محیط زیست

آلودگی هوای اصفهان؛ امروز شنبه ۲۴ شهریور + وضعیت شاخص کیفی به تفکیک مناطق

جمشید لکایی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و چهار ایستگاه فعال اداره کل محیط زیست، امروز – شنبه ۲۴ شهریور – شاخص کیفیت هوا ۱۲۱ ثبت شده در هوای ناسالم (نارنجی).

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۶۱ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) است، افزود: ایستگاه های خیابان ۲۵ آبان و ولدان با شاخص ۱۵۶، کاوه با شاخص ۱۵۴ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۲ ناسالم (قرمز) هستند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه های رهنان با شاخص ۱۳۹، الگیناب با شاخص ۱۱۳ و فیض با شاخص ۱۰۴ ناسالم (نارنجی)، فرشادی با شاخص ۹۸، پارک زمزم با شاخص ۹۳، میرزاطاهر با شاخص ناسالم هستند. شاخص ۹۲ کردآباد با شاخص ۹۰ و سپاهانشهر با شاخص ۸۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارند.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از طولانی مدت خودداری کنند. یا فعالیت های سنگین بیرون خانه را کاهش دهید.

طبق اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، هوای ناسالم (نارنجی) با شماره ۱۲۱، ایستگاه احمدآباد با شاخص ناسالم ۱۶۰ (قرمز)، خرازی با شاخص ناسالم ۱۰۶ (نارنجی)، رودکی با شاخص قرار دارد. ۸۰ و پروین با شاخص ۵۴o3) سالم است (زرد).

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در حوزه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به جز شهر اصفهان ایستگاه های قهجوارستان، سجزی، زرین شهر، مبارکه، نجف آباد، کاشان، خمینی شهر و شاهین شهر هستند.

لازم است بدانید که شاخص کیفیت هوا در شهرهای سجزی با شاخص ۱۷۴، کاشان با شاخص ۱۵۶ و زرین شهر دارای شاخص ۱۵۲ است. ناسالم (قرمز) قهجوارستان با شاخص ۱۱۳، خمینی شهر با شاخص ۱۳۱ و شاهین شهر با شاخص ۱۲۹ ناسالم (نارنجی)، نجف آباد با شاخص ۸۸ و مبارکه با شاخص ۶۶ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارند. ایستگاه های اصفهان، خواجو، باغ غدیر، دولت آباد و شهرک صنعتی محمودآباد فعال نیستند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن ( CO، ازن ( O ۳)، دینیتروژن اکسید نه ۲)، دی گوگرد اکسید ( بنابراین ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون PM ۲.۵) اندازه گیری و ثبت روزانه در ایستگاه های پایش هوا.

شاخص کیفیت هوا ( شاخص کیفیت هوا) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حد مجاز متفاوتی با متفاوت هستند. واحد تبدیل به یک عدد بدون واحد شده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا