اخبار اقتصاد ایران

آغاز واریز سود سهام عدالت از امشب

در حالی که سهامداران به دلیل رسوایی های به وجود آمده برای دریافت سود سهام عدالت به شدت بلاتکلیف هستند، سازمان بورس اقدامی جدید برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث انجام داده است.

چندی پیش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که مرحله سوم واریز سود سهام عدالت تا پایان خرداد ماه اجرا می شود و پس از اتمام واریز وجوه به صندوق واریز می شود. حساب سهامداران اما حالا که در نیمه تابستان هستیم سرنوشت پرداخت فاز سوم باقی است. مشخص نشده است. مسئولان مربوطه بارها اعلام کرده اند که در حال بررسی علت عدم پرداخت سود مرحله سوم هستند. اما اخیرا مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به اینکه هنوز خبری از پرداخت سود سهام عدالت از سه شرکت معوق نیست، گفت: تاکنون ۵.۵ هزار میلیارد تومان سود باقی مانده است. دست این شرکت ها به جز هلدینگ خلیج است. فارس، سه شرکت دیگر نیز هر کدام دلیلی برای عدم واریز سود سهام عدالت ارائه کرده اند: پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

جزئیات پرداخت سود سهام متوفی

در حالی که سهامداران به دلیل رسوایی های به وجود آمده برای دریافت سود سهام به شدت بلاتکلیف هستند، سازمان بورس اقدامی جدید برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث انجام داده است.اسفند سال گذشته بود که با راه اندازی سامانه میراث، یعنی سامانه واگذاری سهام عدالت متوفی به وراث، واگذاری سهام عدالت متوفی به وراث کلید خورد و در مدت زمان کوتاهی. وضعیت وراث بیش از یک میلیون متوفی صاحبان سهام عدالت مشخص شد. در این راستا مسئولان شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز سود سهام متوفیان به حساب وراث خواستار اقدام در اسرع وقت و بارگذاری مدارک لازم در سامانه های مربوطه شدند. در این بین زمزمه هایی مبنی بر واگذاری سهام عدالت متوفی به وراث به گوش می رسید. مدیر پشتیبانی و مدیریت سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه امروز اعلام کرد که واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث همچنان از طریق شعب کارگزاری و بانک های منتخب رایگان است.

یکی از وراث سهام عدالت پس از مشروط شدن می تواند با مراجعه به پورتال یکپارچه مشمولان بازار سرمایه «ddn.csdiran.ir» و مراجعه به بخش امور حقوقی صاحبان سهام متوفی و ​​استعلام وضعیت سهام، نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت اقدام کند. با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد متوفی. سبد سهام عدالت و سهام متوفی اقدام کند. و تمامی مراحل فوق و تقسیم اموال متوفی به صورت رایگان انجام می شود.

شروع به برگزاری این مجالس از اسفند سال گذشته برگزار شد و امسال با جدیت بیشتری برگزار می شود.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۳ شرکت سرمایه گذاری سهامی استانی به صورت الکترونیکی و حضوری مجامع خود را برگزار کرده اند و قرار است مجامع ۴ شرکت دیگر نیز در سال جاری برگزار شود. مرداد و شهریور در سال ۱۴۰۳ برگزار می شود.

از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در گیلان، استان مرکزی و اصفهان برگزار شده و قرار است مجامع شرکت های کرمان، خراسان جنوبی و کردستان نیز در سال جاری برگزار شود. مرداد ماه و چهار محال و بختیاری نیز در شهریور در این ماه برگزار می شود.

سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه زیرساخت برگزاری مجامع را به صورت الکترونیکی فراهم می کند.

عسکری توکلی; رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی عام کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه آمل با اشاره به تقسیم سود سهام عدالت در سال جاری در دو مرحله گفت: این دو مرحله در پایان مشابه سال های گذشته است. آذر و در پایان اسفند امسال انجام خواهد شد.

وی تقاضای مردم نسبت به بقیه را مابه التفاوت سود عنوان کرد اسفند سال گذشته در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، افزود: طبق توافق با شرکت سپرده گذاری این سود باید تا پایان پرداخت شود. خرداد انجام شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی عام کشور گفت: عدم پرداخت این سود به دلیل تاخیر در پرداخت دو شرکت است که به دلیل عدم پرداخت در خرداد پیگیری های لازم از سوی عدالت عدالت در دستور کار قرار دارد تیر ماه باید انجام شود.

توکلی بیشترین دستاورد عدالت عدالت را مدیون دولت سیزدهم دانست و گفت: در این دولت برای هر نفر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ تومان سود داشتیم.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات با سود کم به سهامداران شرکت سهامی خاص، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای آزادسازی سهام توسط مقام معظم رهبری برای طول عمر افراد در شرکت های سهامی و دولت و مدیران است. سهام عدالت وظیفه دارند شرایطی را برای ارائه تسهیلات به مردم بیاندیشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا