آقای پورمحمدی سلطان ناترازی هاست | مصوبه بنزینی دولت اشکالات زیادی دارد

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: در ابتدای مصوبه اخیر دولت برای کاهش واردات و استفاده از کارت های شخصی چنین مصوبه ای به تصویب رسید و به صراحت اعلام می کنم که این مصوبه نه باعث کاهش مصرف می شود و نه از قاچاق جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش واردات نمی شود و تنها درآمد کمی برای سازمان برنامه و بودجه به همراه دارد.
افق میهن به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر در سخنان امروز (چهارشنبه ۱۴ آذرماه) ضمن تبریک سالگرد بسیج مصطفین اظهار داشت: در مصوبه دولت بنزین چند نکته وجود دارد، اولین نکته این است که چرا هیچکس در دولت مسئولیتی را نمی پذیرد. از رئیس سازمان بهینه سازی انرژی پرسیدم و ایشان هم گفتند مصوبه مربوط به قبل از انتصاب من است که چرا سازمان برنامه و بودجه از پشت صحنه بیرون نمی آید و مسئولیت نمی پذیرد.
وی افزود: آقای بیگدلی به درستی آقای پورمحمدی را سلطان نارضایتی کشور خواند، چرا این عنوان برازنده ایشان است؟ آقای پورمحمدی از سال ۸۳ همواره در مدیریت عالی بانکی، اقتصادی و بودجه کشور بوده است و امروز نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است. آیا مستحق عذرخواهی ملت هستید؟” مثالی می زنم: آقای پورمحمدی دو هفته پیش در مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم اظهار داشت که در سال ۱۳۹۸ ایران ۶ میلیارد دلار بنزین صادر کرده و امروز به همین میزان وارد می کنیم.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: چنین مصوبه ای در رأس مصوبه اخیر نوشته شده در راستای کاهش واردات و استفاده از کارت های شخصی به تصویب رسیده است. من به صراحت اعلام می کنم که این مصوبه نه باعث کاهش مصرف می شود و نه از قاچاق جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش واردات نمی شود. فقط درآمد کمی برای سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت که یارانه ها را در سازمان هدفمندی یارانه ها خرج می کند و این با تورمی که ایجاد می کند خنثی می شود. البته از دولت برای تصمیم گیری تشکر می کنم. برای انجام کاری، اما چرا تصمیمی می گیرید که مفید و هزینه کمتری داشته باشد؟ در قانون برنامه و در قانون بودجه برای دولت تعیین تکلیف کرده ایم که چرا دولت این وظایف را که بسیاری از آنها اجرای سیاست های غیر قیمتی است رعایت نمی کند.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: چرا دولت بیش از شش ماه است که این آیین نامه را در هیئت دولت گذاشته و آن را تصویب نکرده است؟ چه کسانی مخالف این مقررات هستند؟ کارگران میز مخالف هستند. امروزه ۴۳ درصد از سوخت گیری در جایگاه ها با کارت شخصی انجام نمی شود، بلکه با کارت جایگاه انجام می شود. ۳۱ میلیون کارت سوخت شخصی و ۶۰ هزار کارت جایگاه داریم اما ۴۳ درصد سوخت گیری با کارت جایگاه انجام می شود. این جدول جمع آوری خواهد شد. فلان بانک که امروز ۷۰ درصد تراکنش های پمپ بنزین را دارد، پولش را می گیرد، همین طور قاچاقچیانی که از اولا پول می گیرند.
وی خطاب به پدافند غیرعامل گفت: چرا جایگاه کارشناسی در این سازمان اینقدر ضعیف است؟ بارها توضیح داده ایم که سامانه تسویه سهمیه یارانه ها مستقل از بانک است، مگر امروز قبض برق، قبض گازی که پرداخت می شود، قوانین و شرکت گاز هک شده است.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: اما سه مشکل دیگر در قانون بنزین وجود دارد. اولین مشکل این است که برای خودروهای شماره ۹ سهمیه تعیین نکردیم. آیا این انصاف است که خانواده ای که توانسته با وام و با بدبختی پول جمع کند بتواند یک خودروی داخلی نسبتا ارزان بخرد؟ مشکل دوم این است که گفتیم سهمیه خودروهای CNG را نصف می کنیم، اما در قانون برنامه متنوع سازی سبد سوخت خودروهای LPG و خودروهای برقی هیبریدی را نیز داریم. چرا نباید سهمیه آنها نصف شود؟ آیا دولت نمی خواهد این سهمیه ها را اعمال کند؟ شرکت ها را در نظر بگیرید که بر اساس نظرسنجی اقدام کنند و بحث LPG را هم به وزیر نفت تاکید کردم، هیچ مجوزی از دولت نمی خواهد چون قانون بودجه برای شما تکلیف کرده و ۵۰۰ هزار تن را به قیمت نرخ اول یارانه بنزین اجرا کنید.










