اقتصاد جهان

آژانس بین المللی انرژی: تولید برق هسته ای جهان امسال رکورد می زند

طبق آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید انرژی هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۵ به اوج خود خواهد رسید، زیرا کشورهای بیشتری به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این فناوری روی می‌آورند.

این آژانس پیش بینی کرد که تولید انرژی هسته ای تا سال ۲۰۲۶ به طور متوسط ​​سالانه ۳ درصد افزایش می یابد. رشد در درجه اول توسط نیروگاه های جدید در چین و هند انجام می شود، اگرچه انتظار می رود نیروگاه های هسته ای جدید در کره جنوبی و اروپا نیز آنلاین شوند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود فرانسه پس از اتمام دوره تعمیر و نگهداری نیروگاه های هسته ای خود، تولید برق هسته ای خود را افزایش دهد، در حالی که ژاپن در مسیر راه اندازی مجدد برخی از نیروگاه های هسته ای خود است.

بریتانیا، سوئد و سوئیس نیز با افزایش عمر نیروگاه های موجود و ساخت نیروگاه های جدید به منظور افزایش امنیت انرژی با افزایش تقاضای برق، در مسیر افزایش تولید انرژی هسته ای داخلی هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و رنسانس جهانی در انرژی هسته‌ای، راه را برای افزایش تولید برق با انتشار کمتر در سه سال آینده هموار خواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: بخش برق در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری در اقتصاد جهانی گاز اهمیت دارد. دی دی اکسید کربن CO2 تولید می کند. بنابراین، دلگرم‌کننده است که رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش بیشتر انرژی هسته‌ای در مسیر پاسخگویی به افزایش تقاضای جهانی برق در سه دوره آینده است.

در پی بحران انرژی ۲۰۲۲، که عمدتاً توسط تحریم های غرب علیه روسیه آغاز شد و صادرات ارزان انرژی روسیه را ممنوع کرد، بسیاری از دولت ها ترجیح دادند بخش های هسته ای خود را احیا کنند.

تعدادی از کشورها، به ویژه ژاپن و آلمان، پس از فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ از این صنعت خارج شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که نفوذ روسیه و چین در بخش هسته‌ای جهانی در حال افزایش است و این دو کشور فناوری ۷۰ درصد از راکتورهای در حال ساخت را در سراسر جهان تامین می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا