اخبار اقتصاد ایران

آقای دولت! مردم راضی هستند این پول را به ایران خودرو و سایپا بدهید؟

ایران تحلیل – گروه شبکه: «بی کیفیت» و «گرانی» دو واژه ای است که درباره خودروهای داخلی زیاد شنیده ایم. موضوعی که سال هاست مورد اعتراض مردم و حتی پلیس قرار گرفته اما دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نسبت به آن بی تفاوت هستند. البته علاوه بر کیفیت و گران بودن، […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: «بی کیفیت» و «گرانی» دو واژه ای است که درباره خودروهای داخلی زیاد شنیده ایم. موضوعی که سال هاست مورد اعتراض مردم و حتی پلیس قرار گرفته اما دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نسبت به آن بی تفاوت هستند. البته علاوه بر کیفیت و گرانی، کمبود خلاقیت در طراحی خودروهای داخلی را نیز باید به خودروهای سایپا و ایران خودرو اضافه کرد. این دو خودروساز معتقدند بهترین خودروها را تولید می کنند اما این خودروها حتی در کوچکترین تصادفات جان بسیاری را گرفته اند. قسمت تلخ ماجرا این است که با این وضعیت خودرویی که تولید می کنند و اکثریت جامعه نیز از آن ناراضی هستند، به خصوص قیمت آنها که روز به روز گران می شود بدون اینکه مزیت محسوسی داشته باشد، اما باز هم سایپا و ایران خودرو گلایه دارند که بودجه کمی به آنها اختصاص داده شده است. مثل الان که وزیر حراست ۱۵ کمک بلاعوض از بانک مرکزی برای سایپا و ایران خودرو درخواست کرده است. عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی خواستار اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به دو شرکت بزرگ خودروسازی شد. در این نامه مورخ ۹ بهمن ۱۴۰۲ صادر شده، آمده است: همانطور که مستحضر هستید، به دلیل عدم تغییر قیمت محصولات صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر نقدینگی با مشکل مواجه شده اند. با توجه به موافقت معاون اول رئیس جمهور با افزایش تولید در ماه های پایانی سال به منظور تنظیم بازار، خواهشمند است سقف اعتبار شرکت ایران خودرو به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبار شرکت سایپا به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال بلافاصله.
اما در عین حال وزیر صامت از عدم تغییر قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو می گوید که بر اساس آمار قیمت خودروها در ۱۴ روز گذشته به طور متوسط ​​۳.۳ درصد افزایش قیمت داشته است.


واکنش کاربر
حالا این درخواست وزیر صمت مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و واکنش های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشت: این کارخانجات خودروسازی را تعطیل کنید و خودروهای باکیفیت را مانند کشورهای دیگر وارد کنید، هر روز خودروهای بی کیفیت خود را گران می کنند و بعد می گویند ما ضرر می کنیم.
کاربر دیگری گفت: فقط ارز می خورند و نتیجه برای مردم کشور: نارضایتی زیاد، ایجاد مشکلات روحی و مالی به دلیل کیفیت پایین و هزینه های بالا، تصادف و فوت، آلودگی هوا، مصرف زیاد بنزین، ضایعات آب و برق و گاز و اجاره زیاد.» پروژه های شکست خورده مانند تعویض چراغ و صندوق و…
دیگری نوشت: پس کی این پول را پس می دهند؟ به خدایی که می پرستید این دو خودروساز را خصوصی کنید و ملت را نجات دهید، بزرگترین اشتباه دولت در بحث خصوصی سازی این است که دولت کارخانه ها را ۱۰۰ درصد تحویل می دهد و در بیشتر موارد حتی پول زمین از آن دریافت نمی شود. خریدار. این باعث می شود خریدار با تعطیلی بنگاه اقتصادی و ورشکستگی زمین را به چند برابر قیمت بفروشد و داروی این درد خصوصی سازی فقط به شرط فروش تجهیزات باشد و زمین را در نظر نگیرد. هرکس به فکر تملک و فروش زمین باشد، سقوط نکند و زمین در مالکیت دولت بماند و تولیدکننده تا زمانی که در آن مکان مشغول تولید باشد، می تواند به تولید ادامه دهد و به محض ورشکستگی، زمین به تولید خود ادامه دهد. و اصل شرکت به مالکیت دولت باز می گردد.»
کاربر دیگری می نویسد: ۱۵ هزار میلیارد برای دو خودروساز غیر ممکن است! بخشنامه افزایش تعرفه واردات خودرو. عدم شماره گذاری و ترخیص خودروهای وارداتی. عدم صدور بخشنامه برای ورود خودروهای فرسوده. چه خبر است؟».
کاربر دیگری گفت: یعنی چرا قیمت را تغییر ندادند، پدر ما را بردی، بس است که ماشین ها را گران کردی، حالا چیزی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا