از ۴۵ سال به بهره برداری رسیده است. .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اجرای پروژه رشت با آستارا با توافق با روسیه از ابتدای سال جدید آغاز می شود و توافق با ارمنستان منجر به عقد قراردادی بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری با شرکت های ایرانی شد. تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب به نتیجه می رسد.

وی توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت های ایرانی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی سابقه دانست و گفت: این قراردادها نقش کریدور ایران را تکمیل می کند و منجر به حضور و معرفی ایرانیان می شود. در جهان.

به گفته بازرپاش، استفاده از شرکت های دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخش های زیرساختی، باید شامل حوزه نرم افزاری اعم از صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه های مرزی و … نیز باشد. جاده ای، هوایی و دریایی توسعه یافته.

لازم به ذکر است، رویداد و نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن و حمل و نقل به منظور امضای تفاهم نامه های سه جانبه و ارائه دستاوردهای بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ساختمان و حمل و نقل برگزار شد.

در این رویداد تعدادی از شرکت های دانش بنیان به ارائه دستاوردها و نوآوری های خود در حوزه مسکن و حمل و نقل پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا