اخبار اقتصاد ایران

آغاز فروش ارز اربعین از ۷ مرداد توسط ۷ بانک + شرایط

فروش ارز اربعین از ۷ مرداد توسط هفت بانک ملی ایران تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه راه اندازی شده است.

افق میهن، به نقل از تسنیم، بانک مرکزی با توجه به ایام اربعین حسینی (ع) و به منظور تکریم و تسهیل در عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری دستورالعمل «تدارکات عرضه و عرضه ارز دینار” به زائران اربعین حسینی (ع) سال ۱۴۰۳″ به هفت بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ شد.

متن دستورالعمل مذکور به شرح زیر است:

۱- فروش ارز (اسکناس) به زائران متقاضی اربعین حسینی حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراقی برای هر زائر به نرخ فروش ارز و مرکز مبادلات طلای ایران (ETS) خواهد بود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد یا هزینه ای معادل ریالی ارز درخواستی (بر اساس نرخ مرکز مبادلات) از متقاضی ممنوع است.

۲- تامین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار آن بانک قرار می گیرد، انجام خواهد شد. در این رابطه لازم است با واحد عملیات ارزی این بانک هماهنگی لازم صورت گیرد.

۳- فروش ارز به زائران بالای پنج سال (متولدین ۱۳۹۷/۰۱/۰۶ و قبل از آن) از تاریخ هفتم. مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «کارت سفر اربعین» معتبر زائر، امکان ثبت نام در سامانه «نظارت ارزی (سنا)» تحت عنوان «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل) وجود دارد. ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه. .

ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه سماح فعال خواهد شد.

لازم است بانک برای توجیه کاربران سامانه سنا در خصوص ثبت دقیق پرونده های صدرالاشاره و به ویژه ثبت منبع ارز فروخته شده اقدامات لازم را انجام دهد.
توجه: برای زائران بین ۵ تا ۱۵ سال به جای کارت ملی باید اصل شناسنامه ارائه شود.

۴- آن بانک ضمن اطلاع از نام و نشانی شعب منتخب، نسبت به فروش ارز توسط شعب منتخب به زائران در تمامی ایام غیر تعطیل در محدوده تاریخ اعلام شده در بند (۳) اقدام نماید. همچنین لازم است طبق دستور این بانک برای ادامه فعالیت فروش در ایام تعطیل نیز آمادگی لازم را داشته باشید.

۵- سرپرستان خانوار می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی و اعضای خانواده جهت خرید ارز اربعین برای اعضای خانواده خود (همسر و فرزند) به شعب آن بانک مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع است و سرپرست خانوار می تواند با کارت بانکی خود برای اعضای خانواده خود ارز خریداری کند.

۶- فروش ارز تحت عنوان فوق محدودیتی در فروش ارز مسافرتی برای متقاضیان در سال جاری ایجاد نمی کند.

۷- جهت رفاه حال زائران و در صورت مهیا بودن شرایط، امکان فروش ارز در سامانه های اینترنتی بانک های عامل با احراز هویت کامل مشتری و قبول کلیه مسئولیت های بعدی توسط آن بانک وجود دارد. ضمناً در این رابطه لازم است آن بانک با معاونت نظارت بر بازار ارز این بانک هماهنگی لازم را انجام دهد.

۸- مقتضی است آن بانک نسبت به بازخرید ارز مازاد فروخته شده از زائران محترم تا روز چهارشنبه مورخ ۲۲ به دستور این بانک اقدامات لازم را انجام دهد. شهریور ۱۴۰۳ با نرخ خرید ارز و مرکز مبادلات طلای ایران (ETS). لازم به توضیح است که عملیات بازخرید اسکناس های فروخته شده در بند فوق کارمزدی ندارد.

تبصره ۱: بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مذکور فقط توسط بانک اصلی عامل فروش مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا