بانک و بیمه

آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین در حاشیه اجلاس سران بانک مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: هدف اصلی از حضور در اجلاس بانک های مرکزی کشورهای اسلامی که در استانبول ترکیه برای توسعه روابط پولی و بانکی با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) بحث و گفتگو می کند. در کنار این نشست، مذاکراتی با مقامات بانک های مرکزی کشورهای عضو از جمله ترکیه نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در شش ماه گذشته رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: استفاده از روش‌هایی برای تسهیل نقل و انتقال پول برای گردشگران، بازرگانان و تسویه‌گاه‌ها یکی از مواردی است که از این میان سایر موضوعات مطرح شده در این جلسه پیگیری شد.

فرزین ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، استفاده از هوش مصنوعی است که ایران در این زمینه تجربه خوبی داشته و واحد هوش مصنوعی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای کار روی موضوعات ایجاد شده است. مانند پولشویی، ردیابی تراکنش های مشکوک و غیره. در این موضوع از تجربیات سایر کشورها استفاده کرده و تجربه بانک مرکزی ایران را ارائه خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی و استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری گفت: این موضوع به صورت چند جانبه بررسی نشده است، بلکه قبلاً به صورت دوجانبه با اعضای بانک مرکزی همکاری می شود. کشورهای عضو سازمان بریکس (OIC) نیز باید جستجو و اجرا شوند.

فرزین با اشاره به اینکه چشم انداز خوبی در زمینه تجارت و مبادلات با ترکیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکراتی که انجام دادیم، تصمیم بر این شد که تیم هایی در سطح کارشناسی تشکیل دهیم و موضوعات مختلف را بررسی کنیم برای انجام معاملات بین دو کشور ایران و ترکیه به ارزهای محلی روی آورد و با ریال و لیر مبادلات انجام داد. این پیشنهاد مورد استقبال ترکیه قرار گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: در این گفتگوها پیشنهادات تکمیلی مطرح و مقرر شد پس از انجام مراحل کارشناسی و با توجه به پیشرفت اقدامات، اطلاع رسانی های لازم صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا