اخبار بورس

آغاز کاهش جمعیت و بررسی روند‌های تاریخی

پیش بینی های جدید جمعیت جهان؛

گزارش جدید سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۸۴، مرگ و میر از تعداد تولدها بیشتر خواهد شد و جمعیت جهان ممکن است شروع به کاهش کند. تا سال ۲۱۰۰، جمعیت جهان می تواند حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یابد. این کاهش جمعیت می تواند منجر به اختلال در بازار کار، فشار بر سیستم های تامین اجتماعی و تهدیدی برای رشد اقتصادی شود. با این حال، نیازهای کمتر منابع و سرمایه گذاری های آموزشی بالاتر نیز پیامدهای احتمالی این تغییرات است.

گزارش کردن افق میهن به نقل از visualcapitalist; برآوردهای جدید جمعیت جهانی سازمان ملل متحد نشان می دهد که جمعیت جهان ممکن است به زودی وارد دوره کاهش شود. برای اولین بار در تاریخ، تعداد مرگ و میرها از تعداد تولدها بیشتر خواهد شد. این پیش‌بینی‌ها در آخرین ویرایش چشم‌انداز جمعیت جهان سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ ارائه شده‌اند

در سال ۲۰۲۳، ۱۳۲ میلیون نوزاد به دنیا آمدند و نزدیک به ۶۲ میلیون نفر جان خود را از دست دادند که منجر به رشد جمعیت ۷۰ میلیونی (۰.۹ درصد) شد. با این حال، با کاهش نرخ زاد و ولد در سراسر جهان، انتظار می رود تعداد مرگ و میرها تا سال ۲۰۸۴ از تعداد تولدها بیشتر شود. این می تواند آغاز دوره کاهش جمعیت جهانی باشد.

سازمان ملل تخمین می زند که جمعیت جهان می تواند تا سال ۲۱۰۰ حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یابد که تقریباً برابر با جمعیت فعلی بولیوی است.

البته این تخمین ها دقیق نیستند و در فاصله اطمینان ۹۵ درصد قرار دارند. این بدان معنی است که در ۹۵٪ موارد مقادیر واقعی در این محدوده قرار دارند. در بالاترین سطح این محدوده، تولدها هنوز بالاتر از مرگ و میر هستند و در پایین ترین سطح، کاهش جمعیت می تواند حدود سال ۲۰۶۰ آغاز شود.

چرا این مهم است؟

به بیان ساده تر، کاهش جمعیت پدیده ای نیست که اقتصاد جهانی برای آن آماده باشد. این امر بازارهای کار را مختل می کند، سیستم های تامین اجتماعی را تحت فشار قرار می دهد و رشد اقتصادی را از طریق کاهش تقاضای مصرف کننده تهدید می کند که می تواند منجر به چرخه رکود و افزایش بدهی شود.

از سوی دیگر، این کاهش ممکن است منجر به کاهش تقاضا برای منابع و استخراج آنها شود. با جمعیت کمتر، سرمایه‌گذاری در آموزش می‌تواند افزایش یابد و در نتیجه نیروی کار ماهرتری ایجاد شود که بهتر بتواند به نیازهای متغیر اقتصادی پاسخ دهد.

نسخه ۲۰۲۴ چشم انداز جمعیت جهان، بیست و هشتمین ویرایش از تخمین ها و پیش بینی های رسمی جمعیت سازمان ملل است که توسط بخش جمعیت وزارت امور اقتصادی و اجتماعی دبیرخانه سازمان ملل تهیه شده است. این نسخه شامل برآوردهای جمعیتی از سال ۱۹۵۰ تا کنون برای ۲۳۷ کشور یا منطقه است و با تجزیه و تحلیل روندهای تاریخی جمعیت پشتیبانی می شود. این ارزیابی شامل نتایج ۱۹۱۰ سرشماری ملی انجام شده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۳ و همچنین اطلاعات سیستم‌های ثبت‌نام کلیدی و ۳۱۸۹ بررسی نمونه ملی است. نسخه ۲۰۲۴ همچنین پیش بینی هایی را برای سال ۲۱۰۰ ارائه می دهد که منعکس کننده نتایج قابل قبول جهانی، منطقه ای و ملی است.

آغاز کاهش جمعیت و روندهای تاریخی

بر اساس این پیش بینی ها، تعداد مرگ و میرها تا سال ۲۰۸۴ از تعداد تولدها بیشتر خواهد شد که می تواند آغاز دوره کاهش جمعیت جهانی باشد. سازمان ملل پیش بینی می کند که جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

این تغییرات جمعیتی جهان را به مسیرهای بی سابقه ای می برد. کاهش جمعیت می تواند بازار کار را مختل کند، سیستم های تامین اجتماعی را تحت فشار قرار دهد و رشد اقتصادی را تهدید کند. این همچنین می تواند منجر به کاهش تقاضا و استخراج منابع شود، در حالی که به طور بالقوه سرمایه گذاری بیشتر در آموزش و پرورش و در نتیجه نیروی کار ماهر بهتر می شود.

داده‌های چشم‌انداز جمعیت جهان ۲۰۲۴ در مجموعه‌ای از فایل‌های اکسل ارائه می‌شود که شاخص‌های کلیدی جمعیت را برای هر گروه توسعه سازمان ملل، گروه درآمد بانک جهانی، منطقه جغرافیایی، منطقه اهداف توسعه پایدار (SDGs)، منطقه فرعی و کشور یا منطقه برای زمان ارائه می‌کند. دوره ها یا تاریخ های انتخاب شده از ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ را نمایش می دهد. یک پایگاه داده آنلاین (پرتال داده) همچنین به کاربران امکان دسترسی به زیر مجموعه ای از شاخص های کلیدی و تجسم داده ها را می دهد.

در خاتمه، این ارزیابی نشان می‌دهد که اگرچه جمعیت جهان با کاهش جمعیت روبه‌رو خواهد شد، اما تأثیر این فرآیند به نحوه برخورد کشورها و مناطق با این تغییرات بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا