ورزشی

آمار کامل اشتباهات داوری در لیگ؛ سود و ضررها چقدر بود؟/ نمودار

حیدر سلیمانی درباره عملکرد داوران در بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال گفت: عملکرد کمیته و دپارتمان داوران بسیار ضعیف و چالش برانگیز بود. نهادهای مدیریت داوری فصل پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند و عدم دقت در چیدمان داوران، عدم برگزاری دوره های آموزشی به ویژه مدیریت، بازخورد عملکرد و نبود فناوری VAR (دستیار داور ویدیویی) باعث اشتباهات موثری شد.

وی با بیان اینکه در ارائه آمار زیر از نظر شخصی وی استفاده نشده و از نظرات اکثر کارشناسان داوری که عملکرد داوران را آنالیز کرده بودند استفاده شده است، ادامه داد: جالب است که پس از مطرح شدن فساد در فوتبال ، ترتیب داوری شکل دیگری به خود گرفت. و اشتباهات داوری به طرز عجیبی کاهش یافت. ۶ داور با وجود کاستی ها عملکرد فوق العاده ای داشتند و عصاهای کمیته داوران بودند. امیر عرب براقی با دو اشتباه در ۱۳ بازی، بیژن و پیام حیدری با چهار اشتباه در ۱۶ و ۱۵ بازی، وحید کاظمی با سه اشتباه در ۱۴ بازی، مود فنادی فر با دو اشتباه در ۱۲ بازی و کوپال نظامی با دو اشتباه در ۱۲ بازی. (به استثنای فعالیت به عنوان داور چهارم) عملکرد خوبی داشت.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به اقدامات لازم فدراسیون فوتبال تصریح کرد: با اتفاقاتی که در هفته های اخیر پیرامون فوتبال رخ داد، فدراسیون فوتبال باید تغییرات اساسی در کمیته داوران ایجاد کند. مدیران فدراسیون باید برخی از داوران، مدیران بازی ها و داورانی را که از گذشته درگیر فوتبال کثیف بوده اند حذف کنند و افراد شایسته و پاکیزه را جایگزین آنها کنند.

سلیمانی هفته های بیست و یکم و بیست و ششم را کمترین اشتباهات داوران دانست و به تسنیم گفت: بیشترین اشتباهات داوری را در هفته های هشتم، نهم، سیزدهم و پانزدهم شاهد بودیم. با استفاده از نمودارها می توان عملکرد داوران را با دقت بیشتری بررسی کرد. در نمودار زیر به دلیل اشتباهات داوران، لزوم استفاده از VAR مشاهده می شود. در ۱۶۲ صحنه از بازی های لیگ به این فناوری نیاز داشتیم و نبود آن آسیب جدی به برخی تیم ها وارد کرده است.

وی درباره تیم هایی که بیشترین آسیب را از نبود VAR متحمل شدند، گفت: پرسپولیس با ۱۹ مورد، استقلال با ۱۸ مورد، آلومینیوم با ۱۶ مورد، سپاهان با ۱۴ مورد و شمس. آذر آنها با ۱۳ مورد بیشترین خسارت را متحمل شده اند. خطاهای موجود در نمودار زیر شامل آفسایدهایی است که منجر به رد شانس، از دست دادن و از دست دادن پنالتی ها، گل های اشتباه، اخراج ها، ضربات خط دروازه و خطاهای گلزنی می شود که کمک داور ویدیویی می توانست در آن دخالت کند.

کارشناس داوری فوتبال ایران درباره سایر قسمت های آمار استخراج شده خاطرنشان کرد: در نمودار زیر عملکرد نه چندان مطلوب داوران و کمک داوران را مشاهده می کنیم. از نظر گرفتن موقعیت های خوب یک به یک از کمک داوران، آلومینیوم با هفت مورد، پرسپولیس و سپاهان با شش مورد و استقلال با پنج مورد بیشترین باخت را داشته اند. وجود کمک داور ویدیویی می تواند به کمک داوران جسارت بیشتری بدهد تا ادامه بازی را ببینند و در نتیجه زیبایی فوتبال نیز بیشتر می شود.

سلیمانی درباره اشتباهات داوران در اعلام گل های ایمن یا آفساید گفت: در قسمت گل های مطمئنی که بر اثر اشتباه داوران و کمک داوران به ثمر رسیده و مردود اعلام شده است، تیم های استقلال خوزستان، گلغر و پرسپولیس متضرر شده اند. بیشترین باخت با دو گل در زمینه گل‌های ناسالم، بر اثر اشتباه داوران، تیم پرسپولیس با ۵ گل بیشترین سود را برده است که اگر VAR وجود داشت مردود می‌شد.

داوران فوتبال ایران، لیگ برتر فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تیم فوتبال پکان تهران، تیم فوتبال خوزستان، تیم فوتبال استقلال، تیم فوتبال پرسپولیس،

وی درباره اشتباهاتی که در اعلام یا عدم اعلام پنالتی رخ داد به تسنیم گفت: پنالتی حساس ترین قسمت عملکرد داوران بود که سر و صدای زیادی به پا کرد. تعداد پنالتی هایی که داوران ندیده و یا به اشتباه اعلام کرده اند در مقابل ۵۴ پنالتی صحیح اعلام شده توسط داوران به عدد ۵۶ رسید. باید توجه داشت که همه پنالتی های اشتباه یا از دست رفته نمی توانند در امتیاز تیم موثر باشند.

کارشناس داوری فوتبال ایران یادآور شد: به عنوان مثال در دیدار ذوب آهن و تراکتور که در هفته هشتم با برتری یک بر صفر ذوب آهن همراه بود، دو پنالتی از سوی ذوب آهن دیده نشد که تاثیری نداشت. روی نمرات در دیدار صنعت نفت و استقلال که استقلال با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد، استقلالی ها پنالتی نداشتند. استقلال با شش پنالتی از دست رفته و ذوب آهن و سپاهان با پنج پنالتی از دست رفته بیشترین باخت را در این زمینه متحمل شده اند.

داوران فوتبال ایران، لیگ برتر فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تیم فوتبال پکان تهران، تیم فوتبال خوزستان، تیم فوتبال استقلال، تیم فوتبال پرسپولیس،

سلیمانی در مورد امتیازات احتمالی تیم ها در نتیجه اشتباهات داوری در مورد پنالتی ها گفت: با توجه به نظر اهالی فوتبال و تیم ها مبنی بر تبدیل شدن ۹۰ درصد پنالتی ها به گل، امتیازات احتمالی را محاسبه کردیم که ممکن است برخی از پنالتی ها به گل تبدیل نشود. مثلا بازی آلومینیوم – پرسپولیس در هفته شانزدهم حتی یک پنالتی ندید که منجر به برتری آلومینیوم شد، احتمالا این پنالتی می توانست نتیجه بازی را تغییر دهد. بنابراین نکات احتمالی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پنالتی های ۱۲ مسابقه ممکن بود امتیازات را تغییر دهد، به تسنیم گفت: تیم گلگهر با چهار امتیاز و پرسپولیس و ملوان با سه امتیاز بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری در این زمینه متحمل شده اند. از سوی دیگر تیم های گلگهر با چهار امتیاز و فنادر و پیکان با سه امتیاز بیشترین امتیاز را کسب کرده اند که باید از امتیاز آنها کسر شود.

داوران فوتبال ایران، لیگ برتر فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تیم فوتبال پکان تهران، تیم فوتبال خوزستان، تیم فوتبال استقلال، تیم فوتبال پرسپولیس،

کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: در طول فصل ۴۵ پنالتی برای تیم ها رخ داد که مورد توجه داوران قرار نگرفت اما همه این پنالتی ها نمی تواند منجر به امتیاز شود مثلاً در بازی استقلال – سپاهان که منجر به ۱ شد. -۰ پیروزی استقلال. پنالتی استقلال دیده نشد. اگر آن پنالتی اعلام می شد تغییری در امتیازات ایجاد نمی شد. در ۱۲ بازی، اگر پنالتی های دیده نشده اعلام می شد، ممکن بود امتیازات تغییر کند و اگر کمک داور ویدیویی در بازی وجود داشت، ممکن بود برخی از آن پنالتی ها در بازبینی به گل تبدیل شوند.

هفته سوم: صنعت نفت ۱ – پیکان ۱، پنالتی صنعت نفت اعلام نشد.
هفته چهارم: تراکتور ۱ – مس رفسنجان صفر، پنالتی مس دیده نشد
هفته ششم: ذوب آهن ۱ – مس رفسنجان ۲ پنالتی ذوب آهن گرفته نشد.
هفته هشتم: ملان صفر – پرسپولیس صفر، پنالتی پرسپولیس دیده نشد
هفته هشتم: گل گهر ۳ – هوادار ۳ پنالتی گل گهر دیده نشد
هفته چهاردهم: گل گهر ۱ – استقلال ۱ پنالتی گل گهر دیده نشد; پنالتی استقلال اشتباه بود و گل گهر آفساید بود
هفته چهاردهم: نساجی ۲ – فن ۲ پنالتی نساجی دیده نشد
هفته شانزدهم: آلومینیوم ۱ – پرسپولیس صفر، پنالتی پرسپولیس دیده نشد
هفته نوزدهم: سپاهان ۲ – پیکان ۳ پنالتی سپاهان دیده نشد
هفته بیست و ششم: ملوان ۱ – هوادار ۱، پنالتی ملوان گرفته نشد.
هفته بیست و هشتم ملان صفر – مس رفسنجان ۱ پنالتی ملان دیده نشد.
هفته ۳۰: ملوان ۱ – آلومینیوم ۱ پنالتی آلومینیومی دیده نشد

داوران فوتبال ایران، لیگ برتر فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تیم فوتبال پکان تهران، تیم فوتبال خوزستان، تیم فوتبال استقلال، تیم فوتبال پرسپولیس،

سلیمانی درباره تاثیر اشتباهات داوری بر روی گل ها گفت: در نمودار زیر امتیازات قطعی تیم ها در اثر اشتباهات داوری از نظر گل های مردود سالم، گل های ناسالم پذیرفته شده، پنالتی های اشتباه و گل های تبدیلی مشخص است. برخلاف نظر برخی از هواداران که هر گل یا پنالتی را امتیازی برای تیم محبوب خود می دانند، در ۲۱ بازی لیگ امسال در صورت وجود VAR و تصمیم درست داوران قطعا امتیازات و جدول تغییر می کند. می تواند دستخوش تغییرات شود.

هفته دوم: شمس آذر ۱- فن ۲ قبل از زدن گل هوادار باید خطای دست بازیکن اعلام می شد.
هفته سوم: سپاهان ۱ – استقلال صفر قبل از پنالتی و بعد از گل سپاهان باید خطا روی مدافع استقلال انجام می شد.
هفته سوم: پرسپولیس ۱ – ذوب آهن ۱ گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید.
هفته چهارم: استقلال ۱ – استقلال خوزستان صفر، گل استقلال در شرایط آفساید با تداخل در بازی حریف به ثمر رسید.
هفته ششم: صنعت نفت یک – ملوان اول قبل از پنالتی برای صنعت نفت و بعد از گل باید آفساید مهاجم نفت اعلام می شد.
هفته هفتم: پرسپولیس ۱-گلگهر صفر گل تیم دروازه بان عبوری از خط دروازه پذیرفته نشد.
هفته نهم: استقلال خوزستان ۱ – گل ۱ گل سالم استقلال خوزستان به اشتباه مردود شد.
هفته نهم: شمس آذر ۲- استقلال ۲ پنالتی که استقلال زد درست نبود
هفته دهم: فولاد ۱ – آلومینیوم صفر، گل فولاد در شرایط آفساید به ثمر رسید.
هفته یازدهم: آلومینیوم یک – پیکان یک، گل آلومینیوم به اشتباه آفساید اعلام شد
هفته سیزدهم: استقلال خوزستان ۲ – پرسپولیس ۲ قبل از گل استقلال خوزستان باید خطای مهاجم روی مدافع پرسپولیس اعلام می شد.
هفته پانزدهم: شمس آذر ۱- سپاهان صفر، گل سالم سپاهان به اشتباه آفساید اعلام شد
هفته پانزدهم: استقلال ۲ – پیکان یک قبل از به ثمر رسیدن گل استقلال باید خطای مهاجم روی مدافع پیکان اعلام می شد.
هفته پانزدهم: فولاد نساجی صفر، گل فولاد در شرایط آفساید به ثمر رسید.
هفته شانزدهم: گل گهر ۲ – پیکان ۲، پنالتی گل گهر اشتباه بود و تبدیل به گل شد.
هفته بیست و دوم: فولاد ۳ – هوادار ۳، پنالتی به سود هوادار اشتباه بود و تبدیل به گل شد.
هفته بیست و دوم: صنعت نفت ۲ – سپاهان یک قبل از گل صنعت نفت باید خطای یک مهاجم اعلام می شد.
هفته بیست و دوم: پرسپولیس یک – ملان صفر، گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید.
هفته بیست و چهارم: گهر ۲ – استقلال خوزستان ۲، گل سالم استقلال خوزستان به اشتباه مردود شد.
هفته بیست و چهارم: پیکان ۲ – هوادار ۲، گل پیکان در شرایط آفساید به ثمر رسید.
هفته سی ام: پرسپولیس ۱ – مس رفسنجان صفر گل پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسید.

داوران فوتبال ایران، لیگ برتر فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تیم فوتبال پکان تهران، تیم فوتبال خوزستان، تیم فوتبال استقلال، تیم فوتبال پرسپولیس،

سلیمانی درباره تاثیر این اشتباهات در تعیین قهرمان لیگ برتر به تسنیم گفت: با توجه به توضیحات فوق و کسب هفت امتیاز و باخت مستمر پرسپولیس می توان گفت که امتیاز نهایی پرسپولیس ۶۳ امتیاز است، همچنین برای … تیم استقلال با توجه به کسب پنج امتیاز و یک امتیاز باخت. می توان گفت استقلال ۶۳ امتیازی است. با توجه به تفریق و جمع گل های زده و خورده دو تیم در بازی های این فصل، پرسپولیس با یک گل بیشتر همچنان قهرمان لیگ محسوب می شود.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان درباره احتمال تغییر تیم های سقوط به لیگ دسته اول در صورت استفاده از کمک داور ویدیویی گفت: در انتهای جدول جایگاه تیم های فولاد و پیکان تغییر می کند. فولاد با چهار امتیاز برد و دو امتیاز ۲۷ امتیازی شد و پیکان با دو امتیاز برد و سه امتیاز باخت می تواند با ۲۸ امتیاز در لیگ برتر بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا