ترندهای روز

آقای قالیباف! زمان یک دو جین وعده دادن نگذشته؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

روزنامه هم میهن در یادداشتی از قول قالیباف درباره بحران اتباع افغانستانی در ایران انتقاد کرد.

اگر می خواهید رای دهید، باید چند جین قول بدهید. وعده های رنگارنگی مانند توزیع گوشت و یارانه، ساخت مسکن، اشتغال زایی، افزایش سرعت اینترنت، اصلاح بورس در سه روز، تک رقمی شدن تورم و ده ها کار ریز و درشت بدهید. بعد از رای دادن، کسی برای شمارش نیست.

اگر این دغدغه جدی بود، شاید باید گفت زمانی که در دولت و مجلس نیستیم و اگر بیاییم فلان کار را می کنیم. اما حالا فرض کنید شما رئیس مجلس و عضو شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و از همه مهمتر عضوی از رؤسای سه قوه به مدت چهار سال هستید، پس بیایید قول بدهیم «رد کامل افراد غیرمجاز». که در داخل کشور نیز پیش بینی شده است». افرادی که اجازه دارند می توانند بمانند.»

این سخنان آقای قالیباف، رئیس مجلس و کاندیدای ایران تحلیلات است. یقین داریم که سرنوشت چنین وعده‌های بانیان شرایط کنونی به سرنوشت یک میلیون خانه‌سازی و تک رقمی شدن تورم منجر می‌شود. اما سوال اساسی این است که آیا حضور پناهندگان خارجی و مشخصا افغانها در ایران موضوع امروز و دیروز است؟ این وضعیتی است که از گذشته وجود داشته و در سال های اخیر به دلیل سیاست دولت تشدید شده است.

اگر این موضوع آنقدر مهم است که باید به مردم قول رای داد، پس چرا در چهار سال گذشته هیچ ایده، نظر یا نقد جدی در این باره مطرح نکردید و در هیچ کدام از این موضوع پیگیر و اجرا نکردید. موسساتی که در آن حضور داشتید؟ اگر این جزو وظایف دولت است چرا وزیر مربوطه را استیضاح نکردید؟ اگر امکانات آنها کم است چرا آنها را تجهیز و تهیه نکردید؟ صریح بگوییم وقتی دولت را گرفتید می گویید برای تحقق این وعده چنین بودجه ای لازم است و مجلس آن را تامین نمی کند؟

بیایید مشکل را مستقیم بیابیم. میلیون ها خارجی بدون مجوز در ایران حضور دارند. چرا غیرقانونی می آیند؟ چرا این روند افزایش یافته است؟ این افزایش چه ربطی به سیاست ایران در قبال افغانستان دارد؟ چرا سیاست رسمی در این مورد اعلام نمی شود؟ چرا نهادهای ذیربط به وظایف خود در این زمینه عمل نمی کنند؟

مجلسی که اکثریت نمایندگان آن موافق رئیس مجلس هستند، در این مورد چه اقدامات نظارتی یا تقنینی انجام داده اند؟ پاسخ جهانی و منطقه ای به چنین اقدامی چیست؟

همه این سوالات بی پاسخ خواهند ماند. زیرا تاکنون حتی یک حکم رسمی در پاسخ به این سوالات شنیده نشده است و آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس و عضویت در شورای سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و عالی کشور شورای امنیت پاسخی رسمی و علنی به این سؤالات نداده است و بنابراین طبیعی است که بدون پرداختن به این سؤالات، قول دادن به آن دقیقاً مانند تورم تک رقمی و حل مشکل بورس در سه روز است.

آیا این طرز قول دادن نشانه صداقت است؟ موضوع مهاجران غیرقانونی بسیار پیچیده است و باید گزارش های کارشناسی دقیقی در مورد آنها تهیه و منتشر شود و بر اساس آن تصمیم گیری شود. مردم از شنیدن وعده های بدون مبنای کارشناسی و بدون ضمانت اجرا خسته شده اند. دلیل بی اعتمادی مردم همین وعده هاست. بیش از این وعده های بدون پشتوانه نباید داده شود. کاری که آقای مزیکیان برخلاف برخی دیگر از کاندیداها باید از انجام آن پرهیز کند و تاکنون نیز چنین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا