اخبار اقتصاد ایران

آقای مرتضوی، دیدید حق با کارگران بود؟

یکشنبه، سه شنبه دی در این ماه تیتر زدیم: «گرانی اما بی کیفیت»، واکنشی به نامه ارائه دهندگان خدمات ارتباطی به رئیس جمهور برای افزایش تعرفه اینترنت. سوال اصلی که مطرح شد اما این است که درخواست قیمت بر اساس کدام منطق است؟ بحث هایی در فضاهای رسانه ای (روزنامه ها، خبرگزاری ها، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی) مطرح شد و تقریباً همه موافق بودند. […]

یکشنبه، سه شنبه دی در این ماه تیتر زدیم: «گرانی اما بی کیفیت»، واکنشی به نامه ارائه دهندگان خدمات ارتباطی به رئیس جمهور برای افزایش تعرفه اینترنت. سوال اصلی که مطرح شد اما این است که درخواست قیمت بر اساس کدام منطق است؟
بحث هایی در فضاهای رسانه ای (روزنامه ها، خبرگزاری ها، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی) مطرح شد و تقریباً همه – به اتفاق آرا –
آنها به این قیمت بالا واکنش منفی نشان دادند. دلیل آن مشخص بود، خدمات ارائه شده به دلیل فیلترینگ شدید فاقد کیفیت لازم بوده و عملا میزان استفاده با هزینه پرداخت شده پشت چراغ قرمز تقاطع کیفیت گیر کرده است و با این حال، دو بیانیه این انتقادات را شدیدتر کرده است. و صریح:
– دولت مدعی شد که دولت حداقل دو درخواست برای رفع فیلتر «گوگل پلی» ارائه کرده است، اما فیلترینگ انجام نشده است. وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمدجواد آذری جهرمی) به میدان آمد و نوشت: «گفته می شود دولت دو بار درخواست رفع فیلتر گوگل پلی را به کارگروه برد اما با حذف موافقت نشد. با این فرض سوالات جدی در ذهن ها ایجاد می شود: اول اینکه رئیس جمهور محترم بارها تاکید کرده اند که رفع فیلتر زمانی محقق می شود که پلتفرم های فیلتر شده با خواسته های دولت ایران مطابقت داشته باشند.آیا گوگل راهکار جدیدی را اتخاذ کرده است. نحوه همکاری با دولت ایران و ما اطلاعی نداریم دوم اینکه اگر پاسخ سوال فوق مثبت است چرا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که ۶ نفر از اعضای آن دولت هستند مخالفت کردند. این درخواست دولت؟
– عیسی زارع پور که تلویحاً گرانی تعرفه اینترنت را تایید کرد، گفت: قطعا قیمت اینترنت دو برابر نمی شود، اینترنت حداکثر به اندازه تورم گران می شود که معلوم می شود اپراتورها درخواست ۱۰۰ کرده اند. درصد افزایش قیمت، اما وزارت ارتباطات افزایش قیمت را با توجه به نرخ تورم پذیرفته است، اما باید کمی به درصد دقیق نرخ تورم فکر کرد، زیرا بین تورمی که دولت می پذیرد و تورمی که مردم دست می زنند و تحمل می کنند، ۲۰- ۱۰ درصد تفاوت دارد، اما مسلم است که از این به بعد باید با تعرفه بالای ۴۰ تا ۵۵ درصدی استفاده از اینترنت دست و پنجه نرم کنیم!
منهای این بحث ها در این بند، یعنی درخواست رسمی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی از رئیس جمهور برای افزایش تعرفه اینترنت، چند موضوع پنهان است:
ج: این مکاتبات مکتوب و مستند حاکی از آن است که اگرچه اپراتورها به دلیل فیلترینگ با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شدند، اما درخواست غیرمنطقی نکردند زیرا ادامه ارائه خدمات با توجه به تورم کم، چندان عاقلانه نیست. به نظر نمی رسد.
ب: دولت نیز در پذیرش درخواست اپراتورها هوشمندانه یا زیرکانه رفتار کرد به این معنا که افزایش قیمت را پذیرفت اما مشروط و مشروط به:
اول/ تغییرات در این زمینه منوط به پذیرش شرایط افزایش کیفیت شبکه از سوی اپراتورها است.
۲/ عیسی زارع پور با اشاره به نامه اخیر اپراتورهای ارتباطی به رئیس جمهور و درخواست از وی برای افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت تاکید کرد که این درخواست را نمی پذیرند زیرا در حال حاضر امکان اجرای چنین درخواستی وجود ندارد. شرایط کشور
سوم/ به گفته زارع پور اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود قطعا در حد تورمی که در کشور وجود دارد خواهد بود. همچنین وزیر ارتباطات اعلام کرد در صورت تغییر تعرفه اینترنت تا پایان سال از اپراتورها خواسته اند بسته های هدیه به مردم بدهند.
ج: نکته مهم انطباق کامل درخواست اپراتورها با شرایط دولت برای پذیرش آن درخواست است. «اینترنت حداکثر به اندازه تورم گران خواهد شد».


از اینجا به بعد ردپای درخواستی که دولت به آن توجهی نکرد و آن افزایش دستمزد کارگران با نرخ تورم بود، موضوعی که ثلاث مرتضوی – ناشیانه – آن را دارای آثار تورم توصیف کرد. در حالی که تقاضای کارگران برای افزایش حقوق و دستمزد بر اساس نرخ تورم در کشور به اندازه درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت با توجه به تورم در کشور منطقی است.
د: موضوع مهم‌تر تبعیت اپراتورها از شروط تعیین‌شده توسط دولت است، زیرا هم‌اکنون اینترنت به دلیل اعمال فیلترینگ گران است. ضمناً اگر عدد مورد توافق بر اساس تورم تعیین شود، به نوعی دولت آن عدد مورد توافق را به عنوان تورم رسمی کشور پذیرفته است و این بدان معناست که وقتی اپراتورها می توانند درخواست رسمی مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت به میزان ۱۰۰ دلار داشته باشند. تورم. و نه ۱۰۰ درصد تقاضا) به صورت کاملاً طبیعی، دولت نمی تواند در افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ بر عددی کمتر از نرخ رسمی و واقعی تاکید کند، زیرا احتمالاً این دوگانگی آثار نامطلوبی بر افکار عمومی خواهد گذاشت.
مخاطب آخرین سخنرانی سید صولت مرتضوی است که افزایش دستمزد و حقوق کارگران در حد تورم را منطقی ندانست و آن را بار تورمی معرفی کرد در حالی که خود دولت حداقل این گرانی را مقصر دانست. بر روی تعرفه اینترنت و کاملا منطقی (اما غیر قابل قبول برای کاربران) اپراتورها را پذیرفتند، در حال حاضر در این بین هر چقدر هم که شرایط در نظر گرفته شود، تغییری در اصل موضوع یعنی افزایش تعرفه اینترنت ایجاد نمی کند. ، حتی اگر خدمات ارائه شده مطابق با هزینه های دریافتی آنها نباشد. خلاصه اینکه؛ آقای مرتضوی وقتی اینترنت با نرخ تورم گران می شود چرا نباید حقوق و دستمزدها با نرخ تورم افزایش پیدا کند؟ آقای مرتضوی شما قبول نکردید و سال ۱۴۰۲ را برای کارگران تلخ تر کردید، اما دیدید که کارگران حق داشتند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا