ترندهای روز

آقای صداوسیما! لطفا جای مختار، این سریال را پخش کن

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

شب گذشته همزمان با ماه محرم، مختارنامه به اکران تلویزیون بازگشت. گفتند این سریال به طور کامل و بدون سانسور امسال پخش می شود. البته الان شماره تکرار این سریال از دست ما خارج شده است. اما قبل از مختارنامه، تلویزیون آثار فنی و قدرتمندتری را در رهبر مخفی خود گنجانده است. سریالی مثل شب دهم ساخته حسن فتحی که بر اساس داستانی دراماتیک در دوره پهلوی روایت می شود. مطلبی که در ادامه می خوانید، بازخوانی مقایسه دو اثر محبوب تلویزیونی در ایام محرم است.

آقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنید

«شب دهم» و «مختارنامه» دو اثر مهم تاریخ تلویزیون هستند، اما به دومی بسیار بیشتر از اولی اشاره شده است، در حالی که از جهات مختلف نمی تواند یک اثر تاریخی باکیفیت را نشان دهد، در اینجا دلیل «مختارنامه» را نشان می دهیم. ضعیف است و اتفاقاً “شب دهم”. سریال خیلی بهتره

دلایل متعددی برای ضعیف بودن «حکومت» وجود دارد

آقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنیدآقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنید

در آغاز دهه ۸۰ بالاخره مسئولان تلویزیون به داود میرباقری برای ساخت مختارنامه چراغ سبز نشان دادند. میر باقری هوشمندانه مختار ثقفی را به عنوان قهرمان اصلی کار خود برگزید. قهرمانی که به خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش قیام می کند. با همه سایه روشنی که در روایات تاریخ از مختار ثقفی و قیام او دیده می شود، این شخصیت در میان شیعیان پسندیده و محبوب است. انتقام مختار هسته دراماتیک سریال میر باقری را تشکیل می دهد.

شخصیت پردازی ضعیف

اگر محوریت سریال امام علی (ع) بیشتر بر شخصیت پردازی بود، مختارنامه عمدتاً حماسه را مورد توجه قرار می دهد. رویکردی که باعث می شود شخصیت ها عمق نداشته باشند و نتوانند همانند شخصیت های اصلی سریال امام علی، هویت کامل مخاطب را به خود جلب کنند. همچنین برخی اشتباهات تاریخی در روایت داستان باعث انتقاداتی به این مجموعه شد.

آقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنیدآقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنید

استفاده از تمثیل های ایرانی در داستانی غیر ایرانی

استفاده از ضرب المثل های فارسی در دیالوگ ها از دیگر مواردی است که در پخش اولیه سریال مورد انتقاد قرار گرفت.

دوبله ای که انتظارات را برآورده نکرد

در مجموع حدود ۷۰ شخصیت مختارنامه دوبله شد و به گفته مدیر دوبلاژ اثر، حمیدرضا آشتیانی پور، مختار تنها نقشی بود که کارگردان با دوبله آن موافقت نکرد. اما شخصیت های دیگری که صدای راوی روی آنها نشسته در حدی نبودند که بیننده را راضی کند و شاید بهتر باشد از صدای خود بازیگر مثل فریبرز عرب نیا استفاده شود.

ما خسته ایم

مختارنامه یکی از پرتکرارترین سریال های تاریخ تلویزیون است که در مناسبت های مختلف تکرار می شود. موضوعی که هر بار انتقاداتی را به صدا و سیما وارد می کند و ابزاری برای شوخی کاربران در فضای مجازی فراهم می کند.

چند دلیل برای ماندگاری «شب دهم».

آقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنیدآقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنید

«شب دهم» سریالی به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی است که در سال ۱۳۸۰ ساخته شد و به دلیل شباهت عید نوروز با ایام محرم از شبکه یک سیما پخش شد. روزهای پایانی حکومت رضاشاه بر ایران و مخالفت خاندان پهلوی با برگزاری مراسم تعزیه، فضای اصلی سریال را تشکیل می دهد.

تقابلی با یکی از قدیمی ترین و پرمخاطب ترین مراسم مذهبی ایران که ریشه در فرهنگ و تاریخ دارد و شاخه ای بسیار موفق و صحیح از شاهنامه خوانی است که ترکیب آن با یک موضوع مهم مذهبی مانند واقعه عاشورا است. ، آن را به یکی از محبوب ترین هنرهای نمایشی این سرزمین تبدیل کرده است. خیلی وقته گذشته.

تیم حرفه ای

عوامل شب دهم همگی حرفه ای هستند و سابقه طولانی دارند که نمی توان به صورت جداگانه به آن اشاره کرد. اما اگر بخواهم چند مورد از آنها را نام ببرم، بگذارید با تیتراژ آغازین این سریال باشد. در عنوان ابتدای سریال از همان ابتدا نمایش نمادهایی که ریشه در دین و سنت ایرانی دارد چشم نواز بود.

آقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنیدآقای صدا و سیما!  لطفا این سریال را به جای مختار پخش کنید

روایتی محبوب و دلنشین

«شب دهم» ترکیبی از تمام الگوهای جذاب روایت محبوب برای یک سریال بود. تم مذهبی، قهرمان لوتیماسلاک، عشق غیرممکن، حکومت های شیطانی، مقامات فاسد و دوستی های مردانه. این روایت برگرفته از مجموعه‌ای از نمادهای چرخه سینمای جاهلی است، مانند زنان روسری و زنان کلاهدار، مردان سبیل‌دار و ریش‌دار که حرف‌های شیرین می‌زنند و هدفشان صفا و مشکلشان ایمان است.

موسیقی ماندگار

موسیقی سریال یکی از بارزترین ویژگی های آن است. تجربه ثابت کرده است که موسیقی و به خصوص تیتراژ پایانی یک سریال در صورت موفقیت آمیز بودن، دلیل ماندگاری آن سریال در ذهن مخاطب می شود. تیتراژ پایانی شب دهم نیز سه رکن داشت. آهنگسازی فردین خلعتبری، شعر افشین یدالهی و آواز علیرضا قربانی.

برگ برنده ای به نام کتایون

حسین یاری نیز با بازی در نقش حیدر خوش مرام به چهره ای محبوب تبدیل شد اما بدون شک برنده همه بازیگران سریال در سال ۸۰ آستین کتایون ریاحی بود. او در سال ۱۳۵۹ با این سریال و فیلم «شام آخر» ساخته فریدون جیرانی همه نگاه ها را به سمت خود معطوف کرد. بازیگری فراموش شده که پس از دو نقش استثنایی به کانون توجه مردم و اهالی سینما بازگشت.

نظر کاربران چیست؟

حمید: ای کاش هر سال به جای مختار حداقل شب دهم را پخش می کردید.


جواهر: خبر خوب اینه که امسال به جای مختار شبکه دهم شب پخش میشه و تیتراژش رو گوش کنید قشنگه :))


مهتا: شب دهم>>>>>>مختار. برای ۷۳۷۲۷۲۷، تماشای شب دهم را آغاز می کنیم.


قیصر: تو یادت نمیاد در گذشته به جای فیلم مختار، سریال شب دهم را پخش می کردند. حیدری بود که عاشق شده بود و… پیر شدیم و رفتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا