اخبار اقتصاد ایران

آمار دقیق جمعیت ایران

وی افزود: به طور کلی و بر اساس آمار سال ۲۰۲۳، سالانه حدود ۱۳۲ میلیون نفر متولد می شوند که از این تعداد ۶۱ میلیون نفر فوت می کنند و نرخ باروری در دنیا ۲.۲۵ است. اما نرخ باروری در کشور ما به ۱.۶ رسیده است که پیش بینی می شود در برنامه هفتم توسعه به ۲.۵ برسد. میانگین سن باروری زنان در جهان ۲۸.۲ سال و امید به زندگی در جهان ۷۳.۲ سال است. همچنین مرگ و میر مردان ۳۳ میلیون و زنان ۲۸ میلیون در سال تخمین زده می شود که به دلیل افزایش طول عمر زنان است. بنابراین زنانه شدن دوران سالمندی یکی از دغدغه های حوزه جمعیت است.

محمودی در خصوص شاخص های پایایی آمار گفت: داده های جمعیتی اطلاعات حیاتی را برای استفاده در برنامه توسعه فراهم می کند، بنابراین صحت و پایایی این اطلاعات حائز اهمیت است. در ایران معمولاً این اطلاعات را از سازمان ثبت احوال یا از طریق سرشماری یا طرح های آماری مرکز آمار به دست می آوریم. این نوع طرح های آماری هر ۱۰ سال یکبار بر اساس استانداردهای سازمان ها یا کنفرانس های بین المللی با حضور کارشناسان آماری بررسی می شود. در سرشماری ها سوالات استاندارد شده تا بتوانیم آمار ایران را با دنیا مقایسه کنیم.

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور تصریح کرد: برای پیش بینی و برآورد جمعیت یک کشور، تعداد جمعیت به دست آمده از سرشماری به عنوان پایه سالانه، تعداد نرخ باروری و همچنین امید به زندگی در آن کشور است. ضروری است تا بتوان جمعیت سال های بعد را به درستی و نزدیک به واقعیت تخمین زد.

وی افزود: جمعیت ایران بر اساس سرشماری نفوس سال ۱۳۹۴ حدود ۷۹ میلیون نفر بوده که بر اساس این جمعیت ۷۹ میلیون نفری و نرخ باروری ۱.۶ درصد است و با عدد امید به زندگی ۷۶ نفر در ایران، جمعیت کشور در سال جاری حدودا است. ۸۶ میلیون نفر برآورد می شود. این در حالی است که برخی نهادهای خارجی وابسته به سازمان ملل جمعیت ایران را حدود ۹۱ میلیون نفر اعلام کرده اند. علاوه بر این در چند سال اخیر سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت ما اضافه شده است.

اشتباه در اعلام نرخ باروری به سازمان ملل

محمودی با تاکید بر اینکه سازمان ملل معمولا اعداد نرخ باروری، امید به زندگی و پایه سالانه را از خود کشورها می گیرد، گفت: با مقایسه جمعیت سال های مختلف اعلام شده توسط سازمان ملل با اطلاعات مرکز آمار کشور، تفاوت بین اعداد از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ بسیار کم و تنها چند صد هزار نفر است. اما از سال ۲۰۱۸ نرخ باروری کشورمان ۲.۱۵ اعلام شده است و این عدد مبنای محاسبات سازمان ملل است. این در حالی است که مرکز آمار در سال ۱۳۹۵ همزمان با سرشماری سال ۱۳۹۴ نرخ باروری را ۲.۰۱ اعلام کرد.

وی افزود: پس از اعتراض پژوهشکده جمعیت و ارسال نامه به سازمان ملل، این نرخ مورد بازنگری قرار گرفت و خود سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ نرخ باروری را ۱.۷۷ اعلام کرد اما پیش از آن همواره به اشتباه نرخ باروری در ایران در نظر گرفته می شد. فوق ۲. از این رو سازمان ملل متحد رقم ۹۱ میلیون نفر را برای سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است در حالی که مرکز آمار ایران جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر تخمین زده است.

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور دلیل این تفاوت آماری را ناشی از عدد نادرست ۲.۱۵ به عنوان نرخ باروری در سال ۱۳۹۴ دانست و اظهار داشت: این عدد اشتباه باعث شده است که برآورد جمعیت در سال های آتی در سال ۱۳۹۴ باشد. خطا و تعداد سال پایه هر سال کمی بیشتر از واقعیت است و از سال ۲۰۱۶ آمار سازمان ملل بین ۳ تا ۵ میلیون نفر اختلاف دارد. اصلاح عدد نرخ باروری در سال ۲۰۲۲ نمی تواند آمار درستی بدهد زیرا عدد سال پایه از سال ۹۵ اشتباه بوده است به عبارت دیگر تعداد سال پایه ما در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۹ میلیون نفر بوده است اما ۸۳ میلیون در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: این اشتباه باعث شد که سازمان ملل با وجود اعلام نرخ باروری ۱.۷۷ در پی اعتراض ایران، جمعیت ما را با اختلاف ۶ میلیون نفر ۹۱ میلیون نفر اعلام کند.

تفاوت آمارها به تعداد اتباع ایران بی ارتباط است

محمودی در خصوص برخی اظهارات که این تفاوت را به تعداد اتباع افغانستانی در کشور مربوط می کند، گفت: مبنای این تفاوت آماری صرفاً اعلام نرخ اشتباه باروری در سال ۱۳۹۴ است و هر ساله کشور ما حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار شناسنامه صادر می کند. برای اتباع افغانستانی مجاز که در ایران متولد شده اند. یعنی از هر یک میلیون تولد در کشور فقط حدود ۵۰ هزار نفر افغان هستند. این آمار در نهایت طی ده سال ۵۰۰ هزار نفر به کشور اضافه خواهد شد. بنابراین نمی توان اختلاف ۶ میلیونی آمار سازمان ملل و مرکز آمار را به حضور اتباع ربط داد.

وی تاکید کرد: با توجه به این حادثه در گزارش های مختلف سازمان ملل، انتظار ما این است که مرکز آمار به عنوان متولی رسیدگی تخصصی تری به این حادثه انجام دهد و موضوع به طور مقتضی به معاونت اقتصادی و اقتصادی منعکس شود. امور اجتماعی بخش جمعیت سازمان ملل متحد. و تا حصول نتیجه پیگیری کنید.

12

اعلام آمار کذب از کانال های غیر رسمی کشور به سازمان ملل

محمودی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ جمعیت ما را حدود ۷۵ میلیون نفر اعلام کردند، گفت: نرخ باروری ما در آن سال ۱.۷۹ بود و رهبر انقلاب در همان زمان نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کردند. در سال ۱۳۹۱ نرخ باروری کشور ما را ۱.۸۹ اعلام کردند نه ۱.۷۹ و با این کار گزارش قبلی را رد کردند و گفتند خوش بینانه به جمعیت ۱۵۱ میلیون نفری می رسیم.

وی افزود: با اعتراض به این نرخ باروری، ارقام سازمان ملل تغییر کرد. اما در سال ۲۰۱۶ دوباره نرخ باروری اشتباه ۲.۱۵ را به سازمان ملل اعلام می کنند و دوباره اعداد را تغییر می دهند. تصحیح گزارش نادرست نرخ باروری به سازمان ملل در مورد نرخ باروری اعمال شد، اما اعداد محاسبه شده سال پایه را اصلاح نکرد، بنابراین نتایج نادرست ادامه یافت. در واقع تعداد ۷۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ بر اساس محاسبه ۸۳ میلیون نفر بوده است و امروز به اشتباه جمعیت ایران را ۹۱ میلیون نفر اعلام کرده اند.

محمودی خاطرنشان کرد: روش های پیش بینی جمعیت مبتنی بر مبانی مستحکم است، فرضیات غلط و آمارهای غلط از مجاری غیر رسمی به سازمان ملل رسیده است و بنابراین نمی توان نسخه تلفیقی سازمان ملل را ملاک عمل متولیان امر قرار داد.مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا