اقتصاد جهان

آمریکا در حوزه انرژی هسته ای از چین عقب افتاد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از الجزیره، گزارش روز یکشنبه بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری آمریکا نشان می دهد که این کشور در زمینه انرژی هسته ای با چین فاصله زیادی دارد.

بر اساس این گزارش، بزرگترین اقتصاد جهان در راه اندازی رآکتورهای هسته ای نسل جدید ۱۰ تا ۱۵ سال از غول آسیایی چین عقب است.

این بنیاد در گزارش خود اعلام کرد که ۲۷ رآکتور هسته ای نسل جدید در چین در حال ساخت است و به طور متوسط ​​هفت سال طول می کشد تا این راکتورها به بهره برداری برسد که بسیار سریعتر از سایر کشورها است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳، سهم چین از ثبت اختراعات هسته ای ثبت شده از ۱.۳ درصد به ۱۳.۴ درصد افزایش یافت و این کشور اکنون در تعداد درخواست های ثبت اختراع فیوژن پیشتاز است.

بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری ایالات متحده رشد سریع پکن در این زمینه را به “استراتژی ملی منسجم” برای توسعه انرژی هسته‌ای، از جمله تامین مالی با بهره کم، تعرفه‌های ورودی و فرآیندهای نظارتی ساده نسبت داد.

در این گزارش آمده است: دولت چین به عنوان بخشی از استراتژی جامع انرژی خود، اولویت بالایی را به ساخت رآکتورهای هسته ای در داخل کشور داده است.

این موسسه افزود: با نگاه به آینده، به نظر می رسد چین از این قابلیت های داخلی به عنوان بستری برای صادرات راکتورهای رقابتی استفاده می کند.

ایالات متحده با ۹۴ رآکتورش که حدود یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد، بالاتر از فرانسه و چین بزرگترین تولید کننده انرژی هسته ای باقی مانده است.

اما این کشور در دهه گذشته تنها دو رآکتور جدید ساخته است که هر دوی آنها سال ها دیر آنلاین شدند و میلیاردها دلار بیش از بودجه بودند.

در ماه دسامبر، چین اولین نیروگاه هسته ای نسل چهارم جهان را در خلیج شیدائو در استان شرقی شاندونگ رونمایی کرد.

رسانه های دولتی چین، راکتورهای نیروگاه را که به جای آب تحت فشار برای خنک سازی از گاز استفاده می کنند، ایمن تر و کارآمدتر از نسل های قبلی فناوری هسته ای معرفی کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا