اخبار بورس

آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی

توقف شاخص های کلیدی اقتصادی؛

در کشوری که زمانی به وقت‌شناسی و قابلیت اطمینان شهرت داشت، حتی آماردانان سخت‌کوش آن نیز بخشی از این تصور عمومی هستند که «دیگر هیچ چیز کار نمی‌کند» زیرا آلمانی‌ها از دیرکرد قطارها، جاده‌ها و پل‌های فرسوده و کمبود شدید نیروی کار شکایت می‌کنند.

به گزارش افق میهن به نقل از فایننشال تایمز؛ اداره آمار آلمان برخی از شاخص های کلیدی خود را به دلیل مشکلات به روز رسانی داده ها به حالت تعلیق درآورده است که باعث شده شهروندان و اقتصاددانان اطلاعات مهم خود را در حالی که این کشور برای تقویت رشد اقتصادی تلاش می کند از دست بدهند.

در کشوری که زمانی به وقت‌شناسی و قابلیت اطمینان شهرت داشت، حتی آماردانان سخت‌کوش آن نیز بخشی از این تصور عمومی هستند که «دیگر هیچ چیز کار نمی‌کند» زیرا آلمانی‌ها از دیرکرد قطارها، جاده‌ها و پل‌های فرسوده و کمبود شدید نیروی کار شکایت می‌کنند.

جورج کرامر، اقتصاددان ارشد در Commerzbank، گفت: «قبلاً جنبه‌های خاصی از زندگی وجود داشت که می‌توانستید روی آنها تکیه کنید، و یکی از آنها انتشار به موقع آمارهای رسمی بود، اما دیگر اینطور نیست. وی افزود که داده های افشا شده برای سیاست گذاران پولی و سرمایه گذاران نیز مورد توجه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چالش های سیاسی و اقتصادی ادغام Unicredit و Commertzbank

اداره آمار فدرال (Destatis) از ماه می داده های سری زمانی را در مورد فروش خرده فروشی و عمده فروشی یا درآمد حاصل از خدمات، مهمان نوازی، نمایندگی های خودرو و کارگاه ها به روز نکرده است. این شاخص ها که به صورت ماهانه منتشر می شوند و برای تغییرات فصلی تنظیم می شوند، بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی (GDP) هستند و برای ارزیابی تقاضای مصرف کننده در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا بسیار مهم هستند. در سال ۲۰۲۳، مصرف خصوصی ۵۲.۷ درصد از تولید آلمان را تشکیل می داد.

خرده فروشی ۲۸ درصد از مصرف خصوصی را تشکیل می دهد، اما نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش Destatis، کل تولید ناخالص داخلی در سال گذشته ۰.۳ درصد کاهش یافت. این نهاد مستقر در ویسبادن که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، گفت که این اختلالات به دلیل مشکلات فناوری اطلاعات و تغییرات روش‌شناختی پیچیده در آمار تجارت اتحادیه اروپا برای بهبود دقت بوده است. Destatis از زمان دستورالعمل اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ روی این پروژه کار می کند و آخرین مهلت اجرای این تغییرات تا دسامبر تعیین شده است. اما یک سری مشکلات فنی، مشکلات داده ها و تاخیرهای فناوری اطلاعات باعث شد که Destatis نتواند اطلاعات مربوط به فروش خرده فروشی و سایر خدمات را به مدت چهار ماه منتشر کند.

اقتصاددانان آلمانی در تاریکی دست و پا می زنند

یک عارضه کلیدی این است که سود شرکت های فعال در هر دو بخش خدمات و تولید در حال حاضر برای هر بخش متفاوت گزارش می شود. در گذشته، همه درآمدها درآمد خدمات یا تولید در نظر گرفته می شد، هر کدام بیشتر بود. دستاتیس به فایننشال تایمز گفت: «این تغییر منجر به بهبود قابل توجهی در گزارش‌دهی داده‌های اقتصادی خواهد شد. رابین وینکلر، اقتصاددان ارشد دویچه بانک، گفت: “ما ماه هاست که غافلگیر شده ایم و درک خوبی از آنچه در بخش خدمات می گذرد نداریم.”

کریستین شولتز، اقتصاددان منطقه یورو در سیتی بانک گفت: ما عملاً هیچ داده واقعی و فعلی در مورد مصرف خصوصی در آلمان نداریم. نظرسنجی‌های مصرف‌کننده به عنوان شاخص‌های کمتر قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند و ارقام مصرف در داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دو ماه تاخیر دارند. اقتصاددانان ناراضی نارضایتی خود را در گفتگوهای غیررسمی با دولت ابراز کرده اند، اما نظارت بر Destatis در چندین وزارتخانه گسترده شده است. به عنوان مثال، وزارت کشور مسئول نظارت اداری بر این نهاد است که بودجه آن باید ۱۶ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۳ به ۲۸۰ میلیون یورو برسد، در حالی که وزارت اقتصاد مسئول گزارش داده های اقتصادی به Destatis است.

بیشتر بخوانید: آغاز یک تغییر بزرگ؟

آمار مسدود شده؛ چالش های جدید در اقتصاد آلمان

فقدان داده‌های خرده‌فروشی همچنین محاسبه تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم را برای Destatis پیچیده کرد، که مجبور بود از داده‌های مالیات فروش از گروه‌های خرده‌فروشی به جای داده‌های فروش برای تخمین مصرف خصوصی استفاده کند. Destatis گفت که مصرف خصوصی ۰.۲ درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است که بیش از دو برابر کاهش ۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در همان دوره است. محاسبات داخلی دستاتیس بر اساس خرده فروشی های اولیه برای سه ماهه دوم نشان می دهد که بعید به نظر می رسد نیاز به بازنگری عمده در تولید ناخالص داخلی باشد. در این بیانیه آمده است: «ما معتقد نیستیم که کیفیت داده های تولید ناخالص داخلی آسیب دیده است.

از پایان ماه اوت، Destatis شروع به محاسبه مجدد سری های مختلف داده با استفاده از روش جدید کرده است، اما تاکنون تنها داده های خرده فروشی خام برای ماه های می و ژوئن منتشر شده است. ارقام تنظیم شده فصلی که برای مقایسه معنادار روندها ضروری هستند، هنوز در دسترس نیستند. گرگ فائوچی، رئیس تحقیقات اقتصادی منطقه یورو در JPMorgan Chase، گفت که این اختلالات “به درک تقاضای مصرف کننده کمک نمی کند.” او همچنین خاطرنشان کرد که داده‌های خرده‌فروشی در معرض بازنگری فزاینده‌ای قرار گرفته است.

به گفته افرادی که با برنامه‌های Destatis آشنا هستند، این همیشه یک چالش بوده است، این آژانس قصد دارد تا پایان سپتامبر یا اوایل ماه آینده گزارش‌های عادی را از سر بگیرد. این پنل گفت که شکایات کاربران قابل درک است، اما “ما هر کاری که می توانیم انجام می دهیم تا در سریع ترین زمان ممکن به چرخه گزارش استاندارد خود بازگردیم.”

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا