اخبار اقتصاد ایران

آموزش عالی فرصت شغلی ایجاد می‌کند؟

معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی گفت: باید کارآفرین و خوداشتغالی باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه کارآفرینی را آموزش می دهند و فرصت های شغلی ایجاد می کنند؟ مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی در خصوص آموزش و مهارت در میزگرد تخصصی همنورد گفت: […]

معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی گفت: باید کارآفرین و خوداشتغالی باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه کارآفرینی را آموزش می دهند و فرصت های شغلی ایجاد می کنند؟
مجید جوانمرد معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در خصوص آموزش و مهارت در میزگرد تخصصی همنورد گفت: در کشورهایی مانند آلمان و اتریش مسیر مهارت آموزی در حوزه آموزش است. واضح است. به این ترتیب افراد ۳ سال آموزش تئوری دارند و پس از ۳ سال در کارگاهی زیر نظر استاد، مهارت های عملی را در حین کار فرا می گیرند. بعد از آن دیپلم می گیرند و وارد بازار کار می شوند.
وی افزود: تحصیل در دانشگاه های کشور شاید بر اساس سرفصل های جهانی هر رشته باشد، اما قطعاً امکانات و زیرساخت ها در کشورهای صنعتی جهان بیش از
ایران است.
این کارشناس حوزه کاری گفت: مسیر صحیح آموزش این است که هر دانشگاه بر اساس ماهیت خودش جلو برود؛ مثلاً یک دانشگاه علمی کاربردی نباید در آموزش از دانشگاه های کلاسیک پیروی کند، بلکه باید تکنسین تربیت کند.
جوانمرد با بیان اینکه هدف دانشگاه ایجاد اشتغال نیست، بلکه باید نیرویی را به اشتغال نزدیک کند، گفت: یکی از کارهای مفید آموزش و پرورش در مقطعی «پروژه کاد» بود که ایده موفقی بود و دانشجویان یاد گرفتند. یک مهارت. اما راه درستی طی نشد و ادامه پیدا نکرد. شاید از ۵۰ دانشجوی آموزش دیده، فقط ۴ تا ۵ نفر وارد همان رشته شده و بر اساس مهارت های آموخته شده ادامه داده اند.
کارخانه های بزرگ و مسئولیت اجتماعی در آموزش مهارت
معاون روابط صنعتی و تجاری سازی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در کشورهای صنعتی و پیشرفته کارخانه ها مسئولیت اجتماعی دارند و موظفند به ازای هر ۱۰۰۰ کارگر کارآموز بپذیرند. در صورت اجباری بودن این موضوع، دولت بخشی از حقوق استادکار را نیز پرداخت می کند.
جوانمرد گفت: ۲ دهه پیش سازمان پژوهش ها به منظور مهارت آموزی و آماده سازی افراد برای ورود به بازار کار، سامانه ای را راه اندازی کرد که به صورت آنلاین آموزش می دهد که در آن دانشجویان ثبت نام شده و واحدهای پذیرنده نیاز خود را اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۹۰۰ درخواست کارآموزی داشتیم، گفت: در ۵ سال گذشته ۵ درصد افراد آموزش دیده در همان واحدی که مهارت نشان دادند جذب شدند. به این ترتیب ۴۴ دانشگاه ثبت نام و ۹۸۰ واحد اعلام نیاز کردند. البته این موضوع باید از طریق یک نظام ملی به صورت یکپارچه پیگیری شود تا نتایج بهتری حاصل شود.
معاون روابط صنعتی و تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی بر ایجاد فرصت های شغلی تاکید کرد و ادامه داد: باید کارآفرین و خوداشتغالی باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه کارآفرینی را آموزش می دهند و فرصت های شغلی ایجاد می کنند؟ در همین حال، آلمان و اتریش در حال آموزش برای مشاغل آینده هستند و به سمت زمینه های سایبری حرکت کرده اند.
گزارش کردن مهر; جوانمرد در پایان گفت: بسیاری از صنایع به دنبال نیروی تحصیلکرده نیستند بلکه افرادی با مهارت می خواهند که در دوره کوتاه آموزشی مهارت های لازم را کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا