اقتصاد جهان

آمریکا بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع جهان شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، داده های ردیابی نفتکش ها نشان می دهد که صادرات LNG آمریکا در دسامبر ۲۰۲۳ به رکورد ماهانه و سالانه رسیده است. این بدان معناست که آمریکا با پیشی گرفتن از قطر و استرالیا به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

داده های دولت ایالات متحده نشان می دهد که قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در سال ۲۰۲۲ و استرالیا دومین صادرکننده بزرگ جهان در آن سال بود.

به گفته الکس مانتون، مدیر تحقیقات جهانی گاز طبیعی و گاز طبیعی در مشاوره انرژی راپیدان، صادرات گاز طبیعی ایالات متحده در سال گذشته ۱۴.۷ درصد افزایش یافت و به ۸۸.۹ میلیون تن رسید که بخشی از آن به دلیل بازگشت تاسیسات Freeport به ظرفیت کامل است. در سال ۲۰۲۲ آتش سوزی در این تاسیسات رخ داد.

آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۷.۵ میلیون تن گاز صادر کرده است.

اروپا با ۵.۴۳ میلیون تن که ۶۱ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است، مهمترین مقصد صادرات LNG ایالات متحده در ماه دسامبر بود. ۶۸ درصد از صادرات آمریکا در ماه نوامبر به اروپا رفت.

تحلیلگران ریستاد انرژی معتقدند کاهش ماهانه صادرات گاز آمریکا به اروپا به دلیل دمای بالاتر از حد انتظار در آن قاره و افزایش ذخایر گاز است. ذخایر گاز اروپا در ابتدای دسامبر حدود ۹۷ درصد پر بود.

آسیا دومین بازار بزرگ صادرات گاز آمریکا در ماه دسامبر بود که ۲.۲۹ میلیون تن یا ۲۶.۶ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داد که نسبت به ماه نوامبر ۱۸.۵ درصد افزایش داشت. صادرات گاز ایالات متحده به آمریکای لاتین بالغ بر نیم میلیون تن است که کمتر از ۶ درصد از کل صادرات این کشور است.

جریان گاز طبیعی به هفت تاسیسات بزرگ صادرات گاز طبیعی مایع ایالات متحده از ابتدای سال جاری به میزان ۱۴.۹ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یافته است که بیش از رکورد ۱۴.۷ میلیارد فوت مکعب در دسامبر است.

گاز آمریکا روز سه شنبه در لوئیزیانا ۲.۵۵ دلار در هر میلیون BTU، ۹.۸۱ دلار در اروپا و ۱۱.۵۲ دلار در آسیا معامله شد.

انتهای پیام/۷۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا