بانک و بیمه

آمادگی ایران برای ایجاد پیام رسان مالی مشترک میان کشورهای عضو بریکس

به گزارش ایران تحلیل به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین که به منظور گسترش روابط پولی و بانکی ایران و روسیه به سن پترزبورگ سفر کرده است، صبح امروز در کنفرانس مالی روسیه با حضور خانم خانم روس گفت: نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی آن کشور بازداشت شدند. وی افزود: در حال حاضر تمامی مقررات مربوط به پولشویی در ایران بر اساس قوانین بین المللی رعایت می شود و ایجاد نهادی مشابه سفیر مالی «FATF» در بین کشورهای عضو بریکس فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری های بانکی است. بین کشورهای عضو

دکتر. فرزین: در حال حاضر با توجه به برگزاری اجلاس سران بریکس به ریاست روسیه، ایران آمادگی دارد از تمامی فرصت های خود برای پیشبرد پیشنهادات مشترک در زمینه توسعه فعالیت های برجام استفاده کند و به روسیه اجازه دهد تا از طریق این اجلاس یک سیستم مالی جدید ایجاد کند. BRICS – اعضا.

وی موضوع دریافت راه حل های انتقال وجه و تسویه ارز را یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث کشورهای عضو بریکس دانست و خاطرنشان کرد: اتحادیه بورس آسیا (ACU) فرصت بسیار خوبی برای استخراج دلار از مبادلات بین اعضا است. کشورهایی که در حال حاضر شامل کشورهایی مانند «هند» و «پاکستان» می‌شوند، اخیراً برای عضویت در این اتحادیه درخواست داده‌اند و از روسیه دعوت می‌کنیم که به این اتحادیه بپیوندد، زیرا این اتحادیه ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تفاهم و گفت‌وگو به تقویت روابط دو ملت کمک شایانی می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر روابط خوب دیپلماتیک بین رهبران سیاسی دو کشور به وخامت روابط اقتصادی و اقتصادی منجر شده است. تقویت شود در این زمینه در تعاملات دو کشور با کمک رئیس بانک روسیه باید دلار را از مبادلات تجاری حذف کنیم و از ارزهای محلی در پرداخت های بین دو کشور استفاده کنیم.

دکتر. فرزین با بیان اینکه اراده رهبران سیاسی ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری جدی است، تاکید کرد: اگر بتوانیم در مبادلات روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از روبل، یوان، درهم و ریال استفاده کنیم. ، مانعی برای کاهش سطح مبادلات تجاری دو کشور نخواهد بود و منجر به تقویت روابط دو کشور می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور اشتراکات بیشتری خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: با انتخاب رئیس جمهور جدید، سیاست های کشور مانند گذشته و در چارچوب توافقات ادامه خواهد داشت و معتقدم این امر موجب تقویت خواهد شد. از فضای مشترک برای سیاست گذاری، پژوهش، آموزش و… مواردی است که در آینده به توسعه روابط این دو کشور کمک می کند و قطعاً در درازمدت این روابط تقویت خواهد شد.

با توجه به همکاری بانک‌های مرکزی در برجام، دکتر فرزین: من از تیم BRICS در بانک مرکزی روسیه برای تلاش های ارزشمندشان بسیار سپاسگزارم. به عنوان یکی از اعضای جدید بریکس اعلام می کنم که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در توسعه فرآیندهای کاری جاری و معرفی پروژه های جدید است. به طور کلی می توان گفت که توسعه کانال های پرداخت جایگزین با هدف کاهش وابستگی به دلار آمریکا و زیرساخت های مالی تحت سلطه غرب، انگیزه اصلی تلاش ها در کشورهای بریکس و میزان موفقیت این کشورها بوده است. ابتکارات به تمایل و علاقه اعضای بریکس برای همکاری و غلبه بر آن بستگی دارد. ایراداتی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با توجه به تهدیدات زیرساخت‌های مالی تحت سلطه غرب، تصریح کرد: تهدیدات زیرساخت‌های مالی تحت سلطه غرب در سال‌های اخیر تنها به ایران و روسیه مربوط نمی‌شود برخی کشورها مانند ایران با فشارها و تهدیدهای خارجی از سوی غرب مواجه بودند، اما امروزه این تهدیدات به راحتی اقتصاد کشورهای دیگر مانند ایران را تحت تأثیر قرار داده است. ب. روسیه، ریخته شده است.

دکتر. فرزین بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در مبادلات کشورها تاکید کرد و گفت: در سال ۲۰۲۴ و در دوران ریاست جمهوری روسیه در کشورهای بریکس، به ویژه انتظار داریم که بانک مرکزی روسیه بر افزایش تدریجی استفاده از ارزهای ملی تمرکز کند در روابط بانکی فرامرزی و به دنبال کاهش سلطه ایالات متحده است. با توجه به توسعه مالی بریکس، مسائل مربوط به گروه ویژه پرداخت بریکس بسیار مهم است. برنامه های مربوط به این موضوع در نهایت باعث افزایش سرعت، امنیت، شفافیت و کاهش هزینه ها در سیستم های تسویه حساب می شود. البته باید به توسعه مکانیزم های سپرده و تسویه همزمان توجه شود.

وی افزود: با توجه به نقش کلیدی بانک های مرکزی در نظارت بر معاملات موسسات اعتباری و در راستای اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بر اهمیت ارتقای سطح همکاری بانک مرکزی بریکس تاکید می کنم. بانک های این حوزه باید تلاش کرد تا از عواقب نامناسبی که توافقاتی مانند FATF بر کشورها تحمیل می شود، جلوگیری شود. چنین ابتکاری نیز در راستای استانداردهای بین المللی موجود امکان پذیر است و بر لزوم همکاری سریع، سازنده و مؤثر بین ناظران تاکید می کند. همچنین به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع و نقش آن در توسعه یکپارچگی مالی گروه بریکس، در آینده باید به جنبه های نظری و عملی این امر توجه بیشتری شود.

دکتر دکتر با توجه به تجربه ایران از محدودیت های خارجی. فرزین: ساختار بانکداری و سیستم مالی بین‌المللی در اواسط دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۴۰ بر اساس ساختار اقتصادی و سیاسی آن زمان طراحی شد. قدرت های جهانی جدید برای تشکیل اعضای بریکس ظهور کرده اند. نظام بانکی و مالی بین المللی نیز باید مطابق با ساختار سیاسی و اقتصادی کنونی جهان تکامل یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از کنترل نظام بانکی و مالی بین‌المللی توسط قدرت‌های غربی، گفت: این امر می‌تواند به عنوان یک ابزار قهری در دست غرب عمل کند. می توان پیش بینی کرد که پس از ایران، به دلیل موقعیت مرکزی غرب در نظام مالی، دیگر قدرت های مستقل نیز دیر یا زود مشمول چنین محدودیت های خارجی خواهند شد.

وی گفت: اکنون جهان به خطرات تمرکز بیش از حد نظام مالی در غرب واقف است. گروه مهمی مانند بریکس باید بیش از دیگران از این تهدید بالقوه آگاه باشد و اتفاقاً بیش از دیگران این توانایی را دارد که آغازگر تلاش‌های بازسازی غیرمتمرکز باشد که سایر کشورها از آن استقبال می‌کنند. فناوری امروزی چنین ابزارهایی را برای ایجاد یک محیط مالی توزیع‌شده‌تر فراهم می‌کند. فناوری دفتر کل توزیع شده می تواند به ایجاد یک سیستم مالی بین المللی توزیع شده تر کمک کند.

اقدامات سیاستی بانک مرکزی منجر به کنترل همزمان رشد نقدینگی و تورم و رشد اقتصادی شد

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به تشریح سیاست بانک مرکزی برای مهار تورم و حمایت از رشد پرداخت و گفت: بانک مرکزی برای کنترل و مهار تورم (در سمت تقاضای اقتصاد) اهدافی را تعیین کرده است. رشد نقدینگی و کنترل خلق پول توسط بانک‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این رویکرد طی دو سال و نیم گذشته شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد بوده است. همچنین با اجرای این اقدامات، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۹ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافته است و امیدواریم با ادامه برنامه ها، این شاخص وارد کانال ۲۰ درصدی شود.

با توجه به حمایت از بخش تولید برای رشد اقتصادی، دکتر. فرزین: برای حمایت از رشد اقتصادی باید اقدامات موثری برای بهبود تامین مالی تولید از طریق تداوم و بهبود تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی انجام شود. همچنین تامین مالی پروژه‌های توسعه و فناوری از طریق تسهیلات بانکی و توسعه ابزارهای مالی زنجیره تامین مانند: ب. انواع مختلف اوراق بهادار اقدامات موثری بودند.

وی در خصوص نتایج حمایت از تولید برای بهبود رشد اقتصادی گفت: بر اساس آمارهای اولیه در سال ۲۰۲۴ تولید ناخالص داخلی (GDP) و تولید ناخالص داخلی (GDP) بدون نفت (به قیمت ثابت ۱۳۹۵) نسبت به سال قبل از آن ثبت شد. نسبت به سال قبل ۴.۵ و ۳.۶ درصد رشد داشته است. این در حالی است که گروه های نفت، صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی به ترتیب ۱۴.۷، ۴.۵، ۳.۸ و ۰.۲ درصد رشد داشته اند. لازم به ذکر است که دستیابی به رشد اقتصادی مثبت در ۱۶ فصل متوالی گذشته حاکی از تداوم رشد قابل قبول فعالیت های اقتصادی در کشور است.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۲۳ به نرخ رشد ۵ درصدی دست یافت، اظهار کرد: این نرخ بالاترین نرخ رشد اقتصادی در بین کشورهای منطقه است و ایران را در سطح ۱۰ نرخ رشد جهانی کاهش نرخ تورم در سال جاری قرار می دهد ۵۹ تا ۲۳ درصد
دکتر. فرزین روند سرمایه گذاری را توضیح داد: پس از یک دوره پرفراز و نشیب از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، رشد کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵) در تمام فصول و تشکیل سرمایه مثبت بود. ثبت شده از سه ماهه دوم ۲۰۱۸ تا چهارم در سه ماهه ۲۰۱۸ نیز رشد مثبتی داشته است. در سال ۱۴۰۲، کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان‌ها به ترتیب با رشد سالانه ۷.۲، ۷.۹ و ۷.۱ درصدی همراه بود. بهبود وضعیت سرمایه گذاری و تداوم رشد باعث تقویت ظرفیت تولید و رشد اقتصادی در سال های آینده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در حوزه فناوری در زمینه توسعه بانکداری نوین، تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۱.۵ درصد از مبادلات اقتصادی در ایران با استفاده از اسکناس انجام می شود و عمده پرداخت ها به صورت اسکناس انجام می شود. از طریق بانکداری الکترونیک در ایران ظرفیت های خوبی در حوزه های بانکی، پرداخت های خرد و نقل و انتقال پول ایجاد شده است و بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای ایجاد بستری هموار برای تمامی فعالان اقتصادی به کار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا اخیرا بانک مرکزی طرح آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش خلیج فارس را ارائه کرد که بر اساس آن توسعه این فناوری تاثیر خوبی در تسریع مبادلات ارزی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا