محیط زیست

آلودگی هوای اصفهان؛ امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + وضعیت شاخص کیفی به تفکیک مناطق

جمشید لکایی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه فعال اداره کل محیط زیست، امروز – پنجشنبه ۲۹ شهریور – شاخص کیفیت هوا ۱۰۶ ثبت شده در هوای سالم (زرد).

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین میزان آلودگی ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۷۷ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) است، افزود: ایستگاه های میرزاطاهر با شاخص ۱۱۹، الگیناب با شاخص ۱۱۴، فیض با شاخص ۱۰۹. رهنان با شاخص ۱۰۶ و ولدان با شاخص ۱۰۵ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۹۴، فرشادی با شاخص ۹۳، زینبیه با شاخص ۹۲، سپاهان شهر با شاخص ۹۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۹، خیابان ۲۵. آبان با شاخص ۸۵ و کاوه با شاخص ۸۲ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از طولانی مدت خودداری کنند. یا فعالیت های سنگین بیرون خانه را کاهش دهید.

بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه اصفهان با شماره ۱۰۶ در وضعیت هوای سالم (زرد)، ایستگاه احمدآباد با شاخص ۱۳۸ (نارنجی) ناسالم و رودکی با شاخص ۹۲ (زرد) سالم است.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در حوزه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به جز شهر اصفهان، ایستگاه های شهرهای قهجوارستان، سجزی، زرین شهر، مبارکه، نجف آباد، کاشان، خمینی شهر و شاهین شهر هستند.

دانستن شاخص کیفیت هوا در شهرها ضروری است سجزی با شاخص ۱۷۱ و کهجورستان با شاخص ۱۷۰ و مبارکه با شاخص ۱۵۳ ناسالم (قرمز)، زرین شهر با شاخص ۱۴۶، خمینی شهر با شاخص ۱۱۸ و کاشان با شاخص ناسالم ۱۱۶ (نارنجی)، شاهین شهر با شاخص ۶۱، نجف آباد. با شاخص ۹۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد. ایستگاه های صنعتی خرازی، پروین، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر، دولت آباد و محمودآباد فعال نیستند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن ( CO، ازن ( O ۳)، دینیتروژن اکسید نه ۲)، دی گوگرد اکسید ( بنابراین ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون PM ۲.۵) اندازه گیری و ثبت روزانه در ایستگاه های پایش هوا.

شاخص کیفیت هوا ( شاخص کیفیت هوا) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حد مجاز متفاوتی با متفاوت هستند. واحد تبدیل به یک عدد بدون واحد شده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا