فرهنگ و هنر

آقای جبلی! «دایی جان ناپلئون» چطور؟!

ایران تحلیل – یوسف خاکیان: ۱- برای آقای جبلی و عملکرد و تشکیلاتش خیلی سیاه نمایی کردیم، خیلی می گویم، منظورم زیاد است، زیاد نیست. معاونت ها و مدیریت های ایشان را نوشته ام، چون آقای جبلی […]

ایران تحلیل – یوسف خاکیان: ۱- برای آقای جبلی و عملکرد و تشکیلاتش خیلی سیاه نمایی کردیم، خیلی می گویم، منظورم زیاد است، زیاد نیست. من به معاونت ها و مدیریت های ایشان نامه زده ام که آقای جبلی از جیبش خرج نکند و روزنامه بخرد. دی من این گزارش ها را از طریق دوستان خبرنگارم که در تلویزیون کار می کنند برای آقای جبلی ارسال کرده ام، اما در این مدت بفرمایید یک بار رویه تلویزیون در پخش برنامه هایش تغییر کرد؟ کار نکرد یعنی همون بود و کاسه هم همون کاسه بود. گفتیم: وکالتنامه را اینقدر پخش نکنید، پخش کردند. گفتیم: بابا بس است، بس است تلویزیون طلسم را نشان داد، همه ملت طلسم شدند، اعتنایی نکردند و دوباره پخش کردند، با روابط عمومی سازمان تماس گرفتیم و گفتیم: آقا. خواهش می کنم این سریال های “آوای باران” و “پس از باران” را نشان دهیم و همه سریال هایی که باران اشک ما را در می آورد را نشان نداد، نیمی از مردم از دیدن این سریال ها کور شده اند، اما آن را نشان دادند. باز هم دیدیم که اصلا جای ما را نشان ندادند، گفتیم شاید این موضوع فقط شامل سریال ملی است یعنی قرار است فقط سریال های ملی پخش شود نه خارجی، اما بعد دیدیم جبلی و رسانه ملی سریال «جومونگ» و فصل های جدیدش را بستند و مدام پخش و پخش می کنند، تماس گرفتیم و گفتیم: ببخشید. جومونگ دیگه نشون نمیداد چشمامونو آب کرد کافیه جومونگ ببینیم الان ده بابامینا جمع میکنن برن دل جنگل صبح تا شب با شمشیر بازی میکنن این سریال آموزش بد، تو خدا دیگه نشونش ندادی، جان عزیزت رو نشون نده، ما دیوونه شدیم.» باز هم به خواسته های ما توجهی نکردند و دوباره «جومونگ» را نشان دادند. خیلی وقته هرچقدر هم تلاش کردیم هیچکدوم بهت نمی رسید تا اینکه یه روز اخیرا یه اتفاق جالب افتاد، اتفاقی که تمام معادلات ذهنی ما رو به هم ریخت، عجله نکن بهت میگم.


۲- مخفیانه و دور از چشم مسئولین با استفاده از پراکسی تلگرام مشغول گشت و گذار در این بستر خارجی بودم که ناگهان کلیپی کوتاه از پیمان جبلی در یکی از کانال های داخلی مقابلم قرار گرفت. تو آسمون دنبالت می گشتیم تو تلگرام پیدات کردیم. به تماشای آن کلیپ نشستم که در واقع بخشی از صحبت های رئیس رسانه ملی را که اخیرا گفته بودند نشان می داد. وی با اعتماد به نفس بسیار بالایی گفت: خیلی ها به ما می گویند چرا سریال های جومونگ و مختار و یوسف پیامبر و … را ادامه می دهید؟ دوستان عزیز همین جا اعلام می کنم وقتی سریالی خوب است. وقتی مخاطب دارد چرا پخشش نکنیم پخشش می کنیم باز هم پخش می کنیم تا زمانی که این سریال ها مخاطب و درخواست بازپخش داشته باشند پخش می کنیم.» بلافاصله دستانم را به سوی آسمان بلند کردم و خدای متعال را شکر کردم. اگر بگویم نزدیک بود قالب را خالی کنم، اغراق نکرده ام. در همان زمان این فکر به ذهنم خطور کرد که: «مدیر باید مردمی باشد که بیاید و با مردمش بنشیند، حرف بزند و بگوید که به خاطر شما حاضرم «جومونگ» و «مختار» را نشان دهم و “حضرت یوسف” هزار بار دیگه اصلا غصه نخور تا من هستم این سریال ها هم هست نگران نباش فقط در حال مشورت هستیم تا بتوانیم این کار را بکنیم بیایید سه سریال پخش کنیم و چندین سریال دیگر در تلویزیون تا ابد مردم فقط نام نیک را به یاد می آورند، این صندلی ها به هیچکس وفادار نیستند، ما نبودند، سریال صدا و سیما بودند، حالا ما نیستند، فردا ما نیستیم. سریال های دیگری هم هست، باید ماندگارش کنیم، به همین دلیل تلاش می کنیم که «جومونگ» و «مختار» و «یوسف پیامبر» و… در زمانی که ما نبودیم همچنان از تلویزیون پخش شود. ما این کار را به خاطر شما مردم انجام می دهیم، زیرا از ما خواسته اید.»
۳- ما چه مردم نادانی هستیم، اینقدر مسئولین خوبی داریم و مدام نق می زنیم، خوب بندگان خدا حق دارند می گویند توقع ما بالا رفته، یک نفر هم نیست که بگوید: خب بشین تو خونه و نون و پنیرتو بخور ببین جومونگ کنارش چی شده؟” واقعا مسئولین ما برای آسایش ما خیلی زحمت می کشند، ما هستیم که قدر نمی دانیم، همین تلویزیون سال هاست برای ما سریال های تکراری پخش می کند، ما به جای تشکر مدام می گوییم چرا تکرار می کنید؟ خوب وقتی مردم به روابط عمومی سازمان صدا و سیما زنگ می زنند و می گویند: آقای جومونگ را پخش کن، بنده خدا جبلی باید چکار کند؟ اگر پخش کند عده ای نادان مثل من می گویند: چرا تکرار پخش کردی؟ اگر پخش نکند، آنهایی که درخواست تکرار جومونگ را داده اند، می گویند: جبلی ما را دوست ندارد و جومونگ را برای ما پخش نمی کند، این همه رادیو است؟ آیا ما کشوری داریم؟ خب، فکر می کنم می بینم واقعاً حق با آقای جبلی بود، باید خیلی وقت پیش می آمد و می گفت: همین، «جومونگ»، «مختار نامه» را هم پخش می کنیم و «یوسف را» نشان می دهم. پیغمبر” همینطور هر چی بگی میزنم بابا غصه نخور من که رئیس صداوسیما شدم گناه نکردم.”
۴- من از خودم خجالت می کشم که در گزارش هایم اینقدر به آقای جبلی حمله کردم، چرا به حرف ما گوش نمی دهید؟ چرا سریال ها را مدام تکرار می کنید؟ چرا سریال جدید تولید نمیکنی الان پشیمونم از نوشتن اون گزارش ها مثل … کاش دستم بشکنم و اون مطالب رو ننویسم حالا فهمیدم خوب فهمیدم جبلی یکی از ماست بنده خدا خیلی مهربون به مردم و خواسته هاشون اهمیت میده بله فقط به ۱۶۲ زنگ بزن و اسم هر سریالی که میخوای ببینی سریع میذارن. خود رئیس رسانه ملی عنوان کرد که سریال هایی را پخش می کنیم که مخاطب دارد، بعد از اتمام نگارش این گزارش می خواهم با روابط عمومی صدا و سیما تماس بگیرم و بگویم سریال مورد نظر من را پخش کنند، اتفاقاً سریال خوبی هم هست و خیلی از مردم ایران دوستش دارند. دیده اند، کارگردانش هم کارگردان خیلی خوبی است، نمی دانم چرا سال ها کار تصویری دیگری نساخته است، (به او مدیونی اگر فکر کنی خدای نکرده عصبانی شد یا نگرفت. می‌خواهم دیگر در چنین فضاهایی فیلم و سریال بسازم) ناصر تقوایی کارگردانی که در دوران جوانی سریال «دایی جان ناپلئون» را ساخت، همان «دایی جان ناپلئون» که نویسنده‌اش ایرج مسه‌زاد است. ، سریال زیبایی است، ارزش پخش از تلویزیون را دارد، اگر شما هم دوست دارید این سریال را تماشا کنید، با تماس با روابط عمومی سازمان و درخواست پخش این سریال، هیچ یک از سلبریتی های امروزی در این سریال نقش آفرینی نکرده اند. ، این سریال آنقدر قدیمی است که اکثریت قریب به اتفاق بازیگرانش دیگر در این دنیا نیستند، حداقل خوب است این سریال از تلویزیون پخش شود. این است که ما گذشته را به یاد می آوریم و به روحشان تسلیت می گوییم، بسیار خوب، بسیار عالی. به این ترتیب شاید ناصر تقوایی مجاب شود که به میانه فیلمسازی و سریال سازی بیاید و آثار جدیدی را به تصویر بکشد. فکر می کنم خوب است، در این راه، افرادی که مدت هاست با رسانه ملی قهر کرده اند و از هم جدا شده اند، به اصطلاح با تلویزیون آشتی کنند و برنامه های آن را ببینند. آن وقت دیگر کسی به ماهواره نگاه نمی کند و رسانه ملی را رسانه ملی نمی خواند. این اتفاق مزیت دیگری هم دارد، اگر گفتید نمی دانید؟ خوبیش اینه که یه عده “امثال من” متوجه میشن که صدا و سیما یک نهاد مردمی است و اولویتش مردمه نه احزاب و جناح ها و سیاستمداران اینوری و انوری. خدا نکند چنین اتفاقی بیفتد، ما که خوشبین هستیم، یعنی صحبت های آقای جبلی ما را خوش بین کرد، فقط خدا نکند حق «ربنا» شجریان؛ ما را خوشبین کنیم. آقای جبلی نباید مثل برخی مسئولان حرف بزند و همه سریال هایی را که مردم درخواست می کنند روی آنتن بفرستند، نه برخی از آنها. راستش را گفتم «ربنا» شجریان، یاد ماه مبارک رمضان افتادم، الان وقت درخواست نیست، اما یادتان باشد مردم وقتی ماه رمضان می‌آید به تلویزیون زنگ بزنید و درخواست پخش «ربنا» استاد شجریان را بدهید. بدون شک ماه رمضان امسال را به قول معروف «باد باد چنین باد» ماه بسیار دل انگیز و خاطره انگیزی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا