ترندهای روز

آمریکا می‌خواهد تا ۲۰۲۸ سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان را بسازد؛ تا ۵ برابر قوی‌تر از فرانتیر

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) درخواستی برای پیشنهادات (RFP) برای توسعه یک ابر رایانه جدید به نام “دیسکاوری” صادر کرده است. این ابررایانه جایگزین سریعترین ابررایانه فعلی (Frontier) خواهد شد. دیسکاوری قرار است در سال ۲۰۲۷ یا اوایل سال ۲۰۲۸ راه اندازی شود و سه تا پنج برابر توان محاسباتی Frontier دارد. احتمالا ۸.۵ اگزافلاپس.

طبق گفته Tom’s Hardware، ابررایانه Discovery تقریباً ۳ تا ۵ برابر قدرتمندتر از Frontier است. در حال حاضر لقب قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان به Frontier داده شده است که در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در آمریکا قرار دارد. Discovery در موارد مختلفی مانند توسعه هوش مصنوعی پیشرفته، یادگیری ماشینی، بهبود بهره وری انرژی و مدل سازی سیستم های مختلف استفاده خواهد شد.

توسعه سریعترین ابر رایانه جهان توسط آمریکا

در حال حاضر، فرانتیر، سریع ترین ابررایانه، می تواند قدرت محاسباتی حدود ۱.۳ اگزافلاپس را ارائه دهد. این سیستم دارای ۸،۶۹۹،۹۰۴ هسته است و از زمان راه اندازی آن در ژوئن ۱۴۰۱، رتبه اول را در بین ۵۰۰ ابر رایانه برتر دارد. اکنون گفته می شود که Discovery دارای قدرت محاسباتی ۸.۵ اگزافلاپس است و می تواند بسیاری از رکوردها را جابجا کند.

برخلاف پیشنهادات قبلی RFP، در این مورد وزارت انرژی مشخصات دقیق و میزان قدرت محاسباتی Discovery را مشخص نمی کند و فقط می گوید که ابررایانه جدید باید سه تا پنج برابر قدرتمندتر از نسل قبلی باشد. از این قدرت محاسباتی می توان در زمینه های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، تغییرات آب و هوایی، کشف دارو، انرژی هسته ای و ایجاد انرژی سبز استفاده کرد. همچنین ابر رایانه ها برای امنیت ملی ایالات متحده بسیار مهم هستند و به این کشور در توسعه فناوری های نظامی کمک می کنند.

به نظر می رسد چین یکی از اصلی ترین رقبای آمریکا در این زمینه باشد. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه چین ابررایانه ای ساخته است که ۳-۴ برابر قدرتمندتر از Frontier است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، چینی ها ابررایانه هایی مانند Sunway و Tianhe-3 دارند که سرعت بیشتری دارند، اما این کشور اطلاعات رسمی در مورد آنها منتشر نکرده است. به نظر می رسد Sunway حدود ۳۹ میلیون هسته دارد که چهار برابر تعداد هسته های Frontier است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا