محیط زیست

آلودگی هوای اصفهان؛ امروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد+ وضعیت شاخص کیفی به تفکیک مناطق

جمشید لقایی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه فعال اداره کل محیط زیست، امروز – سه شنبه ۹ مرداد – شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۰۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه الانگلب با شاخص ۱۶۰ در هوای ناسالم (قرمز) است، افزود: ایستگاه فیض در هوای ناسالم (نارنجی) با شاخص ۱۳۸ ثبت شد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۹۸، رهنان با شاخص ۹۷، کردآباد با شاخص ۹۶، زینبیه و سپاهان شهر با شاخص ۹۴، خیابان ۲۵. آبان و کاوه با شاخص ۸۶، دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۱، فرشادی با شاخص ۷۹ و میرزا طاهر با شاخص ۷۴ در جایگاه هوای سالم (زرد) قرار دارند. ایستگاه ولدان فعال نیست.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از طولانی مدت خودداری کنند. یا فعالیت های سنگین بیرون خانه را کاهش دهید.

بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با شماره ۱۰۰ در وضعیت هوای سالم (زرد)، ایستگاه احمدآباد با شاخص ۱۳۱ و پروین با شاخص ۱۱۶ ناسالم (نارنجی) قرار دارد. ، رودکی با شاخص ۷۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) به ثبت رسید.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در حوزه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، زرین شهر، خمینی شهر، قهجوارستان، نجف آباد سجزی، وضعیت سجزی با شاخص ۱۲۲، کاشان با شاخص ۱۰۹ و زرین شهر با شاخص ۱۲۶ ناسالم (نارنجی) است. ، قهجوارستان با شاخص ۹۶، خمینی شهر با شاخص ۸۳ و نجف آباد با شاخص ۹۷ سالم (زرد) هستند. ایستگاه های خرازی، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر، دولت آباد، شاهین شهر و مبارکه فعال نیستند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن ( CO، ازن ( O ۳)، دینیتروژن اکسید نه ۲)، دی گوگرد اکسید ( بنابراین ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون PM ۲.۵) اندازه گیری و ثبت روزانه در ایستگاه های پایش هوا.

شاخص کیفیت هوا ( شاخص کیفیت هوا) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حد مجاز متفاوتی با متفاوت هستند. واحد تبدیل به یک عدد بدون واحد شده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا