اخبار اقتصاد ایران

آقای وزیر! آنچه شما می‌گویید طبقه‌بندی مشاغل است، نه مزد منطقه‌ای!

ایران تحلیل – گروه شبکه: اخیراً صلاح مرتضوی وزیر کار در دفاع از دستمزد منطقه ای گفته است: تعیین دستمزد منطقه ای یک قانون است. قانون اشاره کرده است که حقوق و دستمزد باید به صورت منطقه ای و جزئی پرداخت شود. فردی که در کوره کار می کند باید با فردی که در زیر کولر کار می کند متفاوت باشد. یکی […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: اخیراً صلاح مرتضوی وزیر کار در دفاع از دستمزد منطقه ای گفته است: تعیین دستمزد منطقه ای یک قانون است. قانون اشاره کرده است که حقوق و دستمزد باید به صورت منطقه ای و جزئی پرداخت شود. فردی که در کوره کار می کند باید با فردی که در زیر کولر کار می کند متفاوت باشد. طرحی است که ارائه شده و همکاران ما در وزارت کار در حال بررسی آن هستند. اگر در شورای عالی کار مطرح و تصویب شود، ملاک عمل خواهد بود.» حالا این اظهارات آقای وزیر با واکنش هایی همراه شده است.
در همین رابطه علیرضا میرغفاری (نماینده کارگری در شورای عالی کار) در پاسخ به سخنان وزیر کار گفت: اگر منظور وزیر کار ارزیابی و بازرسی مشاغل و تعیین دستمزد بر اساس کار است، باید بگویم که این کار طبقه بندی مشاغل است.” بر اساس ماده ۴۸ قانون کار، وزارت کار موظف است نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و آداب و رسوم مشاغل کشور تهیه و اجرا کند، اما معمولاً این اتفاق نمی افتد و درخواست کارگران زیادی برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل می رود.» میر غفاری که نمایندگی کارگران پارس جنوبی را نیز برعهده دارد، گفت: نمونه بارز و مشخص عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل، وضعیت موجود است. از کارگران مجتمع های گاز پارس جنوبی که سال هاست برای تدوین طرح طبقه بندی مشاغل و بازنگری در آن تلاش می کنند اما به مطالبات آنها توجهی نمی شود نمی تواند ادامه داد: طبق قانون کار همان برای همان کار باید حقوق پرداخت شود، اما این قانون اجرا نمی شود، اتفاقاً در پروژه های نفت و گاز، کارگران قراردادی و عملیاتی که تخصصی ترین و فنی ترین کارها را انجام می دهند و زیر نور آفتاب و هوای آلوده بدون وقفه یا کار می کنند. در روزهای تعطیل، حقوق کمتری نسبت به نیروهای رسمی که اکثراً زیر کولر می نشینند، دریافت می کنند. این فعال کارگری تاکید کرد: برای برقراری عدالت مزدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ضروری است و با اجرای قانون کار می توان این عدالت را برقرار کرد اما اراده ای برای اجرای قانون کار وجود ندارد. میر غفاری در انتقاد از مدافعان اجرای طرح دستمزد منطقه ای گفت: باید به این نکته هم توجه کنیم که در حال حاضر هم کسانی که در کوره کار می کنند و هم کسانی که زیر کولر کار می کنند به گفته وزیر کار. ، کمتر از نرخ واقعی سبد معیشت پرداخت می شود. کارگران برای تامین معاش خانواده خود با مشکلاتی روبرو هستند. نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مسلماً فردی که حداقل دستمزد می گیرد، معیشت بدتری نسبت به کارگر معمولی دارد، اما اکنون شرایط به گونه ای است که حتی کارگری که بیش از حداقل دستمزد دریافت می کند، توان مالی ندارد. هزینه های زندگی. کارگران برای گذران زندگی مجبورند بیش از ساعات اجباری روزانه کار کنند و به مشاغل غیررسمی روی بیاورند تا بتوانند حداقل ها را برای خود فراهم کنند. میرغفاری تاکید کرد: اگر قرار است دستمزد منطقه ای یا صنعتی تعیین شود، ابتدا باید دستمزدها را به حدی رساند که بتواند حداقل نیازهای یک کارگر را تامین کند، پس از این مرحله می توان از دستمزد منطقه ای و مزایای آن صحبت کرد. وی گفت: کسانی که از قانون کار صحبت می کنند باید همه مسائل قانونی را ببینند نه بخشی از آن را. یادمان باشد قانون کار یک قانون تکلیفی و حمایتی است.

دستمزدهای منطقه ای مشکلات معیشتی کارگران را افزایش می دهد
از سوی دیگر یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر افزایش معقول حقوقی صورت نگیرد و فقط بخواهند به صورت پلکانی و دستمزد منطقه ای فعالیت کنند، ماجرا به نفع کارگران و کارگران تمام نمی شود. ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده ها باقی خواهد ماند.» به گزارش اکنگر؛ بحث افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ همچنان بحث داغ محافل است. هرچند در بررسی بودجه سال آینده کف میزان دریافتی به عنوان حقوق ۱۰ میلیون تومان است، اما این رقم کیلومترها با واقعیت های جامعه فاصله دارد. از سوی دیگر برخی از افراد در سیستم دولتی معتقدند برای مدیریت بهتر حقوق و دستمزد کارگران باید به سمت دستمزد منطقه ای روی بیاورند که شاید با چالش هایی که ایجاد می کند دوای دردی نباشد. در همین رابطه کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای افزایش حقوق کارگران مبنای قانونی داریم که میزان آن متناسب با افزایش تورم است که به دلایل مختلف اجرایی نمی شود. یعنی دولت در تعیین حقوق کارگران در سال گذشته طبق قانون عمل نکرد. وی افزود: پیشنهاد افزایش ۱۸، ۲۰ و ۲۵ درصدی حقوق، پیشنهاداتی بود که حداقل مشکل کارمندان و کارگران را حل نمی کند. نماینده اسدآباد تصریح کرد: پیشنهاد نمایندگان این بود که بتوانیم حداقل ۳۰ درصد به حقوق اضافه کنیم تا حقوق بگیران بخشی از مشکلات خود را حل کنند و قد آنها زیر بار تورم روز به روز خم نشود. یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در بحث دستمزد منطقه ای باید بگویم که آمار تورم در کل کشور یکسان است و در این بین قیمت خدمات در برخی نقاط کشور متفاوت است. . بنابراین معتقدم ابتدا باید حداقل حقوق پایه را ۳۰ درصد افزایش می دادیم و سپس با احتساب هزینه های مسکن و ایاب و ذهاب و … به صورت پلکانی و سپس نرخ ها به نسبت هزینه های مناطق سرمدی بیان کرد: اگر افزایش معقول حقوقی صورت نگیرد و فقط بخواهند به صورت پلکانی و دستمزد منطقه ای عمل کنند، ماجرا به نفع کارگران تمام نمی شود و ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده ها باقی می ماند. وی یادآور شد: پیشنهادات دولت در قالب لایحه مطابق پیش بینی منابعی است که در اختیار دارند. چه منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های فرعی و چه درآمدهای گمرکی، مالیاتی و غیره، در صورتی که دولت هزینه های جانبی مانند کنترل شرکت های تحت پوشش و شفافیت مالی و پرداخت ها، پاداش ها و مشوق های آنها را در دستور کار قرار دهد و منطقاً کار را جلو می برد و علاوه بر آن می توان شرکت های زیان دهی که سودی ندارند اما هزینه های زیادی را روی دست کشور گذاشته اند، با منابع موجود، افزایش معقول حقوق ها را منحل یا ادغام کرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قرار نیست برخی افراد با خروجی کم یا منفی کار را انجام دهند و حقوق بالایی در شرکت های خصولتی بگیرند و از سوی دیگر برخی کارگران برای دریافتی زحمت بکشند. ۱۰ میلیون حقوق که بخش عمده ای از آن را باید برای اجاره خانه کنار بگذارند. یکی از رسالت های دولت مدیریت منابع و صرفه جویی است. اگر این کارها در سال های گذشته به درستی انجام می شد، می توانستیم به مطالبات گروه های مختلف معترض اقتصادی رسیدگی کنیم. دولت باید به دنبال راه حل هایی باشد که منابع پایدار ما بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا