اخبار بورس

آقای رئیس جمهور آیا بورس همچنان اولویت اول دولت شماست؟

سخنان مدیر مسئول پالز بورس در دیدار با رئیس جمهور:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامسید ابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه با «دوستان رسانه ای» دیدار کرد. در این نشست محمدجواد اخوان مدیر روزنامه جوان، علیرضا بختیاری مدیر روزنامه دنیای اختاز، محسن مهدیان مدیر روزنامه حشمهری، مسعود حیدری مدیر خبرگزاری کار، پیام تیرانداز مدیر خبرگزاری فارس، الیاس حضور داشتند. حضرتی مدیر روزنامه اعتماد، مصطفی انتظیری مدیر سایت خبری خبرفوری، مقداد زکی زاده مدیر پایگاه خبری راه دانا، خانم فریماه شیخ الاسلامی مدیر سایت خبری پارسینه، حسین جعفری مدیر پایگاه خبری عصر ایران، مسلم معین مدیر اتاق های بسیج مجازی محمدعلی نادعلی زاده مدیر پایگاه خبری جماران محمدصادق عرب، مدیر مسئول ایران تحلیلمصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری، منصور مظفری سردبیر روزنامه آفتاب یزد، محمدرضا شفیعی سردبیر روزنامه صبا و حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان. ، دیدگاه ها و نظرات خود را به نمایندگی از فعالان و نمایندگان رسانه ها بیان کردند.

محمدصادق عرب، مدیر مسئول ایران تحلیل طی سه دقیقه ای که باید با رئیس جمهور صحبت می کرد، از اوضاع آشفته بازار سهام و سهامداران صحبت کرد. هرچند فرصت کوتاه بود اما متن زیر با حضور رئیس جمهور قرائت شد.

این متن توسط محمدصادق عرب، مدیر مسئول پالز بورس برای رئیس جمهور قرائت شد

امروز می خواهیم در مورد بازاری صحبت کنیم که امروزه دیگر اولویت اول دولت نیست و در چهارراه ها و در چهارراه ها این بازار قربانی می شود.

بازاری که مستقیما با ۶۰ میلیون ایرانی معامله می کند اما این روزها وضعیت خوبی ندارد تنها بازاری است که به طرق مختلف و با تصمیمات گرفته شده مورد ظلم قرار می گیرد.

آقای رئیس جمهور می خواهیم در مورد بورس صحبت کنیم.

بازار سرمایه ای که در ایام انتخابات بازدید کردید و آنها قول دادند که اعتماد را بازگردانند. بازاری که با تصمیمات سایر نهادها، نه تنها اعتماد را برنگرداند، بلکه بسیاری از سهامداران با زیان فراوان آن را رها کردند و به بازارهای دیگر رفتند. بازارهای دیگری که منبع سفته بازی هستند و به ایجاد یا جلوگیری از تورم کمکی نمی کنند.

در حالی که شاخص کل توانست در طول عمر دولت شما به اوج قبلی خود بازگردد، این شاخص کل تنها از طریق دستکاری برخی سهام و شرکت ها می تواند رشد کند. معیار مناسبی برای سنجش وضعیت بازار سرمایه نیست. شاخص کل رو به رشد است اما پرتفوی سهامداران قرمزتر از دیروز و زیان پشت زیان!

به منظور بهتر نشان دادن وضعیت بورس، آمارهای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم. از ابتدای دوره ریاست جمهوری شما، ارزش کل بازار سرمایه با کاهش ۱۱۲ میلیارد دلاری به ۱۴۴ میلیارد دلار رسیده است. این مقدار تقریباً با ارزش بازار در مارس ۲۰۱۳ مطابقت دارد! این یعنی بازگشت ارزش دلاری بازار سرمایه به ده سال پیش! این در حالی است که بسیاری از شرکت ها در این بازه زمانی وارد بورس شدند و تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس به طور قابل توجهی بیشتر از سال ۲۰۱۲ است.
آقای رئیس جمهور قول داده بودید که بورس قلک دولت نشود اما متاسفانه به دلیل کسری بودجه طبق آمار انتشار اوراق دولتی افزایش یافته و سود شرکت های بورسی به نوعی دستکاری شده است.

جناب آقای رئیسی در مورد بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه صحبت کردید اما نرخ سود بین بانکی و نرخ سود بانکی آنقدر رشد کرده که بازار سرمایه را سرکوب کرده است. طبق تصمیمات اتخاذ شده نرخ سود بین بانکی نباید از ۲۰ درصد بیشتر شود، الان تقریباً ۲۴ درصد است!

ناگفته نماند بهتر از سود بانکی است! نرخ سود بانکی با انتشار اوراق اخیر ۳۰ درصد تعیین شد. این یعنی حمله به ریشه تولید این کشور! یعنی تیشه زدن به ریشه بازار سرمایه!

آقای رئیسی عزیز، مردم در بازار سرمایه هر روز با یک چیز سر و کار دارند! یک روز بحث سطح خوراک پتروشیمی ها مطرح می شود و روز دیگر مشکلات صادراتی! یک روز نرخ سود مالکیت معادن است و روز دیگر مالیات بر وجوه!

آقای رئیس جمهور آیا می دانید اخیراً برخی از بانک ها نه تنها اعطای وام به کارگزاری ها را متوقف کرده اند، بلکه در پایان سال از آنها خواسته اند تا وام های قبلی خود را پرداخت کنند! این مشکل باعث شده در هفته های اخیر شاهد فشار برای فروش سهام در بازار سرمایه باشیم و بازار سرمایه دوباره به قرمزی سقوط کند.

رئیس جمهور محترم قیمت گذاری دستوری صنایع مختلف را به زانو درآورده است. به عنوان مثال، مجموع زیان دو خودروساز بزرگ بورسی کشور از مرز ۱۷۴ میلیارد تومان گذشت. علاوه بر این، شکاف قابل توجه بین نرخ نیم بها و بازار آزاد انگیزه صادرکنندگان و شرکت های صادراتی بورسی را بی انگیزه کرده است.

آقای رئیسی امروز یکی از ۶۰ میلیون سهامدار هستیم و می خواهیم صدای آنها باشیم. بسیاری از ایرانیان به طور داوطلبانه یا ناخواسته به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این بازار سرمایه بهره می برند. هر گونه آسیب به این بازار باعث خروج پول از آن و ورود به بازارهای موازی مانند دلار، طلا، سکه، خودرو، املاک و غیره می شود. خودشان می دانند که ورود نقدینگی به هر یک از بازارها چه آسیبی به معیشت و زندگی مردم وارد می کند.

آقای رئیس جمهور:

ما به خوبی می دانیم که کنترل تورم اولویت اصلی دولت استاما اگر می خواهید تورم را کنترل کنید راه از بازار سرمایه است نه رشد نرخ سود بانکی و بین بانکی!
اگر می خواهید ناهماهنگی در بازار ارز را برطرف کنید، این شرکت های صادرکننده ارز هستند که می توانند این کار را به نحو احسن انجام دهند.
اگر می خواهید وضعیت بازار خودرو و املاک را بهبود ببخشید، بازار سرمایه راه درستی است. مبادله کالا در این دو حوزه مغفول مانده است.
اگر می خواهید مشکل بیکاری را حل کنید، چرخ تولید باید بچرخد! اگر بازار سرمایه رونق پیدا نکند و پول و نقدینگی به این بازار و متعاقباً به سمت طرح های توسعه شرکت ها سرازیر شود، چرخ تولید نمی چرخد ​​و البته شرکت های جدید پیشقدم شده و وارد این بازار می شوند. اگر خواهان رشد اقتصادی هستید، بازار سرمایه باید رونق بگیرد.

خواسته اهالی بازار سرمایه و سهامداران از شما دولت عزیز این است که اعتماد را به این بازار برگردانید و طبق وعده خود این بازار را قابل پیش بینی کنید! این امر میسر نمی شود مگر اینکه تصمیمات شبانه متوقف شود و بازار سرمایه مستقیماً در تصمیم گیری ها دخیل باشد و نظر رئیس سازمان بورس را جویا شود.
آرزوی ما این است که رئیس سازمان بورس نیز مانند رئیس بانک مرکزی در جلسات دولت البته به شرط استقلال کامل شرکت کند تا صدای بازار سرمایه مستقیماً به گوش شما برسد.
آقای رئیس، در نهایت باید به این نکته اشاره کرد بدون شک امروز همه به این نتیجه رسیده اند که بورس دیگر اولویت اول دولت نیست و حتی جزو اولویت های دولت نیست. لطفا قبل از اینکه دیر شود برای این بازار کاری انجام دهید.

این پیام در حال تکمیل شدن است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا