اقتصاد جهان

آژانس بین المللی انرژی: تقاضا برای نفت در 2024 فراتر از حد انتظار افزایش می یابد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضای نفت در سال آینده سریعتر از حد انتظار افزایش خواهد یافت. این بدان معناست که چشم انداز مصرف نفت در کوتاه مدت با وجود توافق آب و هوایی COP28 برای دور شدن از سوخت های فسیلی مثبت باقی می ماند.

البته هنوز فاصله قابل توجهی بین پیش بینی این آژانس متشکل از کشورهای توسعه یافته و پیش بینی اوپک از چشم انداز تقاضا در سال ۲۰۲۴ وجود دارد که در سال های اخیر این دو سازمان بر سر موضوعاتی مانند تقاضای بلندمدت و … اختلاف نظر داشته اند. نیاز به سرمایه گذاری در عرضه نفت جدید، اختلاف نظر وجود دارد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این رقم ۱۳۰۰۰۰ بشکه در روز بالاتر از پیش بینی قبلی آژانس است و نشان دهنده چشم انداز بهبود مصرف نفت در ایالات متحده و همچنین کاهش قیمت نفت است.

آژانس بین المللی انرژی کاهش قیمت نفت را یکی از دلایل افزایش مصرف می داند. این آژانس که معتقد به انتقال سریع از سوخت های فسیلی است، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی در سه ماهه پایانی سال جاری را به دلیل بدتر شدن وضعیت اقتصادی ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد و ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز را اعلام کرد.

با وجود برنامه ریزی اوپک پلاس برای کاهش تولید در سه ماهه اول سال آینده، قیمت نفت این هفته به بشکه ای ۷۲ دلار رسید که پایین ترین سطح در شش ماه اخیر است.

در این گزارش آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ را ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۲.۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. چین ۸۰ درصد از رشد تقاضای جهانی را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد.

بر اساس پیش بینی آژانس، عرضه تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک پلاس در سال آینده ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که کندتر از رشد تولید ۲.۲ میلیون بشکه ای امسال است که بیشتر آن متعلق به ایالات متحده است.

در این گزارش، اوپک در ماه نوامبر ۲۸.۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای نفت خام این گروه در نیمه اول سال آینده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود در روز چهارشنبه، پیش بینی خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر در ۲.۴۶ میلیون بشکه باقی گذاشت. این گروه انتظار دارد تقاضا در سال آینده ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

انتهای پیام/۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا