اقتصاد جهان

آمریکا تحریم نفت روسیه را نقض کرد!

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، پایگاه خبری RBK روز پنجشنبه با استناد به داده های تجارت خارجی آمریکا گزارش داد که این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ با وجود اینکه خود را حامی سرسخت روسیه معرفی می کند، واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرده است. سیاست ضد روسیه تحریم ها را اعلام کرد. به خرید نفت از این کشور ادامه داده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا در نوامبر ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰ هزار بشکه نفت خام روسیه به ارزش ۷۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار وارد کرده است.

اگرچه محدودیت های نفتی واشنگتن که در بحبوحه تحریم های گسترده غرب علیه مسکو در واکنش به جنگ اوکراین اعمال شد، واردات نفت خام از روسیه را ممنوع می کند، برخی محموله ها هنوز با مجوزهای ویژه از دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) وارد می شوند. آمریکا خواهد بود.

طبق گزارش ها، واردات که در ماه نوامبر انجام شد، اولین خرید مستقیم نفت آمریکا از روسیه از زمان اعمال این ممنوعیت است.

با این حال، بر اساس داده های ردیابی کشتی منتشر شده توسط موسسه Kpler، ایالات متحده به خرید کالاها از کشورهای ثالث ادامه داد.

این اندیشکده در گزارشی اعلام کرد که آمریکا در سه ماهه اول سال گذشته ۳۰ میلیون بشکه سوخت از پالایشگاه های پالایش نفت روسیه وارد کرده است.

این واردات از طریق آنچه آژانس «شکاف پالایشی» نامید انجام شد. مسیری که نفت پس از انتقال و پالایش از روسیه وارد آمریکا می شود.

بر اساس این گزارش، نفت فراساحل روسیه علاوه بر تحریم های آمریکا، مشمول محدودیت قیمتی گروه هفت و اتحادیه اروپا نیز می شود.

سقف قیمت اعلام شده در اواخر سال ۲۰۲۲، که محدودیت‌های مشابهی را بر فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال می‌کند، شرکت‌های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات برای محموله‌های نفت خام این کشور باز می‌دارد، مگر اینکه قیمت این محموله ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر باشد.

این سقف تنها در اکتبر ۲۰۲۳ اجرا شد، زمانی که ایالات متحده با تحریم نفتکش ها و شرکت های کشتیرانی مظنون به حمل نفت روسیه بالاتر از قیمت های تعیین شده توسط اتحادیه اروپا و گروه هفت، به دنبال رفع خلأهای قانونی در مکانیسم بود.

با این حال، به گفته کارشناسان بازار، بعید است محدودیت های جدید مانعی جدی برای تجارت نفت روسیه ایجاد کند.

علیرغم محدودیت های متعدد، صادرات نفت روسیه در سال گذشته به حدود ۲۵۰ میلیون تن رسید که ۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ قبل از درگیری اوکراین و تحریم های غرب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا