اقتصاد جهان

آنگولا اوپک را ترک می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد که از اوپک خارج می شود. این اقدام آنگولا ضربه سختی به این شرکت نفتی خواهد بود که با کاهش تولید سعی در حمایت از قیمت نفت دارد.
وزیر نفت آنگولا اعلام کرد که عضویت در اوپک دیگر به نفع این کشور نیست. آنگولا به سایر تولیدکنندگان متوسط ​​مانند اکوادور و قطر می‌پیوندد که در دهه گذشته اوپک را ترک کردند.
وزیر نفت آنگولا در بیانیه ای گفت: ما معتقدیم که عضویت در اوپک دیگر به نفع این کشور نیست بنابراین از آن خارج می شویم.
قیمت جهانی نفت در روز پنجشنبه پس از انتشار این خبر ۲.۴ درصد کاهش یافت. تحلیلگران بر این باورند که این اقدام آنگولا باعث افزایش تردیدها در مورد ائتلاف اوپک و اوپک پلاس خواهد شد. اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدان آنها، دور جدیدی از کاهش تولید را از ژانویه برای تقویت بازار معرفی خواهد کرد.

آنگولا قبلاً به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌های تولید نفت در سال ۲۰۲۴ اعتراض کرده بود که منجر به به تعویق افتادن نشست وزیران این پیمان در نوامبر شد.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات آنگولا عواقبی خواهد داشت، اما دیگر کشورها را مجبور به پیروی نخواهد کرد.
نیجریه یکی دیگر از اعضای آفریقایی اوپک است که تلاش می کند تولید نفت خود را افزایش دهد و سهمیه بیشتری داشته باشد. این کشور در نشست نوامبر سهمیه تولید بالاتری برای سال ۲۰۲۴ از اوپک پلاس دریافت کرد، اگرچه کمتر از حد انتظار بود.
سه مقام اوپک گفتند که تصمیم آنگولا برای خروج از این گروه شوک بزرگی بود زیرا گمان می‌رفت اختلاف بر سر سهمیه تولید آنگولا حل شده است.
آنگولا که در سال ۲۰۰۷ به اوپک پیوست، حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. مجموع تولید نفت اوپک به ۲۸ میلیون بشکه در روز می رسد.
خروج آنگولا از اوپک، عضویت این گروه را به ۱۲ کشور می‌آورد و تولید نفت آن به حدود ۲۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۲۷ درصد از تولید جهانی نفت به میزان ۱۰۲ میلیون بشکه در روز را شامل می‌شود.
در نتیجه سهم اوپک از بازار جهانی نفت دوباره کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۰ این رقم ۳۴ درصد بود.
علاوه بر خروج برخی از اعضا، تصمیم اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید و افزایش تولید کشورهای غیراوپکی مانند آمریکا باعث کاهش سهم این گروه از بازار جهانی شده است.
از سوی دیگر انتظار می رود برزیل در ژانویه به ائتلاف اوپک پلاس بپیوندد، اما اعلام کرده است که در طرح کاهش تولید این گروه شرکت نخواهد کرد.
در سال‌های اخیر، آنگولا به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و عدم توسعه میادین جدید نفتی، نتوانسته است به هدف تولید خود تحت سهمیه اوپک پلاس دست یابد.
نفت و گاز حدود ۹۰ درصد از کل صادرات آنگولا را تشکیل می دهد.
انتهای پیام/۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا