فرهنگ و هنر

آماری از تماشاگرانِ سینما/ «هتل» در جمع ۶ فیلم پرمخاطب بعد از انقلاب :: ایران تحلیل

در عین حال تعداد مخاطبان سینمای ایران از مرز ۲۱ میلیون نفر گذشت و فیلم «هتل» به جمع ۶ فیلم محبوب سینمای پس از انقلاب پیوست.

به گزارش ایران تحلیل، اگرچه بسیاری وضعیت سینمای ایران را تاسف بار می دانند اما امسال ۵۰ فیلم سینمایی در سینماهای کشور به نمایش درآمده و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. برخی از این آثار پس از مدت ها توانسته اند نمودار فروش و مخاطبان سینمای ایران را در ۴ دهه اخیر متحول کنند. یک رویداد نادر که می تواند روزهای خوبی را برای سینمای ایران نوید دهد.

طبق آمار سمفا تا ساعت ۱ بامداد ساعت ۹ دی در ماه ۱۴۰۲ تاکنون ۲۱ میلیون و ۹۳ هزار و ۱۹۸ نفر در ۵۵۸ هزار و ۹۰ اکران که ۵۰ فیلم سینمای ایران در سالن‌های سینما به نمایش درآمده بودند، نزدیک به ۸۹۱ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان فروش داشتند. به سینمای ایران آورده اند.

بر این اساس میانگین تماشاگران هر یک از فیلم های سینمای ایران در هر نمایش نزدیک به ۳۸ نفر است که با توجه به شرایطی که پیش از این سینمای ایران با آن دست و پنجه نرم می کرد رقم قابل توجهی است.

اخبار انتشار / از “پالایشگاه” به “خورشید آن ماه”

فیلم سینمایی «زاد» ساخته امیرعباس ربیعی یکی از آثار کنجکاو سینمای ایران است که پس از مدت ها از ۱۵ آذر MAH انتشار کلی خود را در سینماها در سراسر کشور آغاز کرده است. این فیلم با داشتن ۲۰۵ سالن سینما تا کنون ۲۶۷ بار اکران و ۲۷۵۱۴ نفر تماشا کرده و یک میلیارد و ۳۸ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان فروش داشته است. بر این اساس ، میانگین تعداد بینندگان این فیلم در هر نمایش برابر با ۱۳ نفر بود. با توجه به اینکه فیلم «زاد» یک درام سیاسی است که در بستر یکی از وقایع مهم و التهابی ابتدای انقلاب اسلامی روایت می شود، در نهایت می تواند مخاطبان بیشتری را به سینما بکشاند.

فیلم سینمایی “خورشید آن ماه” ساخته ستاره اسکندری از ۲۲ آذر اکران عمومی خود را در ۶۸ سینما آغاز کرد و تاکنون در ۲۴۹ اکران با استقبال ۲ هزار و ۸۳۴ نفر به نمایش درآمده و به فروش معادل ۱۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب ، تعداد مخاطبان این کار در هر جلسه نزدیک به ۱۱ نفر بود. با توجه به زمان اکران این اثر و موضوع آن که در استان سیستان و بلوچستان می گذرد، می توان میانگین مخاطبان این اثر را روز به روز افزایش داد.

فیلم “پالایشگاه” توسط مهداد خوشبخت از ۲۹ آذر ماه انتشار عمومی خود را آغاز کرده است. این فیلم با ۷۱ سالن سینما در ۳۶۵ سانس اکران و با تماشای ۵۶۳۲ نفر به فروش معادل ۲۷۲۴۰۰۰۰۰ تومان رسیده است. بر این اساس میانگین بینندگان این فیلم در هر نمایش برابر با ۱۵ نفر است که با توجه به موضوع فیلم عدد مناسبی برای شروع اکران است.

فیلم “چرا شما گریه نمی کنید” به کارگردانی Alireza Motamedi نیز دارای ۱۳۳ سینما است ، از ۸ آذر این ماه انتشار کلی خود را در سینماها در سراسر کشور آغاز کرده است. این فیلم در ۶۹۱ سانس اکران و با تماشای ۸ هزار و ۱۹۷ نفر به فروش معادل ۳۶۹ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسیده است. بر این اساس ، میانگین تعداد بینندگان این فیلم در هر نمایش نزدیک به ۱۲ نفر است.
این فیلم یکی از آثار ستاره سینمای ایران است. بنابراین انتظار می رفت مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار گیرد. حالا باید ببینیم بعد از اکران چه بلایی سر این اثر خواهد آمد.

فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری نیز اکران عمومی خود را با ۵۱۴ سالن آغاز کرده و تاکنون به فروش معادل ۲۷ میلیارد و ۳۹۶ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده است. تاکنون این اثر در سینماها ۱۰،۸۳۵ بار نشان داده شده است و توسط ۶۱۴.۹۷۳ نفر تماشا شده است. بر این اساس ، تعداد بینندگان این فیلم در هر نمایش برابر با ۵۷ نفر است که تعداد قابل توجهی است.

فیلم “بدون ورود و خروج” به کارگردانی Omid Aghaei نیز از ۱۵ سال ۴۱۷ تئاتر دارد آذر اکران عمومی خود را از ماه امسال آغاز کرد و تاکنون به فروش معادل ۱۱ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان رسیده است. این اثر در ۵ هزار و ۶۸۶ اکران و ۲۶۷ هزار و ۵۹۵ نفر به نمایش گذاشته شده است. بر این اساس تعداد بینندگان این فیلم در هر اکران برابر با ۴۷ نفر بوده که از میانگین تماشاگران سینمای ایران بیشتر است. البته با توجه به تم کمدی این اثر، این اتفاق کاملا طبیعی است.

فیلم های ناخوشایند برتر هفته/کمدی ها هنوز هم در بالا

در هفت روز گذشته ، فیلم های ایرانی در ۱۸،۶۵۳ نمایش به نمایش درآمد و توسط ۷۸۲،۲۷۰ نفر مشاهده شدند. به این ترتیب ، این هفته میزان فروش سینمای ایران ۳۲ میلیارد ۲۷۹ میلیون ۸۹۶ هزار تومانس بود.

«هتل» پرفروش ترین فیلم هفته گذشته است. چرا که این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل ۱۰ میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان دست یابد که تقریباً یک سوم فروش کل سینمای ایران است.

«هتل» که از ۵ اکران می شود مهر امسال با ۶۳۲ سالن سینما آغاز شده و ۴ میلیون و ۸۱۸ هزار تماشاگر داشته و بیش از ۲۰۸ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم اکنون در فهرست پرگفتگوترین فیلم های پس از انقلاب ایران در رتبه ششم قرار دارد و احتمالا در هفته های آینده جای «اخراجی ۲» را در این فهرست پر خواهد کرد.

بر اساس آمار ارائه شده، میانگین مخاطبان فیلم «هتل» در هر نمایش برابر با ۶۸ نفر است.

«ویلای ساحلی» نیز در رتبه دوم فهرست پرفروش ترین آثار هفت روز اخیر سینمای ایران قرار دارد. ۷ میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان رقم اعلام شده برای فروش فیلم کیانوش عیاری در هفت روز گذشته است.

«ورود و خروج ممنوع» نیز در رتبه سوم فهرست پرفروش ها قرار دارد. چرا که در هفته گذشته به فروش معادل ۴ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان رسیده است.

تقریبا ۱۰ ماه از اکرانش می گذرد، «فسیل» همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار دارد. به طوری که همچنان در فهرست پرفروش ترین فیلم های هفته قرار دارد و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این فیلم با داشتن ۲۵۹ سالن در هفت روز گذشته، فروش معادل ۲ میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان را به دست آورده است.

«فسیل» با ۷ میلیون و ۱۲ هزار و ۹۰۹ تماشاگر به فروش ۳۰۱ میلیارد تومانی دست یافته است. این فیلم با جذب این میزان مخاطب توانسته پس از فیلم «عقاب ها» در فهرست پرمخاطب ترین فیلم های پس از انقلاب قرار گیرد. میانگین بینندگان این فیلم در هر نمایش برابر با ۵۱ نفر است.

انیمیشن «بچه باهوش» به تهیه کنندگی حامد جعفری در یک هفته گذشته با ۶۵ هزار و ۴۴ تماشاگر به فروش معادل یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان و ۶۹۵ هزار تومان رسیده است. به همین دلیل این اثر در فهرست پرفروش های هفته گذشته رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

انیمیشن «مسافر از گانورا» ساخته سید احمد علمدار نیز در هفت روز گذشته با کمی بیش از ۳۵ هزار تماشاگر به فروش معادل یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم در رتبه ششم پرفروش ترین ها نیز قرار دارد.

«جوجه تیغی» با داشتن ۱۶۹ سالن سینما در هفت روز گذشته بیش از ۱۸ هزار بیننده داشته و به فروش معادل ۸۰۹ میلیون و ۸۹۶ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب این فیلم در فهرست پرمخاطب ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته در رتبه هفتم قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا